Inlägg från: MrsC74 |Visa alla inlägg
  • MrsC74

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Fairytale: jag tycker inte du ska vara ensam. Det var självklart att min man följde med.
    Vill han inte ?

• MrsC74

Owner: risken stiger väl efter 35 tror jag. Däremot är det vanligare med DS hos yngre mammor just för att det inte kollas.
    Ibland syns det ju RUL men inte alltid.
    Tror inte du behöver oroa dig. Risken är låg.

• MrsC74

Hej alla. I går föddes lilla Minna. 2 veckor för tidigt. Lite liten men så söt.

• MrsC74

Tack alla :)
    Vi mår bra. Jag har rätt ont efter snittet men hyfsat bra ändå.

• MrsC74

Fairytale: återbesöket var inget speciellt tycker jag. Läkaren frågade hur vi mådde. Vi fick papper på provet. Han informerade lite kort om resultatet. Risker för att det händer igen. Om vi ville lämna prover för att se om det finns något ärftligt. Det var över ganska snabbt.

• MrsC74

Fairytale: vi har inga barn sedan tidigare.
    Det är standard här att de frågar om man vill kolla upp om man är bärare av någon avvikelse. Risken för upprepning är då 10 %
    Först gjorde vi inte testet men ångrade oss och gjorde det sen.

• MrsC74

Åh vad bra. Dubbelt upp !
    Det går bra. Mysigt ,jobbigt och underbart.
    Berätta hur det går :)9

• MrsC74

Lillaminipytte... Fel tråd va ? Har du varit i samma sits ?
    Handlar inte om värde utan om så mycket annat. Döm inte andra människor innan du varit i deras situation. Det är riktigt illa att du gör det.

• MrsC74

Lillamini... : fast att gå in i en tråd där folk bearbetar sorg och har gått genom något tufft och ställa den frågan är inget annat än dumt och otroligt onödig. Förstår inte varför. Som sagt. Fel tråd.

• MrsC74

Floppar : beklagar vad ni gått genom.
    Jag hade inte hoppat över FVP. Vårt KUB test visade en liten risk för DS och hög risk för trisomi 13. Men det var DS bebisen hade.
    Det är så ovanligt att det upprepar sig men vi litar inte på KUB och kommer aldrig att göra det.
    På den klinik vi gjorde MKP är risken endast 0,2 för missfall och har inte hänt på många många år.
    Lycka till och hoppas ni kommer fram till ett beslut som passar er.

• MrsC74

Kanske utryckte mig otydligt. Vårt test på DS visade inga förhöjda risker alls men ändå hade bebis DS.

• MrsC74

Ja vi fick 1:27 på trisomi 13 och 18 och 1:545 på trisomi 21. Men eftersom de 2 inte har med varandra och göra skulle jag aldrig göra om KUB och jag litar inte på det. Det där måste man ju bestämma själv men vi har för dåliga erfarenheter för att säga skippa FVP.

• MrsC74
    JchL skrev 2013-09-18 10:17:40 följande:
    Sinni: Vad skönt det är med någon som vet exakt vad jag skriver om... Tack! {#emotions_dlg.flower} Jag är hemskt ledsen för er skull! Det är helt galet att behöva gå igenom något sånt här... Sådär tänker jag också, att det varit lite lättare om någon sagt att barnet har DS men även (tex) ett gravt hjärtfel etc. Men jag vet inte... Så mycket tankar som snurrar i huvudet!

Jag & min man pratade om det där med att ha en ceremoni igår. Vi hade tänkt oss ett anonymt omhändertagande egentligen men så visade det sig att de minneslundar sjukhuset använder sig av ligger väldigt långt ifrån oss. Då bestämde vi oss för att använda minneslunden här hemma. Sjukhusprästen vill att vi kommer in till sjukhuskyrkan för en ceremoni innan vår kille kremeras... Och att vi sedan ska ha ytterligare en ceremoni vid minneslunden här hemma... Men vi har bestämt oss för att ha med oss en präst som säger några ord vid minneslunden. (Vi vet inte ens om syskonen ska vara med) Vi har tagit farväl av vår son, det gjorde vi den hemska dagen på sjukhuset. Jag finner ingen anledning att åka till sjukhuset och återuppleva allt igen. Nu vill vi bara ha en liten fin stund vid minneslunden... Jag förstår om andra har andra åsikter kring det här med ceremonier. Det här är vad jag och min man bestämt oss för, och jisses vad skönt det är att vi bestämt oss!

Kram!!!

Alla gör som de vill och det viktigaste är att ni känner att det är rätt.

Vi gjorde tvärtom. Vi ville inte äns se på barnet efteråt, Jag vet inte vilket kön det var heller.
    Det var absolut det som var lättast för oss.
    Jag vet i vilken minneslunden den ligger men har inte varit där. I mitt hjärta finns alltid detta barn men det här var enklast för oss.

Skönt att ni kommit fram till ett beslut.       
  • MrsC74
    Suncica skrev 2014-03-09 00:26:45 följande:

Ville skriva att idag är det en månad sedan jag aborterade henne. Har inte känt att det är rätt beslut till 100%. Brukar det kännas så här, vad har ni andra känt?

Jag har aldrig känt så men man är ju olika. Försök och sluta plåga dig själv med att kolla på filmer och kom i håg att det är långt från alla med DS som lever så.

Du kan inte ta tillbaka det som varit och försök kom i håg varför ni tog beslutet

Vi tvivlade aldrig. Men jag mådde dåligt som fasiken lång tid efter över hel processen och gick hos en kurator. Det hjälpte massor.
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort