Downs syndrom - Vi gjorde abort
Fairytale: jag tycker inte du ska vara ensam. Det var självklart att min man följde med.
Vill han inte ?
Fairytale: jag tycker inte du ska vara ensam. Det var självklart att min man följde med.
Vill han inte ?
Owner: risken stiger väl efter 35 tror jag. Däremot är det vanligare med DS hos yngre mammor just för att det inte kollas.
Ibland syns det ju RUL men inte alltid.
Tror inte du behöver oroa dig. Risken är låg.
Kattflickan : hur går det?
Hej alla. I går föddes lilla Minna. 2 veckor för tidigt. Lite liten men så söt.
Tack alla :)
Vi mår bra. Jag har rätt ont efter snittet men hyfsat bra ändå.
Fairytale: återbesöket var inget speciellt tycker jag. Läkaren frågade hur vi mådde. Vi fick papper på provet. Han informerade lite kort om resultatet. Risker för att det händer igen. Om vi ville lämna prover för att se om det finns något ärftligt. Det var över ganska snabbt.
Fairytale: vi har inga barn sedan tidigare.
Det är standard här att de frågar om man vill kolla upp om man är bärare av någon avvikelse. Risken för upprepning är då 10 %
Först gjorde vi inte testet men ångrade oss och gjorde det sen.
Grattis majmamma!!!! Kram
Millan. Hur har det gått?
Åh vad bra. Dubbelt upp !
Det går bra. Mysigt ,jobbigt och underbart.
Berätta hur det går :)9
Millan : hur går det ?
Lillaminipytte... Fel tråd va ? Har du varit i samma sits ?
Handlar inte om värde utan om så mycket annat. Döm inte andra människor innan du varit i deras situation. Det är riktigt illa att du gör det.
Lillamini... : fast att gå in i en tråd där folk bearbetar sorg och har gått genom något tufft och ställa den frågan är inget annat än dumt och otroligt onödig. Förstår inte varför. Som sagt. Fel tråd.
Floppar : beklagar vad ni gått genom.
Jag hade inte hoppat över FVP. Vårt KUB test visade en liten risk för DS och hög risk för trisomi 13. Men det var DS bebisen hade.
Det är så ovanligt att det upprepar sig men vi litar inte på KUB och kommer aldrig att göra det.
På den klinik vi gjorde MKP är risken endast 0,2 för missfall och har inte hänt på många många år.
Lycka till och hoppas ni kommer fram till ett beslut som passar er.
Kanske utryckte mig otydligt. Vårt test på DS visade inga förhöjda risker alls men ändå hade bebis DS.
Ja vi fick 1:27 på trisomi 13 och 18 och 1:545 på trisomi 21. Men eftersom de 2 inte har med varandra och göra skulle jag aldrig göra om KUB och jag litar inte på det. Det där måste man ju bestämma själv men vi har för dåliga erfarenheter för att säga skippa FVP.
Underbart Sinni. Jag känner såväl igen känslan
Ville skriva att idag är det en månad sedan jag aborterade henne. Har inte känt att det är rätt beslut till 100%. Brukar det kännas så här, vad har ni andra känt?