• LAMadde

Hur lång tid tar flyttstädning?

Vi hyr ett hus och ska flytta ut snart. Har tänkt använda oss
    av en städerska för att flyttstäda. Hon tar betalt per timme
    och vi undrar nu hur lång tid som är rimligt att hon städar?
    Jag vet inte hur många kvadrat det är. Vi har bara bott här
    i några månader så det är ju inte supersmutsigt. Är främst
    kök och 2 badrum som vi vill ha skinande rena.

Är somsagt ett litet kök och 2 små badrum. En glasdörr som ska putsas.
    Vardagsrum och 3 sovrum. Hur många timmar borde
    det ta om 1 person städar?

• Svar på tråden Hur lång tid tar flyttstädning?
  • Näbbmusen

Jätte svårt att säga..
    Våran flyttstädning för 2 vuxna (som tog hand om en ettåring samtidigt) i en helt tom lägehet tog några timmar (kanske 5) det var en trea på 85 kvm.
    Allt beror på hur tomt det är, hur snabbt man städar, hur stort det är och hur nogrann man är!

Vi var super nogranna!!

• La Lola

Oj...flyttstädning är ju petnoga (om man inte kommit överens om något annat) så det lär nog ta ett tag.
    En dag räcker ju inte.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LAMadde

Dom ska hyra efter oss va jätteförvånade när vi sa att vi ska anlita folk som ska städa, så dom verkade inte så jättepetiga med hur det ser ut när dom flyttar in dagen efter vi flyttar ut. Men vi vill ändå att det ska va fint.
    I rummen är det ju bara dammsigning och skurning av golv som behövs. Men i köket vill ja gärna att det
    ska va rent bakom och i spisen (som btw inte va rengjord när vi flyttade in!) och i kylen. Sen är det bara dammning och lite sånt. Men vad kan det ta.. MAX  9-10 timmar väl..? Men ja tror inte ens det borde ta så lång tid..?

• La Lola
    LAMadde skrev 2010-09-23 13:29:49 följande:
    Dom ska hyra efter oss va jätteförvånade när vi sa att vi ska anlita folk som ska städa, så dom verkade inte så jättepetiga med hur det ser ut när dom flyttar in dagen efter vi flyttar ut. Men vi vill ändå att det ska va fint.
    I rummen är det ju bara dammsigning och skurning av golv som behövs. Men i köket vill ja gärna att det
    ska va rent bakom och i spisen (som btw inte va rengjord när vi flyttade in!) och i kylen. Sen är det bara dammning och lite sånt. Men vad kan det ta.. MAX  9-10 timmar väl..? Men ja tror inte ens det borde ta så lång tid..?
    Ska ni inte putsa fönstren?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Näbbmusen

Putsa fönster, torka av listerna, frosta av frysen, torka ur skåpen i köket, skura under badkaret,  Glöm inte allt detta! Även om deras krav inte verkar vara så höga så kan dom kräva att det görs ordentligt ändå!!

• Madeleonten

I flyttstädning ingår bland annat  fönsterputsning + allt det vita, alla dörrar, lister och karmar, dra fram ev. badkar, spis osv. Så det tar ett gäng timmar för en 4:a med två badrum. Ska jag gissa (det blir bara en gissning) så åtminstone 10-12 timmar minst.

• Miew

När jag jobbade som flyttstädare så hade jag 16 timmar på mig för ett radhus(4 rum & kök) och det tog oftast den tiden.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Bedan

Jag anlitade städfirma sist jag flyttade. De var två personer som kanske tog 3 timmar på sig för en 2:a med ganska litet kök, normalstort badrum och 5 fönster som skulle tvättas. Sen var det så rent så man hade kunnat äta från alla ytor om man känt för det Flört Hälften av kostnaden fick jag dessutom dra av på skatten tack vare RUT.

• LAMadde

Jag är väldigt delad ang städningen. För det va inte 'flyttstädat' när vi flyttade in. Och det var då husägarna som anlitat en städfirma. Det va inte skurat i spisen, kylen va inte ren, fönstrena va smutsiga. Nu ska nya hyresgäster flytta in o husägarna är inte i sverige så det är mellan oss o dom som ska flytta in. Jag tror inte vi ska putsa alla fönstrena, bara en dubbel glasdörr. För det va inte putsat när vi flyttade in. Jaja, vi räknar med att det tar en hel dag så borde de väl räcka.

• Miew
    LAMadde skrev 2010-09-23 14:07:20 följande:
    Jag är väldigt delad ang städningen. För det va inte 'flyttstädat' när vi flyttade in. Och det var då husägarna som anlitat en städfirma. Det va inte skurat i spisen, kylen va inte ren, fönstrena va smutsiga. Nu ska nya hyresgäster flytta in o husägarna är inte i sverige så det är mellan oss o dom som ska flytta in. Jag tror inte vi ska putsa alla fönstrena, bara en dubbel glasdörr. För det va inte putsat när vi flyttade in. Jaja, vi räknar med att det tar en hel dag så borde de väl räcka.
    Varför klagade ni inte då? Då hade ni kunnat anlita städare och de som bodde innan hade fått betala. Om de som flyttar in nu int eär nöjda så kanske de gör så.
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Bedan
    När jag flyttade in i min förra lägenhet var den rent ut sagt ÄCKLIG. Jag satte mig ner på golvet och grät när jag såg den, men jag anlitade flyttstädning ändå när jag skulle flytta för det var ju inte de gamla hyresgästernas fel att det inte var städat när jag flyttade in. Dessutom ville jag inte bli skyldig pengar för dålig städning.
  • LAMadde
    Miew skrev 2010-09-23 14:34:12 följande:
    Varför klagade ni inte då? Då hade ni kunnat anlita städare och de som bodde innan hade fått betala. Om de som flyttar in nu int eär nöjda så kanske de gör så.
    Vi klagade o dom som äger huset sa typ 'jaja' o vi orkade inte bry oss för det va ju inte snuskigt.
    Jag har nu bokat in 2st städare och dom sa att det borde ta ca 6tim ink. fönsterputs,
    så nu får de nya hyresgästerna det rent o fint.
  • Tjoflöjt
    Jag tror inte vi ska putsa alla fönstrena, bara en dubbel glasdörr. För det va inte putsat när vi flyttade in. 
    Nu har jag visserligen sett att ni bokat en ordentlig städning, men jag är lite nyfiken på varför ni inte tycker ni borde putsa fönstren bara för att det inte var putsat när ni flyttade in? Den nya hyresgästen ska väl inte straffas för att dom som bodde där innan er fuskade? Enlighten me please.
  • Bedan
    LAMadde skrev 2010-09-23 19:38:44 följande:
    Vi klagade o dom som äger huset sa typ 'jaja' o vi orkade inte bry oss för det va ju inte snuskigt.
    Jag har nu bokat in 2st städare och dom sa att det borde ta ca 6tim ink. fönsterputs,
    så nu får de nya hyresgästerna det rent o fint.
    Jag hoppas de är duktiga och att du blir nöjd! Själv har jag bara positiva erfarenheter av att köpa städning.
  • flixflax

vi köpte precis hus där ägaren köpt städningen. Det tog 40-50 timmar! Jag själv städade mitt gamla hus det tog 8-9 timmar för 3 personer....

• Anonym (Städerska)

Jag flyttstädade just en fyra och det tog 16 timmar de hade barn och djur så väggarna var smutsiga. Räkna med att det tar mellan 12-18 timmar. 

• Anonym (4)

När jag flyttade senast betalade jag 5000 kr för flyttstäd av min 4:a. Den var visserligen väldigt städad redan innan så vet inte hur lång tid hon tog på sig. Men betalade fastpris per kvm och hade lite rabatt eftersom hyresvärden hade ett avtal med hennes städbolag.

Svar på tråden Hur lång tid tar flyttstädning?