Inlägg från: LeifiLiten |Visa alla inlägg
  • LeifiLiten

Skiten (!) sitter fast i toakröken! Hur göra?!

Jag hade troligen samma problem och det löstes fint.
    För att slippa tömma toan på vatten hanterade jag det såhär:
    1) Kokade upp kanske 2 l vatten och hällde det mesta i toan så pass långsamt att det stannar i vattenlåset. Alltså att det varma vattnet inte bara åker rakt igenom vattenlåset och vidare ut i avloppet.
    2) I de sista kanske 2 dl varmvatten löste jag upp drygt 100 g citronsyra
    3) När allt löst sig fint hällde jag det lugnt ned i toaletten. Såg jag något speciellt ställe som var smutsigt ovanför vattenytan hällde jag delar av det där.
    4) Det fick verka över natten. VARNING Det är varmt vatten och relativt sur lösning i nu, se till att det är tydligt för alla så att varken människor eller djur använder toan utan att ha spolat med stängt lock först.
    5) På morgonen skrubbades kröken med vanlig borste och allt försvann. Jättefint!

Tankar kring processen: Värme brukar öka styrkan på kemiska processer så därför valde jag kokande vatten. Jag testade först med 40 g citronsyra i samma mängd kokande vatten och det räckte inte. Det kan hända att med drygt 100 g räcker även kallt vatten, eller att mindre mängd citronsyra funkar fint det med. Jag har inte hunnit testa mer än att 40 g var för lite för mig ihop med varmt vatten men att drygt 100 g var nog.

Bakgrund: Det verkar som att det är kalk kalk ihop med smuts, därför löses det upp med tillräckligt sur lösning, t.ex. att tömma toaletten på vatten och ersätta med 24%-ig ättika som Bubba8­0 skrev funkar säkert finfint! Vill man slippa tömma vattnet först skulle ättikssyran bli för utspädd och inte räcka om det är smutsigt nog.

• LeifiLiten

Dessutom...

Materiell: Jag köpte citronsyra på lite större påse på 150 g av märke Eldorado, Axfoods butiker som Willys och Hemköp har dem. Andra kan ha riktigt stora förpackningar om man letar, men det vanliga är att man bara hittar Santa Marias mindre påsar på 32 g även om de egentligen också har större paket.

Svar på tråden Skiten (!) sitter fast i toakröken! Hur göra?!