• jazzkatten

Funkar Sova Hela Natten (Anna Wahlgren) verkligen på ALLA barn?

Jag är generellt skeptisk till "mirakelmetoder" och standardmetoder som påstås funka på alla barn, eftersom det känns orealistiskt att EN specifik metod skulle fungera på alla barn fastän de är så olika. MEN: det jag har läst om Sova Hela Natten-kuren (SHN) av Anna Wahlgren, av föräldrar som testat, är i princip enbart positivt. Jag har också läst mycket negativt om metoden men det verkar vara av folk som inte prövat det själv utan är emot metoden som sådan. Av dem som faktiskt prövat har jag bara läst hur fantastiskt det är, nu sover lillen/lillan hela natten från 19-07 osv. Så därför undrar jag: finns ni som provat SHN och inte lyckats alls? Eller fungerar denna metod verkligen på ALLA barn? Skriv gärna mer detaljerat om hur det gick. Omröstningen är alltså bara för er som faktiskt har försökt er på denna metod.

(Jag har inga planer på att testa metoden själv på min dotter. Jag är bara nyfiken

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-22 19:58
    sjutton också, skulle ju legat under "Sömn/Dygnsrytm" och ingen annanstans! Ja ja så går det när man har bråttom!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Funkar Sova Hela Natten (Anna Wahlgren) verkligen på ALLA barn?
  • Wish I was a Kellogs Cornflake

Har inte testat, men det är såklart det funkar på alla barn. Till slut somnar de ju, frågan är bara om de hinner ge sig en hjärnskakning eller kräkas innan.

• Plutteli

Nej, den funkar inte på alla barn och om någon säger att den gör det (AW själv tex) så ljuger hon.
    Av föräldrar som testat metoden finns de de som hävdar att den funkat kanon och där det verkligen inte varit några bekymmer, sen finns de de där man skrapar lite på ytan och får veta att ungen skrikit konstant flera timmar varje natt i över en månads tid innan barnet börjat bli så knäckt att det gett upp och "sovit" (hur bra barnet varkligen sovit skall låtas vara osagt när föräldrarna själva gnäller över att deras unge är trött och tjurig trots en "Hel" natts sömn)...
    Att något funkar är inte samma sak som att det fungerar bra, kollar man på HUR metoden verkligen gått till finns det allt för många exempel på barn som mer eller mindre psykiskt misshandlas till att sova i sin egen säng medan föräldrarna lovordar metoden

(Jag röstade inte för jag skulle själv aldrig i mitt liv använda denna metod på mina barn)

• MajaVira

Jag läste SHN boken, men genomförde aldrig kuren eftersom jag blev så fruktansvärt irriterad på budskapet i boken; GÖR SÅ HÄR, OM DET INTE FUNGERAR ÄR DET DITT FEL! Alla misslyckanden skylls på att förälderna har fel iställning och visar barnet sin osäkerhet (eller nåt ditåt, var 4 år sen jag läste boken). Även om det inte går särskilt bra ska man ändå bara fortsätta, förr eller senare ska barnet "förstå att på natten sover man".

Så det beror på vad du menar med lyckat; att barnet sov bra efter några nätter (utan allt för mycket lidande) eller att det är en långdragen process där föräldrarna kämpar och kämpar då de har fått för sig att de "gör det enda rätta".

• jazzkatten

det jag har läst om har varit "en natts jättemycket skrik, andra natten mycket bättre och från tredje natten sover de hur bra som helst". Typ. Om man får hålla på en månad får man nog räkna det som att det inte funkar.

• Shaun the sheep

För oss har det funkat jättebra! Vi märkte redan första natten att hon svarade väldigt bra och därför fortsatte vi. Det var som att hon själv kände att det behövdes förändring :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • ElinÖland

Kan bara svara för mig själv och mina två barn, men för oss har det fungerat alldeles utmärkt...

• stoltmamma88

Tyvärr nej, min dotter vägra sova hela nätter tills jag testa detta vid 10 mån ålder, och än idag sover hon inte hela nätter.
    Skrik och bråk även på kvällar när hon ska somna!

• MajaVira
    jazzkatten skrev 2010-09-22 19:59:19 följande:
    det jag har läst om har varit "en natts jättemycket skrik, andra natten mycket bättre och från tredje natten sover de hur bra som helst". Typ. Om man får hålla på en månad får man nog räkna det som att det inte funkar.
    Visst, kanske funkar för vissa men om du söker här på FL hittar du mängder av trådar där SHN debatteras och det finns både positiva och negativa erfarenheter.

Jag tycker nog att tanken på rutiner är bra, men det får finnas gränser - tex rekommenderar Anna att man helst inte ska byta bajsblöjor på natten och fortsätta även om barnet skriker så mycket så att det spyr (det "protesterar ju bara!"). Sedan är vagningen och buffningen ganska hårdhänta metoder, iallafall i Annas egen tappning.
  • höst

Fungerade inte på mina barn, de hade kolik så det enda sättet de sov på var i famnen när man gick. Kolik i + månader resp 4,5 månader.

• CloudBerry 1

Bästa sättet att skapa ångest vid sänggående är att använda misshandelsmetoden Sova hela natten.
    Den borde förbjudas.

Ledande barnläkare är dessutom emot denna grymma metod.

• Loriyana

Funkade SKITBRA! Min dotter som endast sov 10 minuter i taget och ibland så lite som 4 timmar per dygn började sova hela nätter UTAN skrik och gråt. Hon känner sig trygg i sin säng och hon har blivit en betydligt mer harmonisk och glad liten tjej. Jag var tidigare allvarligt orolig över hennes hälsa pga hennes sömnbrist och jag känner att AW räddade hennes liv. Jag tycker metoden är otroligt human, till skillnad från 5-minutersmetoden som AW tar starkt avstånd ifrån.

Att inte tillgodose sitt barns sömnbehov och låta barnet fortsätta vakna natt ut och natt in DET är om något "barnmisshandel" och jag finner det oehört GRYMT hur vissa föräldrar torterar sina barn genom att inte lära dem sova om natten.

• Caranlachiel

Vi läste bara snabb-guiden till metoden på AW's hemsida. Visste då att det var mycket prat kring henne och hennes metoder, men visste inte vad kritiken grundade sig på. Så som vi tolkade snabb-guiden och därmed även applicerade den på vår son har den fungerat utmärkt. När vi i efterhand läst varför folk är kritiska mot AW och läste en lite utförligare förklaring bakom metoden så är vi glada att vi valde att inte göra det i förväg och att vi därmed tolkade metoden och den blev "snällare". Vi kommer göra på samma sätt med våra eventuella kommande barn, vår egen version alltså.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2010-09-22 19:40:51 följande:
    Nej, den funkar inte på alla barn och om någon säger att den gör det (AW själv tex) så ljuger hon.
    Av föräldrar som testat metoden finns de de som hävdar att den funkat kanon och där det verkligen inte varit några bekymmer, sen finns de de där man skrapar lite på ytan och får veta att ungen skrikit konstant flera timmar varje natt i över en månads tid innan barnet börjat bli så knäckt att det gett upp och "sovit" (hur bra barnet varkligen sovit skall låtas vara osagt när föräldrarna själva gnäller över att deras unge är trött och tjurig trots en "Hel" natts sömn)...
    Att något funkar är inte samma sak som att det fungerar bra, kollar man på HUR metoden verkligen gått till finns det allt för många exempel på barn som mer eller mindre psykiskt misshandlas till att sova i sin egen säng medan föräldrarna lovordar metoden

(Jag röstade inte för jag skulle själv aldrig i mitt liv använda denna metod på mina barn)
    Precis.
Svar på tråden Funkar Sova Hela Natten (Anna Wahlgren) verkligen på ALLA barn?