Inlägg från: Chimamanda |Visa alla inlägg
  • Chimamanda

Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?

Med alla protester och aktioner som varit de två senaste dagarna, SD kommer inte att få det lätt! Det är många som inte håller med om deras åsikter och det gör mig tryggare.

Men rasismen finns överallt, mer eller mindre uttalat. Det ÄR svårare att få jobb med utländsk bakgrund (jag har många gånger sett detta som facklig representant). Det finns diskriminering.

På ett sätt är det bra att detta lyfts fram i ljuset genom SD, då blir det kanske fler som rannsakar sig själva och sina (smyg)åsikter.

• Chimamanda

Sverige har ju hittills varit lite unikt i Europa, i att INTE ha partier av den här typen i parlamentet. Vi kan se vad som nu sker i t ex Frankrike gällande romerna, som inte verkar vara välkomna i något europeiskt land. Inte heller i Sverige, eftersom de i egenskap av 'tiggare' ska kastas ut av dåvarande (och nuvarande) regeringen.

Romska barn tar vi emot som adoptivbarn i Sverige, eftersom de är socialt utsatta i de flesta länder där de lever. Men hur behandlar vi romer här, som sagt? Kan tycka det är dubbelmoral att göra skillnad mellan adopterade barn och invandrare som kommit hit av andra skäl.

Det är så otroligt komplicerat detta med adoptioner och hur vi ser på invandrare. Jag hade inte reflekterat så mycket kring detta innan jag gick föräldrautbildningen. Men jag kan se nu att det är väldigt svåra frågor. Är det rätt att göra skillnad på 'mitt' adopterade romska barn och det barn som bor kvar hos sina romska föräldrar och fortfarande inte är riktigt socialt integrerat i det svenska samhället?

Med SD i riksdagen känns det inte som om de här frågorna kommer att hanteras BÄTTRE framöver iaf...

Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?