Inlägg från: Tant Pruselius |Visa alla inlägg
  • Tant Pruselius

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Limpan 83 skrev 2011-01-20 14:16:30 följande:
    Tack tjejer! Nej det är inte lätt, man vet inte vad man ska säga för att det ska kännas bätter. Någonstans hoppas jag ju att det ändå ska vara kvar. Fick ju 2 blödningar förra graviditeten men som inte var missfall. Så ja, jafg vet inte. Får helt enkelt vänta och se. Har fortfarande ömma bröst och småillamående på morgonen. Men hormonet kanske kan sitta i ett tag. Skulle bara vara så skönt att få det bekräftat så man slipper gå här med en liten gnutta hopp Gråter
    men kan du inte få komma in till gynakuten !? Herregud du kan ju inte behöva gå med detta gnutta hopp och inget veta.....
  • Tant Pruselius
    TheFamily skrev 2011-02-09 14:02:14 följande:
    Hej...,
    Läst hela tråden och beklagar verkligen ni som fått gå igenom abort eller förlorat erat barn pga sjukdomar/kromosomfel.

Jag har bara lite frågor om nån vill/kan svara på?

Är 32 nu och vi planerar andra barnet inom kort. Är otroligt rädd...

*när får man göra fostervatten prov?
    *vad är moderkaksprov och när får man göra det?
    * nån speciell anledning till att man får göra KUB? Ålder? Rädsla?
    *gör de olika testerna ont??

Tack om ni svarar.....kramar
    Här i sthm tror jag man erbjuds kub-test från 34års ålder, men jag gjorde för att jag bad om det jag är 28 så jag tror det beror lite på vilken BM man har..
    Fick "dåliga" siffror av kub-testet, det var blodprovet som drog ner det hela för UL var fint (synligt näsben, en nackspalt inom dem avsedda måtten) och min ålder är ju också en "lågrisk faktor"....
    Men vi valde att göra mkp (moderkaksprov) och det gjorde inte ont, men känns obehagligt absolut... men det var ju såå mkt känslor och liknande i upplopp då. Mkp kan göras från v 11 medan fvp görs först från v 15 därför var valet lätt för oss då vi var i v 13 och ville få veta så fort som möjligt.... fick också info om att det var/är samma mf-risk i mkp och fvp så.....
  • Tant Pruselius
    Kattflickan skrev 2011-02-09 22:07:27 följande:
    Lindis: Jätteledsen att höra att du varit med om samma sak. Dessutom när det var IVF och ni äntligen lyckats. Min syster är nu med barn via IVF och jag vet vilken kamp det kan vara! Jag förstår att du mår dåligt! Jag har hört att risken att det händer igen är lite större, typ 1 % större än om det inte hänt dig. Men den sannolikheten att blixten träffar två gånger är ändå mycket liten. Ta hand om dig.

Det verkar vara olika regler runt om i landet när man blir erbjuden KUB-test. Här är det vid 35 års ålder, som jag är. Dessutom är det inte överallt man kan göra moderkaksprov, vilket man kan göra tidigare än fostervattensprov, redan i vecka 11 har de sagt till mig.

En helt annan sak. Jag läste nån artikel som var några år gammal om att snart skulle man kunna testa för DS genom att ta blodprov på mamman för att en del fosterceller finns där. Har ni hört talas om detta? Det skulle ju vara superbra att slippa MKP och FVP.

Tant Pruselius, hur gick det för er med provet då?

Millan 
    vi fick ett bra besked tillbaka på provet..
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort