Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej!
Victoria och Limpan och alla andra som fått avbryta pga fosterdiagnostik och tampas med skuldkänslor ibland, jag vill bara dela med mig av mina tankar.
När jag får ångest över beslutet försöker jag tänka på vem jag fattade det för. För inte fan avbröt jag för min egen skull! Den sorg man får när man avbryter sent är så tung, jag kan inte tänka mig att någon väljer sorgen som "den lätta vägen ut". Jag har också redan barn som hade fått lida om jag hade fött sjuka syskon.
Ibland undrar jag över fosterdiagnostik, om det hade varit bättre för mig att inte veta? Så efter aborten bestämde jag mig för att inte gå på UL nästa gång, utan bara ta det som kom. Jag kände bara att jag inte skulle kunna överleva en abort till. Men nu tänker jag att nej, det vore verkligen att bara tänka på sig själv! Om man tänker på ett sjukt foster måste det vara mycket bättre för det att dö innan det fått något egentligt medvetande, och innan det kan känna smärta. (Har läst att smärtnervtrådarna först "kopplas in" i hjärnan vid vecka 23 eller senare) Och bättre för alla andra inblandade. Så jag tycker att det är modigt och ansvarsfullt att göra UL, och ta konsekvenserna, även om det blir skit för en själv.
Så tänker jag, och det hjälper mot skuldkänslorna, men inte mot sorgen.
Varma kramar till alla er andra som också kämpar för att komma vidare i livet!