Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej.
Jag beklagar det som du (ni) har fått gå igenom. Jag har ofta tänkt att det var skönt att jag slapp gå igenom det valet. Att behöva välja.
När jag var på köns-UL v 27 när jag väntade min andra son såg man att han hade massa vätska i buken och var svullen över huvudet. Vi fick göra MKP samma dag och fick vänta över helgen på svar. Vätskan kunde orsakas av allt möjligt; hjärtfel, infektion, kromosomavvikelse.. Svaret på måndagmorgon var Trisomi 21.
Vi fick svaret att vätskan kunde gå tillbaka men att han till följd av den inte kunde övningsandas så lungorna utvecklades, och föds han utan utvecklade lungor så dör han.
Jag och min sambo bröt samman, ingen av oss visste vad vi skulle gjort om vi fått välja. Jag tänkte mycket på det veckorna som följde. Vad skulle vi gjort om vi fått välja. Nu kommer han kanske, DS, vad betyder det för oss? För familjen, för honom?
Efter fem veckor och flera undersökningar av olika slag fick vi beskedet att Martin dött. Några månder senare fick vi veta att han utvecklat blodcancer, troligen till följd av sin kromosomavvikelse. Just den blodcancervarianten läste vi hade inte särskilt god prognos. 2 år i genomsnittslivslängd efter diagnos. Så han hade inte blivit gammal även om han fötts levande.
Vad jag vill säga med mitt inlägg är att man vet inte hur det blir med ett barn med kromosomavvikelse, för vissa som man ser här på FL går det superbra. Min son fick cancer. Man vet inte.
Du (ni) är absolut lika mycket änglamammor som jag känner att jag är.
Lisa