Downs syndrom - Vi gjorde abort
Har massor av tankar som snurrar och ville bara skriva lite. Efter upprepade missfall och en son som förra året dog i magen på mig är jag gravid igen. Vi längtar så fruktansvärt mycket efter ett barn, och det känns som jag typ konstant har varit gravid de senaste 2,5 åren. Allt annat hamnar lixom på paus. Vi bestämde oss för att göra kub då vi ville veta så mycket som möjligt om barnet i magen, så vi inte behöver begrava ytterligare ett barn. Fick 1/13 på kub och världen rasade samman. Vet ju så klart att man kan få dåliga siffror, men när det var så bra förra gången var det svårt att föreställa sig det. Att vi ska behöva gå igenom detta oxå?! Fick tid för Moderkaksprov, men vill inte göra det för missfallsrisken, så fick göra ett NIPT istället. 9 dagar har nu gått. De långsammaste 9 dagarna som jag varit med om. Livrädd över att telefonen ska ringa! Egentligen handlar ju kub bara om sannolikhet, och sannolikheten är ju egentligen 92% att bebis inte har DS, men hur skulle man kunna hålla fast i de siffrorna efter allt vi tvingats gå igenom? Det var nackspalten framförallt som drog ner siffrorna då den var 3,4mm. Och är det inte DS vad är då risken att det är något annat som är fel?
Jag har nog alltid tänkt att jag ändå kommer behålla bebis, men maken är mycket tveksam, och även jag börjar vackla mer och mer. Känns så konstigt att behålla ett barn som redan från början inte kommer ha samma förutsättningar som alla andra, samtidigt är en extra kromosom 21 något som man kan ha ett mycket bra liv med, men jag är så rädd att behöva begrava ett barn till! Och jag är rädd att inte kunna knyta an till barnet då jag bara skulle fundera på varför det barnet får leva när min fullt friska son inte fick?
Framförallt undrar jag hur man klarar att döda sitt så efterlängtade barn?
Ja, jag ville mest bara skriva till några som kanske förstår...