• Odetta

moderkakan i framvägg = ont i "magen"?

Hej!

Jag är gravid i v21 och väntar femte barnet men är lite förundrad över en sak....

Denna graviditet är min första då jag har moderkakan i framväggen, altså utåt. Alla andra gånger har jag haft den mot bakväggen. Nu undrar jag...

Kan det finnas ett samband mellan att ha moderkakan fram och att jag får ont i tarmarna???

Altså....jag får ont som när tarmarna är upprörda som vid tex diaree, men jag har ju inte det (inte förstoppad heller). Kan det vara så att tarmarna blir ömma för att bebisen sparkar mot dem??? Nu finns ju inte moderkakan som skyddande lager liksom

Kom på det nu när jag satt här och kände att bebisen bökade runt en massa och i samma stund fick jag sådär ont igen. Sedan lugnade bebisen ner sig och det onda försvann....

Är det någon med som upplevt detta? Någon som haft moderkakan både fram och bak som märkt denna skillnad???

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Svar på tråden moderkakan i framvägg = ont i "magen"?
  • Odetta

ingen?

• anja1661

jag har moderkakan i framvägg men känner inte igen det du beskriver.....är i v.37 nu

• Odetta
    anja1661 skrev 2010-09-22 19:02:58 följande:
    jag har moderkakan i framvägg men känner inte igen det du beskriver.....är i v.37 nu

Grattis till nästan i mål

Någon mer?

• Odetta

verkligen ingen?

• bebi3

jag har haft moderkakan i framvägg båda mina graviditeter. denna vet jag inte ännu för det är så tidigt;) men jag tror inte det har något sammanhang alls.

• Odetta
    bebi3 skrev 2010-09-23 14:40:24 följande:
    jag har haft moderkakan i framvägg båda mina graviditeter. denna vet jag inte ännu för det är så tidigt;) men jag tror inte det har något sammanhang alls.
    Nej, det verkar nästan så Mh...ska träffa BM om 2 veckor...ska fråga henne då. Tycker det känns obehagligt när det blir sådär...känns så annorlunda liksom.
  • Meppe

jag hade också moderkakan i framvägg, minns dock inte hur tarmarna kändes. Däremot hade jag alla möjliga "värkar", det stack, ilade och tryckte.

• Vestling

Jag har moderkakan i framvägg och kan inte heller känna igen mig i vad du skriver!
    Hoppas du får ett svar!

• Odetta
    Vestling skrev 2010-09-23 15:01:20 följande:
    Jag har moderkakan i framvägg och kan inte heller känna igen mig i vad du skriver!
    Hoppas du får ett svar!
    Ja...jag börjar fundera på om jag kanske börjat få sammandragningar, att det är _det_ som känns. slog bort den funderingen först för efter 4 fullgångna graviditeter tycker jag att jag borde veta hur en sammadragning känns.... men ja...kroppen blir ju mer sliten för varje barn.
  • saltflingan

Jag hade moderkakan fram sist och känner inte heller igen mig i din beskrivning. Fast sonen var så snäll hela tiden och sparka bara riktigt hårt en gång. Och från v 30 så bökade han bara. Hihi och han fortsätter vara lika snäll utanför magen. 

• Little me

Jag har moderkakan i framvägg och har haft mycket problem, ffa tidigt i graviditeten, med smärta i magen... alltså typ tarmar och så.
    Men jag har aldrig tänkt på det sambandet :)

• vitguld

Har moderkakan i framvägg denna graviditeten och tycker jag känner mig mer öm denna gången i magen. Det känns som om bebisen trycker mot alla organ som då ömmar typ..... förra graviditeten upplevde jag inte alls detta och då låg moderkakan i bakvägg...

• lillifi

Jag har haft extrema magsmärtor och sökt vård för detta, tarmar som hamnat ikläm! Gör sjukt ont ibland när bebisen bökar mot tarmarna. Har moderkaka i framvägg .

• Babybalo

Jag är i vecka 17 med moderkaka i framvägg. Har de senaste veckorna haft mycket ont i magen, ffa högt upp, från naveln och uppåt. Vet inte om det har något samband med moderkakans placering. Jag har haft den i framvägg vid tidigare graviditet men då hade jag inga besvär... Hoppas att det släpper snart!

• Little me

TS och ni andra som haft mer ont: Har ni kunnat ha mammabyxor över magen?
    Själv har jag bara valt att ha byxor under magen

• Odetta
    Little me skrev 2010-09-27 08:15:21 följande:
    TS och ni andra som haft mer ont: Har ni kunnat ha mammabyxor över magen?
    Själv har jag bara valt att ha byxor under magen
    Jag har mammabyxor som går under magen förutom ett par, men dem sitter inte åt. tycker inte om när det trycker över magen alls, men det har jag inte gjort i mina tidigare graviditeter heller.
  • Zekio

Jag är i vecka 21 och har precis börjat känna tösen röra sig, men har oxå detta problem att jag får ont i magen och liknande som du skrev, jag tror det kan bero på att den sitter i framvägg, även om jag inte hittar fakta om det dock..min smärttröskel är ju väldigt låg i för sig oxå..

Svar på tråden moderkakan i framvägg = ont i "magen"?