Inlägg från: Quincey |Visa alla inlägg
  • Quincey

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Hej,
    Har nyligen gått igenom ett avbrytande eftersom vårt barn hade trisomi 21. Allt var helt underbart fram till kub, vi var överlyckliga eftersom vi varit ofrivilligt barnlösa i 3 år och gjort 5 IVF/hormonstimuleringar innan. Har dessutom haft två tidiga missfall senaste året. Det skulle ha blivit första barnet. 

Efter ett jättebra ultraljud, där jag var så lättad över att barnet fortfarande levde, kom chocken att vi hade förhöjd risk för trisomi 13 och 18, 1:163. Det var blodprovet som drog ner resultatet. För trisomi 21 fick vi 1:247, så jag var inte speciellt orolig för just det. Fick göra nipt direkt pga de andra två trisomierna och när resultatet kom visade det sig vara förhöjd risk för trisomi 21 istället. Blev inbokad för mkp men gick inte att utföra provet, fick vänta nästan två veckor på fvp som bekräftade trisomi 21. Exakt 3 veckor tog det mellan kub och svar på fvp. Började avbryta när jag var i vecka 15+6.

Aborten gick bra till en början men slutade med att moderkakan inte kom ut och jag förlorade mycket blod så blev inlagd över natten. Fick skrapas dagen efter och är nu livrädd att det ska ha bildats ärrvävnad i livmodern. Jag valde att se bebisen efteråt, min sambo klarade inte det, men jag är väldigt glad att jag gjorde det. Det var helt otroligt att se mitt barn för första gången. Kanske låter konstigt men kände ro och glädje över att få se mitt älskade barn. Hade ordentligt ont innan barnet kom ut men smärtan försvann snabbt och minnet av den fysiska smärtan var kortvarig. Nu har det gått snart en vecka sedan vi avbröt och jag känner så mycket sorg över att inte få se min bebis igen.

• Quincey
    Kabeln skrev 2024-08-13 10:07:18 följande:

Hej,
    jag är ny i tråden och fick svar på nipt och mkp om att fostret har ds. Enorm förtvivlan för mig och min man som verkligen vill ha barn. Men vi tog det beslutet om abort redan före jag lämnade mitt blodprov för nipt.

Jag vill tacka susodus för ditt inlägg om ansvar och att känna sorg men inte ånger. Tack för det inlägget. Det hjälpte oerhört mycket för mig. Ska spara det och läsa om och om igen. Min familj, vänner och min man har varit ett oerhört stöd. Min svärmor har varit fruktansvärd och försökt få oss att få dåligt samvete och prata oss ur aborten. Min man sa ifrån på skarpen. Jag är i vecka 14 nu. Vill skicka min största kram till er som går igenom det här. Blev en tröst att finna denna tråd och få läsa om andra i samma situation. Hade gärna velat höra hur det gått för er andra efter aborten. Hur mådde ni, blödde ni länge, var ni sjukskriven, har ni blivit starkare som par? Jag startar aborten imorgon och hoppas verkligen allt går så bra det kan. Ångesten är rejäl och jag är sjukskriven. 

Blir ledsen att höra om din svärmors reaktion, tycker det är opassande att folk har en åsikt om detta som de dessutom väljer att dela med sig av, när det inte rör dem själva.

Jag håller tummarna att det går bra för dig imorgon!
  • Quincey
    Kabeln skrev 2024-08-13 18:25:19 följande:

Tack för ditt svar. Hur mycket blöder du? Hur har det varit med smärta efteråt? Finner få som beskriver tiden efteråt, något jag självklart funderar på just nu när det snart är dags. Vet inte om jag kommer kunna se, får avgöra där och då.  Är du åter på jobbet eller hemma Nu veckan efter?

Min största kram till dig. Jag är så tacksam för ditt svar. 

Blödde i två dagar som vid mens, nu knappt alls men blev skrapad så kanske blöder extra lite pga det. Ska på återbesök om en vecka för att se att det ser ok ut. Har lite ont, knappt något jag känner av och har inte behövt smärtstillande. Överlag känner jag mig nästan helt återställd fysiskt, trots att förloppet inte gick perfekt. Är sjukskriven den här veckan vilket känns så skönt, hade inte orkat vara bland folk. Hur länge ska du vara sjukskriven? Du får känna efter om du vill se barnet, tror inte du kommer ångra dig om du gör det.

Nej helt rätt att inte dela mer med henne. Herregud man tycker ju folk borde ha vett nog att inte kommentera något sådant. Förstår besvikelsen. Inte samma sak men kan relatera lite. Sist jag träffade min svärmor mådde jag fruktansvärt dåligt, väntade svar från nipt, helt beredd på att mitt efterlängtade barn kanske har en avvikelse och inte kommer bli kvar. Vid detta tillfälle säger min svärmor att hon hoppas hennes dotter blir gravid snart så hon kan få bli mormor, eftersom hon anser att en mormor är närmre barnbarnen än en farmor. Ville bara skrika att hon borde vara tacksam om hon ens får bli farmor.

Jag finns här om du behöver någon att prata med ❤️

• Quincey
    Kabeln skrev 2024-08-13 19:35:38 följande:

Åh vad skönt att höra rent fysiskt hur det var för dig. Hoppas jag också har så. Jag kommer vara borta från jobbet nästa vecka troligtvis också. Sen vill jag dit men är osäker i vad jag ska säga, är osäker om jag vill dela med mig nu när jag fått en sådan reaktion som tog så hårt på mig. Är ju ?bara? kollegor så kan också bara komma med någon vit lögn om detta. Jag vet inte än. 

Åh fy fan vilken svärmor. Lider med dig och känner igen mig i känslan av att vilja skrika på personen. Jag pratade med min familj och fick ur mig allt. Skönt att få bekräftelse att det inte är ok att prata så. Det är nog ingen idé ens att ge mig in i en diskussion, hon har nog inga gränser ändå. 

Tack för svar ❤️❤️

Jag har bara berättat för min chef och närmsta kollega. Det har visat sig att min närmsta kollega är gravid med bf samma månad som jag hade. Kommer bli en tung höst med en ständig påminnelse om vad man förlorat. Känns så galet att någon skulle ha en åsikt men förstår att du oroar dig med tanke på tidigare reaktion.

Tänker på dig!

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-08-14 20:36:41 följande:

Tack själv för att du delar med dig. Förstår precis vad du menar, man kan lätt känna sig så ensam i det här. Det är ju tyvärr få som gått igenom det här som vågar öppna sig. Även om jag önskar att ingen ska behöva gå igenom det här så är det ju tyvärr ändå många som gör det. Känns skönt att få prata med andra som är i samma situation. Ingen annan kan ju riktigt förstå vad det är man går igenom.

Hur har det gått för dig idag? 

Kramar och all styrka till dig med ❤️

Hej! Jag såg att du också gjort IVF, har du pratat med din klinik om när man kan göra nästa försök? Jag har telefontid om 2 veckor, vill gärna bli gravid så fort som möjligt igen.
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-08-16 01:17:27 följande:

Hej!

Jag har inte pratat med IVF-kliniken än. Men läkaren som tog fostervattenprovet och fixade allt kring avbrytandet av graviditeten skulle skriva till IVF-kliniken. Den läkaren trodde att man skulle vänta en mens emellan. Förstod att man brukar rekommendera att vänta en mens emellan innan man blir gravid på naturlig väg. Jag fick en kemisk graviditet efter en av mina återföringar och då var jag tvungen att vänta en mens emellan innan jag fick göra ny återföring.

Känns som att tiden går så långsamt fram när man gör IVF 😔 

Har du kvar embryon eller behöver du göra nytt äggplock? 

Håller med om att tiden går otroligt långsamt med IVF 😩

Vi har embryon kvar men kan också göra nytt plock eftersom vi går privat. Våra tre landstingsfinansierade försök gick jättedåligt och vi fick ingen blastocyst och hela året var i princip bortslösat. Har tänkt att det är bra att plocka så många ägg jag kan när jag är så ung som möjligt, för att få bättre kvalitet, men sen fick vårt barn ändå DS så kanske inte spelar nån roll.

Ska ni göra plock eller återföring? Väntar ni också svar på långa analysen?
  • Quincey
    Kabeln skrev 2024-08-16 18:56:44 följande:

Blev lite senare svar men här kommer det. Det har gått bra, jag mår nu helt ok. 

För dem som vill veta mer i detalj (vad jag själv ville ha från dem som det gått bra för, så kommer det här):
    Kom in och fick smärtstillande och cytotec direkt efter att dem gjort kontroll som bla koll av ev feber och blodtryck. Dröjde ca en timme sen började värkarna komma. Värkarna gjorde ont. Jag fick feber och kräktes som biverkning, vanlig reaktion. Värkarna kom rätt tätt nästan direkt och var det jobbigaste. Fick morfin insprutat i magen som hjälpte. En tablett till för illamåendet. Hann gå tre timmar sen fick jag två till cytotec, jag hade då börjat blöda nån klump. Inget illamående mer. Då tyckte jag att det var skönare att sitta på toaletten än att ligga i sängen/försöka gå runt. Rätt snabbt då kunde jag känna hur en klump kom ut. Jag var i v14+7. Det gjorde inte ont. Efter det var det som att det klarnade för mig och jag mådde mycket bättre. Värkarna var värst. Satt kvar på toaletten i ca 15 min sen kom moderkakan. Jag kollade inte alls på fostret och tog hjälp av dem underbara sköterskorna direkt jag kände av fostret och sedan moderkakan. Fostret kändes som en större klump och moderkakan som en slime. Båda som att dem mest gled ut, behövde inte krysta. Så skönt. det var ca 4,5-5h sen jag kom. Fick vara kvar på observation och fick två cystotec till för att dem ville vara säker att jag fått ut allt. Det hade jag. Jag grät inget, kollade inte på något utan vill mest se det för vad det var - ett foster som var sjukt. Sen kunde jag åka hem efter dusch och borstat tänderna. Så tacksam att det gick bra  För mig var det tabletten jag tog dagarna före själva aborten som ändrade min mentala status helt. Med hormonerna ur kroppen kunde jag hantera allt på ett liknande sätt jag gjort i kriser tidigare i mitt liv: samlad. Det är jag så glad för!

Stor kram till alla er som går igenom detta. Nu hoppas jag att en framtida graviditet leder till ett litet mirakel. Tack för allt stöd i denna grupp!❤️

Vad skönt att det gick som planerat, 5 timmar låter toppen! Håller tummarna att nästa graviditet går bra.
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-08-16 21:58:42 följande:

Fy vilken tuff resa. Är ledsen för din skull att det inte gick på de landstingsfinansierade försöken 😔❤️ 

Förhoppningsvis var det bara ren otur att ditt barn fick DS. Kan ju även hända fast man är ung. Jag är 35 nu, så det ökar ju risken tyvärr. 

Vi ska göra återföring. Har gjort 2 plock, varav 5 embryon per plock. Men även om vi fått många embryon behöver ju inte det betyda att det är bra kvalitet. Det här var 6e återföringen. 

Jag såg att läkaren skrivit i min journal igår att svaret kommit och att det inte var en ärftlig variant, så det känns skönt! Men blev förvånad att svaret kom så fort. Läkaren ska att det kunde ta runt 3 månader 🤔

Ja det har varit en jobbig resa men på något sätt orkar man gå vidare, dock rätt knäckt vid det här laget.

Förhoppningsvis otur som du säger men man undrar hur mycket otur man kan ha egentligen. Känns ändå lite hoppfullt att man kom såhär långt i denna graviditet. Fyller också 35 i år och man får ju konstant höra att det är nu det blir svårare. 5 embryon per plock är riktigt bra! Men förstår att det är tufft när man gör flera återföringar. Man kan verkligen inte ta något för givet. Hoppas det går på nästa försök! 

Skönt att ni fått svar på det! Vår läkare har bokat telefonmötet om en vecka, hon sa att det skulle ta ca en månad att få svaret. Kanske menade er läkare att det tar 3 månader om man följer upp ett dåligt resultat med blodprov också?

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-08-17 13:47:43 följande:

Förstår det. Det är jobbigt när man lever med ofrivillig barnlöshet. Och än värre när processen går så långsamt och inte går som man önskar. Finns ju tyvärr inga garantier. Ja, man vill ju inte ge upp, så då är alternativet att bara se till att orka fortsätta. 

Der är sant. Livet är så orättvist ibland 😔

Förstår va du menar. Jag var innan orolig att jag inte skulle kunna bli gravid, att det kanske var något fel på min livmoder. Det lilla ljuset i det här mörkret för mig är att det ändå är ett bevis på att jag kan bli gravid och behålla en graviditet.

Ja tyvärr ökar ju riskerna vid 35+. Men samtidigt har jag förstått att det inte ses så gammalt i IVF-sammanhang. Det finns ju flera års tid kvar. Även om jag känner mig stressad ibland. 

Jag är verkligen tacksam över att vi fick så många embryon. Men är rädd att det aldrig kommer bli något friskt embryo. Som jag fått till mig så är det ofta något kromosomfel när embryot inte fäster. Att livmodern stöter bort det. 
    Hoppas självklart att det går för dig på nästa försök också! 

Ja det känns skönt. Känns skönt att veta innan vi gör återföring. Om det skulle visa ärftlighet så kan man ju testa embryona innan återföring. 
    Kan ha varit så som du säger att vi fick svar snabbare för att de inte behövde ta något mer prov. Eller så kanske de hade mindre att göra nu och då kunde analysera mitt prov snabbare. 

Hur går det för dig nu efter avbrytandet? ❤️

Jag håller med, det är en stor tröst att komma såhär långt även om det inte slutade bra. Gjorde ni något annorlunda inför denna insättning eller som tidigare? Ju mer man läser desto mer inser man hur många olika problem man kan ha och hur varje liten del ska klaffa. Att det inte fäster kan bero på så mycket, kromosomfel, inte optimal miljö i livmoder, överaktivt immunförsvar osv.

Vet du om man kan testa frysta blastocyster också? Om det visar sig vara genetiskt. Jag mår rätt bra ändå, har hållit mig distraherad under min sjukskrivning men ändå gråtit varje dag över hur det blev. Allt såg bra ut på återbesöket, är ändå livrädd för ärrbildning och att nåt kommer försvåra nästa försök. Hur mår du? Har du börjat tracka äl igen? ❤️
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-08-20 01:08:43 följande:

Nej vi gjorde inget annorlunda alls faktiskt. Gjorde ni? Ja, det finns verkligen så mycket som man inte testar för här i Sverige. På oss hittade de inget fel. Men känner att det borde vara något som inte stämmer. 

Ingen aning faktiskt. Läste bara om en i den här tråden som hade blivit gravid två gånger med foster med down syndrom. PGD heter det testet tydligen.

Vad skönt att du ändå mår okej ❤️ Jag mår bättre. Gråter inte så mycket längre, men känner mig nedstämd. Har börjat skriva om allt i som en dagbok (fast i efterhand). Har nog hjälpt mig att inte tänka på det konstant. Har också tänkt göra en minneslåda som jag kan ta fram när jag behöver. 

Skönt att det såg bra ut! Jag förstår din oro. Men som jag har förstått är det väl mycket ovanligt att en skrapning orsakar problem för fertiliteten? Jag behövde inte göra någon skrapning. Men jag vet inte än om jag slipper det. Kan ju upptäckas flera veckor senare att det finns rester. Blöder fortfarande.

Jag har inte börjat tracka äl. Funderade på det, men har liksom ingen aning om när jag ska börja testa isåfall 🙈 Har du börjat? Jag har i alla fall fått en tid till IVF-kliniken om en månad. Hoppas de kollar då så allt ser bra ut inför framtida återföring.  

Gjorde inget annorlunda denna gång jämfört med förra, har haft tur och blivit gravid på båda försöken på vår nya klinik. Ja känns som att något borde vara fel och det utreds inte speciellt noggrant utan man hänvisas till att göra IVF istället. Hade varit så skönt att ha lika stor chans när man försöker själv.

Vad bra att du mår bättre ❤️ Jag har också börjat skriva dagbok faktiskt. Känns surrealistiskt vad man varit med om nu när lite tid har gått och jag vill ändå minnas allt som hänt.

Har också läst att det är ovanligt med komplikationer efter skrapning men orkar inte med mer som går fel så kan inte släppa det haha. Hur länge har de sagt att det är normalt att du blöder?

Skönt med en tid bokad hos kliniken, de kan säkert se om det är rester kvar på ul. Hoppas det ser bra ut. Ska börja testa äl nu två veckor efter aborten men misstänker att den kommer vara ordentligt sen. Tror vi gör nästa försök oktober/november såå långt kvar 😒
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort