ALSI skrev 2016-05-26 11:57:23 följande:
Tack för era svar. Sannolikheten är ju egentligen större att bebis är frisk, men det är svårt att ta till sig de siffrorna när vi haft sådan otur med allt annat... Vill börja visa magen som börjar växa så fint, men vågar inte. Vill inte behöva förklara varför vi, om det nu hemska tanke blir så, valt att ta bort ett barn efter allt vi gått igenom. Men det går inte helt att dölja längre, känns som alla tittar på magen... Hade ett mycket behövligt möte med kuratorn igår och hon kommer hjälpa oss att träffa folk som kan ge oss information om svaret visar på DS.
Ni som gjort NIPT, hur länge har svaret dröjt? Har de ringt er oavsett eller har ni bara sett svaret på Karolinskas hemsida om det gått bra?
Hej, de ringde efter 12 dagar, gjorde test onsdag 30 mars, fick svar 11 april. Jag gjorde på BB Stockholm så deras rutin är att ringa, vet inte hur Karolinska är. När jag gjorde fvp och det var DS ringde de, de lade ej ut resultatet på webben, bara positiva besked på webben. Mitt nipt skickades ju till USA, gör inte Karolinska egen analys? Du kanske kan ringa? Vad jag förstår så går man vidare med fvp el moderkaksprov om nipt visar avvikelse, man gör aldrig avbrott utan det. Nipt kan visa fel på dåligt resultat men ej på bra.
Bra med kuratorstöd, det fick jag efter avbrottet och det var skönt att få en som hade erfarenhet i detta.
Hoppas att det går bra!
Ps. Jag är också förändrad, graviditeten håller mig uppe, men jag har låg energi och jag har nog mer gjort ett val arr gå vidare än att sorgen är över, den finns där och jag kan ta fram den när jag vill, men jag kan också stoppa den åt sidan. Det är lättare nu, men skulle detta gå snett igen så vet jag inte hur jag skulle orka. En del i mig har tappat livsglädjen, inte livslusten men glädjen. Jag ser det nya barnet lite som en befriare. Jag längtar så och jag tror att jag kommer känna både enorm glädje och sorg på samma gång när han föds, för då är jag klar med allt detta. 8 års ivf och graviditeter. Min kropp och det mentala är nog egentligen helt slut men jag kämpar på, det är det som ska bli skönt, att slippa kämpa och börja leva igen.