Nu var det länge sedan jag var inne och läste i tråden. Grattis susodus!
Igår var det ett år sedan vår flicka som inte fick leva kom. Hade bokat in en träff med två goda vänner efter jobbet, men ställde in för någon vecka sedan. Förstod när det närmade sig att jag nog gjorde bäst i att åka hem efter jobbet i lugn och ro och ha en lugn kväll. Vi tände ljus med vår son och tänkte på lillasyster och hade en fin stund tillsammans. Dagen var lättare än väntat, kanske mycket tack vare att vi är på gång igen med en annan liten skrutt i magen. Vecka 20 nu och sparkar ordentligt, skönt. Beräknad i slutet av augusti, ca två veckor efter att vår flicka skulle ha fötts (året innan).
Vi var inne på Huddinge för att göra moderkaksprov direkt i v 13 men fick erbjudande där och då om NIPT. Jag hade hört mig för innan om det, men fått till svar att det inte var tillgängligt (måste ha varit före i höstas -15 när det beslutades att Stockholms landsting ska stå för det om det är påkallat). Så blev rätt paffa. Fördelen är ju att man slipper stick i magen och risk pga det, nackdelen är att man får vänta något längre på svar. Upp till en vecka för svar med moderkaksprov och upp till två veckor för NIPT. Jag kände spontant att jag inte kunde vänta en minut längre på besked än nödvändigt, men maken tog förnuftet till fånga efter ett tag och vi beslutade att göra NIPT, vilket kändes helt rätt efteråt eftersom risken var onödig. Läkaren gjorde också en noggrann UL-screening av fostret då och allt såg så bra ut det kunde. Efter nio dagar fick vi besked, via inloggning på KS hemsida, att provet var normalt och att vi väntar en liten pojke. Vilken lättnad! I veckan var vi också på RUL med samma UL-sköterska som upptäcke svårupptäckt missbildning med flickan, därav fostervattenprov då osv. Var orolig att tillväxten på nåt sätt skulle vara störd den här gången, men allt såg fint ut nu också. Sköterskan hade jobbat med riktade hjärtultraljud tidigare och kunde se att även hjärtat tycks vara ok. Om två veckor ska vi på riktat ultraljud på Huddinge som vi blev erbjudna. Känns lite som hängslen och livrem, men jag är gärna så välinformerad det går att vara.
Vi är vansinnigt tacksamma över denna graviditet (återigen). 3 år har det tagit att komma hit. Samtidigt kommer vi inte att vara säkra på något förrän barnet är ute, men nu vågar vi i alla fall hoppas. Vi var på g med IVF den här gången också, hade haft inledande mötet med läkarna när vi fick ett positivt besked efter upprepade behandlingar med Letrozol.
Idag var vi ute till platsen där vi begravt askan efter lillan. Det var så vackert. Blåsippor i backen och fåglarna sjöng. Som vi grät. Där har hon det fint ändå.