Har läst på lite mer nu...
För att adoptera från England kräver engelska myndigheten att man har varit bosatt i England i minst ett år och genomgått deras hemutredning, så anknytning till landet hjälper tyvärr inte och då kan MIA inte heller hjälpa.
Ja det låter rimligt att se det så - att landet borde ha resurser att ta hand om barnen. Och det har de ju också, men många barn stannar i barnhem (och blir äldre) istället för att adopteras eftersom det inte finns lika många par/ensamstående som söker än vad det finns barn i barnhemmen som är godkända för adoption.
På BAAF:s hemsida läser jag att det finns 4000 barn per år som söker adoptivföräldrar och att 2500 barn per år blir placerade hos adoptivföräldrar. Enligt den siffran borde ju då 1500 barn stanna kvar på barnhem.
Nåväl, det var ju bara en fundering eftersom jag i adoptionens väntans tider tydligen inte har bättre för mig än att leta upp alternativ...
http://www.baaf.org.uk/info/stats/england.shtml - OBS de räknar året från mars till april.
60,900 children were in the care of local authorities on 31st March 2009
73% (44,200) of children looked after on 31st March 2009 were living with foster carers 10% (6,200) were living in children’s homes (includes secure units, children's homes and hostels) 7% (4,100) were living with their parents
4% (2,500) were placed for adoption 3% (1,720) were placed in residential schools or other residential settings
There are around 4,000 children across the UK needing adoption every year. These children are from a great variety of ethnic and religious backgrounds. Many of these children are of school age and over half of them are in groups of brothers and sisters who need to be placed together.