Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

okej med incest??

Att skriva att det ökningen är 100% är inget annat än ett fult retoriskt grepp, man kunde lika gärna använt "dubbelt så stor risk" men 100% låter mer och eftersom syftet är att få det att verka skrämmande så passar det bra.

Men vill man använda det som argument så måste man inse två saker:

1. Det kan aldrig någonsin vara ett argument mot incest där barn inte är en möjlighet.
    2. Det finns par som har en lika hög eller högre risk att få ett barn som är skadat och samma argument kan användas mot deras sexuella aktiviteter.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kelly1994 skrev 2010-09-29 22:37:17 följande:
    Ja, VET DU DET? :O Jag tror att barnet har stor chans att bli psykisk sjuk, hmmm, procent på det, vad ska vi säga ,100 %!!! Jag fattar inte hur man kan utsätta ett barn för att bli inavel. Jag tycker att den sjuka systern borde ruttna i HELVETET om hon föder barnet. PUNKT SLUT.
    Har du någon källa på att barn till syskon har en förekomst av psykisk sjukdom på 100%?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kelly1994 skrev 2010-09-29 22:42:32 följande:
    DET FINA ÄR att jag har ett liv och försöker gå ifrån datorn så jag kan göra det jag tycker om och inte sitta och diskutera med folk om varför man inte knullar med sina syskon.
    FRÅGA era syskon och föräldrar vad de tycker om incest och säg sedan dina åsikter; kanske kan era hämmningar släppa och ni kan få en fin stund i sängen allihopa!
    Jag ska nog gå och snacka med min bror, det är sånt vi gör, SNACKAR OCH HAR EN VETTIG NORMAL BRA RELATION, INTE FAN skulle jag någonsin göra nåt äckligt med honom.
    JAG FÅR TYCKA SOM JAG VILL, JAG TYCKER ATT KVINNAN SKA GÖRA ABORT FÖR JAG TROR STARKT PÅ ATT BARNET BLIR PSYKISKT SJUK OM DEN HÄR TVÅ FÖRÄLDRAR SOM ÄR SYSKON MED VARANDRA.
    Att skriva med stora bokstäver gör inte att dina åsikter och argument går fram lättare, snarare tvärtom. Att du har en viss relation till din bror betyder inte att den relationen ser ut så för alla syskonpar.

Att beskylla "oss" för att ha önskan till incest är väldigt omoget och tillför inget till diskussionen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kelly1994 skrev 2010-09-30 10:54:09 följande:
    TACK!
    Är det alltså ok med incest bara det inte blir barn? Det motsäger ju en hel del av dina invändningar om att det skulle vara "sjukt, vidrigt och äckligt" som du har skrivit tidigare i tråden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hervor skrev 2010-09-30 16:27:53 följande:
    Så länge det handlar om samtyckande vuxna, har jag faktiskt svårt att se hur incest skulle kunna vara straffbart. Nu handlar ju incest ofta om övergrepp, men det är en annan sak.

Incestlagen finns främst för att ingen ska kunna bli utnyttjad av en familjemedlem. Den har egentligen inte så mycket med "inavel" att göra, eftersom lagen gäller även mellan personer av samma kön, samt personer som inte är biologiskt släkt med varandra.

Det är en svår fråga och det finns svåra gränsfall. Ta syskonparet i "Lost", som bara delvis hade vuxit upp tillsammans och som bara var styvsyskon. De var ungefär jämnåriga och inga inavlade barn hade fötts av den förbindelsen. Sen kan man tycka att det är mindre lämpligt, men jag har svårt att se det som straffbart.
    1. Incestlagen gäller inte personer av samma kön. Samlag definieras som vaginalt, annars är det "annan sexuell handling" och den texten finns inte med i lagen om samlag med syskon. Se här.
    2. Det har en hel del med rädslan för inavel att göra (står i förarbetet till lagen).
    3. Den gäller endast helsyskon, inget annat. Det står klart och tydligt i lagtexten där ordet helsyskon till och med används.
    4. Om den är till för att stävja övergrepp varför finns då lagutrymmet att åtala båda parter? Om handlingen är säkerställd ser jag inte hur åklagare kan välja att åtala den ena parten men inte den andra. Handlar det om övergrepp är det en av flera övergreppslagar som träder in.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LsomiLinda skrev 2010-09-30 16:40:36 följande:
    Incest är bland de värsta som finns.
    Om man tycker de är okej att ha sex med ett syskon så tycker man säkert de är okej att ha sex med sitt barn Kräks
    Nej, det finns inget som tyder på att så är fallet. Om du inte har nya rön som du vill presentera förstås.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hervor skrev 2010-09-30 16:47:26 följande:
    O fan. Så det finns alltså inget som heter "incest" mellan syskon av samma kön? Det var något nytt för mig.
    Heter och heter. Så vitt jag kan förstå så är det i varje fall inte straffbart eftersom de inte kan ha samlag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

I lagen heter det dessutom inte incest utan samlag med (hel)syskon.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Blossi skrev 2010-09-30 17:03:37 följande:
    Ja, jag läste boken som är skriven av henne. "Bakom stängda dörrar". 

Pappan följer ju också med till förlossningen. Det måste ändå vara ett extremfall om inget annat. Det ena barnet var ju gravt handikappat och det andra fick också något men, kommer inte ihåg riktigt då det var länge sen jag läste den. Vidrigt var det i a f.  
    Och då måste man hålla i sinnet att det inte är den typen av förhållanden saken handlar om, hur tragiskt det än må vara. På samma sätt som våldtäkt inte är sex så är inte incest synonymt med övergrepp och det hjälper ingen att likställa de båda under ordet incest.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bedan skrev 2010-09-30 17:49:55 följande:
    Det handlar inte om att de inte kan ha samlag, det handlar om att det inte behöver kriminaliseras av arvsgenetiska skäl. Vilket även är anledningen till att förbudet bara omfattar vaginala samlag samt inte omfattar adoptivsyskon eller styvsyskon.
    Samlag enligt den juridiska definitionen menade jag. För visst är det väl fortfarande så att det endast innefattar samlag där könsdelar är i kontakt?

Lagen omfattar väl inte heller halvsyskon?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bedan skrev 2010-09-30 18:09:18 följande:
    Jag tänkte mer på att det i nya sexlagstiftningen blev mycket prat om samlagsliknande saker som sågs som samlag, de pratar även om det i propositionen, men väljer att bara ha med vaginala samlag då de tänker på den arvsgenetiska grejen, den sociala biten verkar de inte vara lika rabiata över det är därför de inte vill gå med på att förbjuda samlag mellan samkönade fast vissa organisationer föreslagit det.

Du jag vet inte, jag stängde precis ned fliken med propositionen. Men jag är rätt säker på att jag läste "samlag med helsyskon", äsch jag öppnar väl den igen. Bars... Nej, det gäller inte halvsyskon "Den som har samlag med sitt helsyskon döms, enligt samma paragraf, för sexuellt umgänge med syskon till fängelse i högst ett år.", "Det straffbara området är avgränsat till vaginala samlag och förutsätter att det föreligger ett biologiskt släktskap mellan parterna. Det innebär att t.ex. adoptiv- och styvbarnsförhållanden inte omfattas av straffbestämmelsen." samt "Enligt kommittén har det inte framkommit något som ger tillräcklig anledning att föreslå någon ändring i sak av bestämmelsen."
    Tack för svaret.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ok, vi börjar om från början då.

LsomiLinda skrev 2010-09-30 16:40:36 följande:
    Incest är bland de värsta som finns.
    Om man tycker de är okej att ha sex med ett syskon så tycker man säkert de är okej att ha sex med sitt barn Kräks
    Varför tycker man "säkert" det? Vad grundar du den uppfattningen på?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bedan skrev 2010-09-30 18:21:36 följande:
    Jag har förövrigt precis insett att jag får ha sex med alla mina syskon om jag vill, jag var faktiskt inte så insatt i reglerna innan (de diskuteras inte så ingående på juristutbildningen av någon anledning). Jag har ju bara helsyskon av kvinnligt kön. Däremot lär det bli vissa problem om jag vill gifta mig med mina halvbröder eftersom vi vuxit upp tillsammans.
    Samma här, en bror och en halvsyster. Tanken på att ha sex med någon av dem äcklar mig ganska rejält.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LsomiLinda skrev 2010-09-30 18:23:20 följande:
    På min egen uppfattning.. de är bara något jag tycker. Jag sitter inte på nån information eller något sådant bara för jag TYCKER en sak.
    Jag grundar den inte på något speciellt. De är bara något som jag tycker och tänker. Sen är de inte sagt att de är så. Bara min åsikt!
    Jaha. Du tycker inte att det är något problematiskt att dra den slutsatsen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bedan skrev 2010-09-30 18:31:09 följande:
    Tråkig. Men jag förstår som sagt var hur du tänker. Har man inte spärren att låta bli sin syster har man kanske inte spärren att låta bli sitt vuxna barn. Jag tror inte att saken är forskad på så att det finns något svar på det eftersom det troligtvis är relativt ovanligt med incest mellan samtyckande vuxna och extremt ovanligt att den blir påkommen.
    Frågan är om det är rimligt att dra den slutsatsen, jag tycker faktiskt inte det. Det är olika sorters situationer där kärleken och förhållandet till den andra personen skiljer sig ganska radikalt och därför anser jag att man inte direkt kan dra slutsatsen att om man gör det ena så är man också mer benägen att göra det andra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LsomiLinda skrev 2010-09-30 18:28:27 följande:
    Ja jag tar inte åt mej de för jag håller fast vid min åsikt vad folk än skriver..Glad

Vad vore världen utan en egen åsikt!
    Världen vore väldigt tråkig och mycket stenålderslik om inte människor hade förmågan att ändra sina åsikter när de utsätts för bättre argument.

Att kunna ändra sin åsikt är en styrka, inte en svaghet. Att erkänna att man hade fel är en ännu större styrka och den är mycket ovanlig på forum som detta.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:01:45 följande:
    Men varför ska jag ändra min åskit om denna saken när jag tycker och tänker att dom som har sex med syskon SÄKERT kan ha de med sina barn?
    Det var rent allmänt jag skrev om, inte just i den här frågan. Man ser ganska ofta folk som skriver "det är min åsikt och den ändrar jag inte på vad ni än säger" (precis som du gjorde ovan). Det tyder på att man har ett ganska stängt förhållningssätt till kunskap och argumentation eller så uttrycker man sig bara så av frustration (eller något annat).

Det du "tycker" är inte en åsiktsfråga, det är en faktafråga som kan undersökas. Precis som man inte kan "tycka" att jorden är platt eller "tycka" att solen kretsar runt jorden. Går man då ett påstående som du gjorde så får man vara beredd på folk kommer ifrågasätta det, oavsett om det handlar om att jorden är platt eller att personer som har sex med sina syskon säkert kan tänka sig att ha det med sina barn.

Du kan tro att det ligger till så men det finns mig veterligen inte något stöd för den tron i de studier som har gjorts. Att tycka att det ligger till så blir bara knepigt eftersom det är på det ena eller andra sättet oavsett vad du eller jag tycker..
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:01:45 följande:
    Har aldrig sagt att de är en svaghet att ändra sin åsikt men samtidigt är de inte en svaghet att ha kvar sin åsikt även vad andra tycker?
    Nej, det är det inte och det har jag inte påstått heller. Men allting är inte åsiktsfrågor, långt ifrån faktiskt.
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:07:45 följande:
    Jag har inget bra argument varför jag tycker de ska bli lag på de.
    Då borde du väl rimligtvis tycka att det inte borde vara förbjudet?
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:07:45 följande:
    (Fast de kanske redan finns en lag på de?)
    Ja.
Svar på tråden okej med incest??