• 4mychildren

Propplösare som fungerar i handfat

Hejsan

Jag undrar om någon har testat en bra propplösare som man kan använda i handfat. Vattnet rinner lite trögt där. Jag har inte testat så många sorter, men har hört att många som säljs inte fungerar. Så kan ni rekomendera en bra propplösare så blir jag super-glad och slipper köpa flera sorter för att få fram en som fungerar bra. Glad

Tack för hjälpen !!

• Svar på tråden Propplösare som fungerar i handfat
  • 4mychildren

Ok det ska jag testa sen. Varför tänkte vi inte på det har nämligen rensat men det verkar sitta en liten elak klump kvar någonstans tack för tipsen!!

• Fru U

Det måste vara med typ en duschslang som man spolar med, vanliga kranen får inte rätt tryck (tänk högtryckstvätt )

Svaren bor i hjärtat
  • Shaun the sheep

Hoppar in med en liten fråga.

Vi har stopp i golvbrunnen eller vad det heter, alltså i duschen/badkaret. Jag tänkte använda propplösare där tror jag, är det säkert?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Fru U
    Shaun the sheep skrev 2010-09-14 15:48:43 följande:
    Hoppar in med en liten fråga.

Vi har stopp i golvbrunnen eller vad det heter, alltså i duschen/badkaret. Jag tänkte använda propplösare där tror jag, är det säkert?
    Nja, jag undviker propplösare för sköljer man inte ordentligt så får man som en cementklump där istället.

Hur ser golvbrunnen ut? Dagens nya moderna har ett vattenlås som man typ lyfter upp och tömmer medan de gamla bara brukar vara ett galler rakt ner i ett hål (med badkarsröret rakt ner)

(svårt att förklara i text, hoppas du förstår)
    Svaren bor i hjärtat
  • bmbengtsson

kaustiksoda använder jag, häller i en halv dl och sen hett vatten (akta dig det stänker och bubblar) upprepa 2-3 grr

• Shaun the sheep
    Fru U skrev 2010-09-14 15:51:01 följande:
    Nja, jag undviker propplösare för sköljer man inte ordentligt så får man som en cementklump där istället.

Hur ser golvbrunnen ut? Dagens nya moderna har ett vattenlås som man typ lyfter upp och tömmer medan de gamla bara brukar vara ett galler rakt ner i ett hål (med badkarsröret rakt ner)

(svårt att förklara i text, hoppas du förstår)
    Ja, det går typ ett rör från badkaret, ner i brunnen. Där kan man lyfta upp en grej och ta bort massa äckel ifrån, men det känns aldrig som att det blir helt rent. Det är jätteirriterande! Och så är det alltid äckligt och så där nere. Helst skulle jag vilja fixa det nu på en gång, men barnen skulle nog se det som en riktig utflykt,
    och därför får jag nog vänta
    Jag kanske provar att göra på det vanliga (äckliga) sättet iallafall, och passar på att cillit bang-a lite för att göra rent runtomkring!
  • Fru U
    Shaun the sheep skrev 2010-09-14 15:56:09 följande:
    Ja, det går typ ett rör från badkaret, ner i brunnen. Där kan man lyfta upp en grej och ta bort massa äckel ifrån, men det känns aldrig som att det blir helt rent. Det är jätteirriterande! Och så är det alltid äckligt och så där nere. Helst skulle jag vilja fixa det nu på en gång, men barnen skulle nog se det som en riktig utflykt,
    och därför får jag nog vänta
    Jag kanske provar att göra på det vanliga (äckliga) sättet iallafall, och passar på att cillit bang-a lite för att göra rent runtomkring!
    Det brukar vara tvålrester (ser döäckligt ut) jag tycker att en flasborste funkar bäst (och plasthandskar typ upp till armbågen )
    Svaren bor i hjärtat
  • 4mychildren
    Fru U skrev 2010-09-14 15:45:01 följande:
    Det måste vara med typ en duschslang som man spolar med, vanliga kranen får inte rätt tryck (tänk högtryckstvätt )
    Ja vi har duschen precis vid handfatet så det går ju toppen att dra till den till röret och spola rent !
  • 4mychildren

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det är JÄTTE-ÄCKLIGT att rengöra rör och brunnar Skrattande 

• Shaun the sheep
    Fru U skrev 2010-09-14 16:02:15 följande:
    Det brukar vara tvålrester (ser döäckligt ut) jag tycker att en flasborste funkar bäst (och plasthandskar typ upp till armbågen )
    Ja, det och massor av mitt hår! *kräks lite*
    Trots att jag använder en sån där grej som man stoppar i hålet så slinker det alltid med ganska mycket. Usch!
  • 4mychildren

Gizmo007: jag testade i förra lägenheten med kokande vatten i handtaget där det var plaströr och de smälte och såg hel-konstiga ut efteråt så jo, dom kan visst smälta och det riskerar jag inte igen.

• Pappa G

Som skrivits tidigare ang. handfatsavlopp..
    Ta isär och rensa. Offra en gammal tandborste att rengöra med..
    Är det slitet och svårrengört, så byt! Nya i plast kostar inte många kronor..

Samma sak gällande golvbrunn - Ta bort galler och rensa. Använd diskborste och gummihandskar..

• Gorban
    Pappa G skrev 2010-09-14 20:15:11 följande:
    Som skrivits tidigare ang. handfatsavlopp..
    Ta isär och rensa. Offra en gammal tandborste att rengöra med..
    Är det slitet och svårrengört, så byt! Nya i plast kostar inte många kronor..

Samma sak gällande golvbrunn - Ta bort galler och rensa. Använd diskborste och gummihandskar..
    Precis, 1-2 gånger om året plockar jag isär vattenlåsen till handfaten och golvbrunnarna i mitt hus in i minsta detalj och rengör sedan. Det är enda sättet om man vill få det helt rent. Rengör med klorin och borsta rent med en gammal tandborste och skruva sedan ihop allt igen.

Propplösare är ju till för stopp som sitter längre ner i avloppsrören. Då kan man även använda en högtryckstvätt med rätt slang som är gjort för att rensa avlopp.
Svar på tråden Propplösare som fungerar i handfat