LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:01:45 följande:
Men varför ska jag ändra min åskit om denna saken när jag tycker och tänker att dom som har sex med syskon SÄKERT kan ha de med sina barn?
Det var rent allmänt jag skrev om, inte just i den här frågan. Man ser ganska ofta folk som skriver "det är min åsikt och den ändrar jag inte på vad ni än säger" (precis som du gjorde ovan). Det tyder på att man har ett ganska stängt förhållningssätt till kunskap och argumentation eller så uttrycker man sig bara så av frustration (eller något annat).
Det du "tycker" är inte en åsiktsfråga, det är en faktafråga som kan undersökas. Precis som man inte kan "tycka" att jorden är platt eller "tycka" att solen kretsar runt jorden. Går man då ett påstående som du gjorde så får man vara beredd på folk kommer ifrågasätta det, oavsett om det handlar om att jorden är platt eller att personer som har sex med sina syskon säkert kan tänka sig att ha det med sina barn.
Du kan
tro att det ligger till så men det finns mig veterligen inte något stöd för den tron i de studier som har gjorts. Att tycka att det ligger till så blir bara knepigt eftersom det är på det ena eller andra sättet oavsett vad du eller jag tycker..
LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:01:45 följande:
Har aldrig sagt att de är en svaghet att ändra sin åsikt men samtidigt är de inte en svaghet att ha kvar sin åsikt även vad andra tycker?
Nej, det är det inte och det har jag inte påstått heller. Men allting är inte åsiktsfrågor, långt ifrån faktiskt.
LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:07:45 följande:
Jag har inget bra argument varför jag tycker de ska bli lag på de.
Då borde du väl rimligtvis tycka att det inte borde vara förbjudet?
LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:07:45 följande:
(Fast de kanske redan finns en lag på de?)
Ja.