Inlägg från: Buster78 |Visa alla inlägg
  • Buster78

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Kattflickan skrev 2011-02-11 19:20:27 följande:
    Ok, då var det fler inlägg som försvann, gör inget, jag började bara undra om jag skrivit nåt dumt.

Lindis: Jag hade också svårt att börja dricka vin igen efter graviditeten, kändes märkligt. En vän till mig sa strax efter att jag fick beskedet, men innan jag gjort aborten "Unna dig lite vin ikväll, kanske känns bättre då". Men jag kunde inte dricka alkohol, ville inte med barnet i magen, tänkte att den sista tiden barnet hade skulle hon inte må dåligt. Hoppas det kändes bra för dig att komma ut lite!

Tack Mollie!

Hur var det, hade nån av er hört talas om metoden att bara undersöka mammans blod för att se om barnet har DS?

Millan 
    Man kan ta blodprov, men då visar det bara risken för mamma att vänta ett barn med ds.
    Typ att risken är 1 på 100 eller typ 1 på 10

säkraste är att ta fostervattenprov.....
  • Buster78
    Kattflickan skrev 2011-02-11 19:34:06 följande:
    Buster: Det du nämner är en del av kub-testet, biokemisk screening, när de tittar på förhållandet mellan vissa hormoner,PAPP-A och fritt ß-hCG.

Det jag tänker på är ett nytt test som ännu inte används i landet där man tittar på moderns blod som innehåller celler och bitar av arvsmassan från fostret. I princip kan man göra samma tester på detta material som på material från fostervattens- och moderkaksprov. Men svårigheten är att skilja vad som kommer från fostret och vad som kommer från modern.

Det skulle inte ge en risksiffra, utan ett absolut svar, som moderkaksprov eller fostervattensprov ger.

Men jag vet inte på vilket stadium utveckligen av det testet är.

Millan 
    Ahaa ok, ja det är några år sedan jag fick erbjudandet att ta blodprovet för att se hur stor risk man löpte för att få ett barn med ds, jag valde att ta fostervattenprov direkt istället.  ville inte gå och vänta först på svar på blodprovet, för att kanske sedan behöva gå och vänta på svaret på fostervattenprovet.
  • Buster78
    Kattflickan skrev 2011-02-11 20:43:49 följande:
    Håller med om att det känns bättre att veta säkert! Särskilt om man en gång varit med om att barnet haft DS. Fast vi gjorde först kubtestet och på oss funkade det, fick 1:2 risk för att barnet skulle ha DS. Moderkaksprovet bekräftade det.

Millan 
    Usch va tråkigt.
    Mitt besked va att min dotter inte hade ds, Men kunde ha en mosaik, med andra ord 3 x istället för 2. Dom tog prov på navelsträngen när hon föddes och det visade sig att det ena x:et kom från mig, när dom gick med nålen igenom moderkakan!
  • Buster78

Jag kan tänka mig er känsla, när gravtestet visar posetivt.....Den måste ju va dubbelt upp än när en annan fått "plussbeskedet" Då ni har så mycket mer med er i bagaget.

Mitt fvp va ju ett bra besked, med att min dotter inte hade Ds. Så jag kan ju inte riktigt föreställa mig vad ni går igenom. Men jag förstår er orsak till abort.

Grattis till er som nu plussat, och ni andra ni får kämpa på. Som Limpan 83 skrev, det är er tur nu!

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort