• Opo

Risk för missfall ärftligt?

Min mor har haft flera missfall, varav ett så sent att de kunde få veta att det varit en pojke. Nu ska jag och min sambo försöka få vårt första barn, och jag är livrädd för att jag har "dåliga gener" eller nåt. Är risk för missfall ärftligt?

• Svar på tråden Risk för missfall ärftligt?
  • waitingforyou2011

Hej!

Förstår din oro, min mamma har haft fruktansvärt många missfall med.
    Jag är nu i v 11+5 och räknar varje dag som ett under då ja e livrädd å mista livet inom mej.
    Frågade min BM på hälsosamtalet om det var ärftligt och hon hade aldrig hört att det skulle vara det.
    Då min pappa tog droger med så kom vi fram till att det nog var en bidragande orsak.

Hoppas på det bästa för er! :)

• Opo
    waitingforyou2011 skrev 2010-09-20 21:55:34 följande:
    Hej!

Förstår din oro, min mamma har haft fruktansvärt många missfall med.
    Jag är nu i v 11+5 och räknar varje dag som ett under då ja e livrädd å mista livet inom mej.
    Frågade min BM på hälsosamtalet om det var ärftligt och hon hade aldrig hört att det skulle vara det.
    Då min pappa tog droger med så kom vi fram till att det nog var en bidragande orsak.

Hoppas på det bästa för er! :)
    Tack, skönt att höra! Min mamma och jag har inte den relationen att jag öppet kan gå och fråga henne om det här, utan det är sådan som smygit fram under åren. Hade velat fråga hur många missfall, vilken åler hon var i och om alla var innan mej och min syskon eller om det var något mellan oss...
  • waitingforyou2011

Förstår dej, jag och min mamma har aldrig haft nån egentlig kontakt heller, den kom för ca 2år sen och det sista året har vi varit ganska öppna om saker och faktiskt känt när det har varit jobbigt för den andra.
    Hon kände att de va nåt med mej innan ja visste att ja va gravid, dock trodde hon att ja tröttnat på gubben å skulle kaste ut honom, hehe, men hon visste iaf att de va nåt..
    Hon blev nästan förtvivlad när ja sa att ja va gravid.. "ja har ju frågat dej massor med ggr om de varit nåt"
    hehe men ja visste ju inte..

Iaf.. Hon började få missfall efter första barnet och första barnet hade en döfödd tvilling syster.
    Sen skiljer de 7år mellan mej och min bror, då fick hon många missfall, även ett tvillingpar till där ingen klarade sej.
    Efter mej fick hon 2 missfall, ett strax efter mej (hon va 30 då) och ett när hon va 40 lr om de va 43..

• MammaOchMatte

Min mamma hade sammanlagt 6 missfall innan hon lyckades få mig. Jag förstår att du är orolig, jag var också det. Därför gick jag på ultraljud (privat) i vecka 12. Då är sannolikheten att man får missfall mycket mindre om man ser att barnet mår bra. Det är hemskt att oroa sig, så då blev man lite lättad i alla fall. Nu är jag i vecka 20. 

• waitingforyou2011

Ska iväg på ultraljud den 2oktober, för KUB testet men får ju ändå se då.
    Har dock fått en liten om man nu kan kalla de blödning, nånting emellan färgad flytning och blödning.
    BM trodde inte de va nåt att oroa sej för, är ju väldigt lite och har inte ont så bara att vänta å se..

• jazzy

jag har haft 2 mf, min mamma inga alls. Lycka till!

4 barnsmamma <3
Svar på tråden Risk för missfall ärftligt?