Downs syndrom - Vi gjorde abort
Jag beklagar och är ledsen över att du Fairytale måste gå igenom ett avbrytande!
Jag vill dela med mig lite kort av mitt avbrytande. Vi fick avbryta i augusti i fjol pga. att vår bebis hade hjärnbråck och andra allvarliga hjärnskador. Min första känsla när vi bestämt att avbryta var att försöka klippa alla band till den lille krabaten där inne. Jag ville inte knyta starkare band än vad jag redan hade. Jag ville inte röra vid min mage, inte prata med honom längre och jag lät inte heller min sambo röra vid magen. Efter några dagar kom jag på andra tankar. Då ville jag istället maximera känslan av att jag bar på en bebis. Jag bestämde mig rätt tidigt för att jag ville se honom när han kom ut, mkt just för att min kurator och även annan vårdpersonal som vi träffade rekommenderade det. Det främsta skälet just för att man inte ska måla upp en monsterbild av sin lilla bebis. Min sambo var väldigt osäker och trodde inte han skulle vilja se honom.
Själva avbrytandet tog lång tid. Han kom inte ut förrän efter midnatt. Vid det laget var jag så slut och drogad så jag ville bara sova. Både jag o min sambo fick övernatta på förlossningen och sedan på morgonen kom BM och förlossningsläkaren in till oss för att se hur vi mådde. De frågade om vi ville se vårt barn för isf kunde de komma in med honom. De berättade att han var jättefin och att allt var perfekt på honom förutom den stora utbuktnaden på huvudet, men att de hade gjort en liten mössa till honom som täckte bråcket och som vi kunde ta bort om vi ville se bråcket. Jag o min sambo kände direkt att vi såklart ville ha in honom till oss. Några minuter senare kom BM in med vår lilla bebis och han var så fin. Det var en jättefin stund vi hade tillsammans. Vi avbröt sent i v.21 så han var ganska stor och såg precis ut som en liten minibebis. bara väldigt smal eftersom han inte hade hunnit bygga på något underhudsfett. även huden var väldigt tunn och skör vilket gjorde att han var ganska röd eftersom blodkärlen syntes så väl. Efter ett tag kände vi oss redo att titta på själva missbildningen också och det var faktiskt inte så läskigt som jag hade trott. Det fick mig faktiskt att för första gången verkligen förstå att ett avbrytande var det enda vi kunde göra. Bråcket var så stort.
Min sambo nöjde sig med den enda gången, men jag kom tillbaka till sjukhuset flera gånger under veckan eftersom jag hade svårt att släppa min bebis. BM hade tagit jättefina bilder på honom direkt efter avbrytandet som jag fick med mig och som jag ska sätta in i ett minnesalbum.
Min personliga erfarenhet är alltså att jag är väldigt glad över att vi valde att titta och hålla i honom. Och jag är tacksam över att min sambo också gjorde det då han först då förstod att det även var hans bebis.
hoppas allt går så bra som det kan gå nästa vecka.
kram