Hej,
Vi har varit hemma med vårt syskonpar I ett drygt år, fantastiskt vad tiden går. Minns hur jobbigt vi kände att brevet var att få ihop. Skickar våra rubriker som hjälp. Vi riktade vår text till den biologiska familjen. Barnhemmet känner väl till det svenska systemet, de har varit på studiebesök, men det gör inte familjerna. Vårt, skol- sjukvårds och utbildningssystem imponerar mycket. Inte ens amerikanerna kan slå det.
Lycka till!!
Introducing ourselves
Här presenterade vi oss själva. Vi beskrev vårt liv, hur vi träffades, vår relation och vad vi tyker om att göra tillsammans dvs våra gemensamma intressen, utbildning, arbeten osv. Vi gjorde också en personlig presentation av oss själva dvs jag skrev om mig, hur jag ser på mig om föräldraskap osv samt att jag gjorde en personlig presentation av maken och vad jag gilla hos honom och vie versa.
Our reasons for adopting
Här beskrev vi våra motiv för adoptionen och att bli föräldrar
Our home and its surroundings
Här beskev vi vår stad, vårt hem och dess omgivningar. Lekplatser, parker, lekkamrater, grannar etc.
Our wonderful family
Här beskrev vi ingående vår familj, föräldrar, syskon och syskonbarn. Vi beskrev yrke, personlighet och intressen. Vi skrev även om våra nätverk och referenter. Vi beskrev också hur de skulle bli mottagna i familjen.
Parenthood and child education
Här beskrev vi hur vi ser på föräldraskap och uppfostran.
Day nursery and childminding
Här beskrev vi först det svenska föräldraledighets- och dagissystemet generellt och hur vi tanker göra med föräldraledighet och sedan arbete och dagis efteråt.
School and development
Här beskrev vi det svenska skolsystemet och vilka möjligheter som finns till utbildning I sverige. Sedan beskrev vi hur vi ser på barnens framtida utbildning och hur vi kommer att stötta och sporra dem.
The Swedish culture
Här beskrev vi Sverige som land, årstider och lite historia t ex at vi inte varit I krig på 200 år. Allemansrätten och vår fantastiska natur, sommar oh vinter aktiviteter.
Vi beskrev ganska ingående det svenska socialförsäkringssystemet, skola, sjukförsäkring, föräldraledighet, a-kassa osv. Vi skev också om Sverige som föregångsland när det gäller barns rättigheter, förbud mot aga osv. Vi skrev också lite om jämställdhet.
Being Taiwanese in Sweden
Här beskrev vi hur barnen kommer att smälta in I samhället. Om etnisk mångfald och o matt vi har kontakt med andra taiwanfamilje.
Searching for one’s roots
Här beskrev vi hur vi ser på barnens ev framtida intresse av att söka sina rötter