Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej!
Jag ser att det var längesedan någon skrev i den här tråden. Men jag har desperat letat efter ett forum där jag kan ventilera tillsammans med andra som är/varit i samma situation.
Efter över 3 års ofrivillig barnlöshet blev vi äntligen gravida via IVF. Gjorde kub 2/7 som visade 1/2 på trisomi 21. Vi tog då beslut om att gå vidare med moderkaksprov 8/7. Då det inte göra i våran hemstad så fick vi åka till en annan stad. Tyvärr gick det inte att utföra provet då en tarm var i vägen. Vi fick en ny tid en vecka senare, men även då var det tarm i vägen. Vi fick vänta ytterligare en vecka på att göra fostervattenprov istället. Svaret fick vi på några dagar och det visade Trisomi 21. Det var ett fruktansvärt beslut att behöva ta, men vi beslutade oss för att avbryta. I onsdags 31/7 blev jag inlagd för avbrytandet. Just där och då stängde jag nog av mina känslor en del. Hade väldigt jobbiga värkar och fick en del morfin. Fokuset blev därför mycket på den fysiska smärtan och jag blev även påverkad av morfinet. Efteråt tittade vi på fostret och jag grät, men kände mig inte helt närvarande. När jag kom hem kände jag en sorg, men kändes ändå okej. Senare på kvällen var det som att någon stack en kniv i mig och jag skrek av gråt. Tror att morfinet gick ur mig och känslorna svämmade över. Sen dess har allt bara känts mörkt. Saknar den lille, men känner sån fruktansvärda samvetskval och skuldkänslor. Får upp bilder i huvudet på den lille pojken som var så oskyldig.