okej med incest??
Mela75 skrev 2010-09-15 08:25:56 följande:
Vissa defekter som uppkommer är väldigt allvarliga om två i familjen har det latent andra är det inte. Och självklart gäller det även andra..vet man att det är 50 % att man kan ge en dödlig sjukdom till sin avkomma så bör man nog tänka sig för eller kolla genetiken innan man planterar in embryot. Jag är dock tveksam till att syskon kan få den hjälpen att kolla embryots genetik innan inplantering är bekostat av staten vilket är fallet för vissa andra med allvarliga genetiska sjukdomar.
Det är svåra frågor som är etiska som jag och mina kolleger brottas med i våran branch.
Det är ingen argument till att syskon inte ska ha sex..men folk ska veta att finns det sjukdomar i familjen, inklusive de vanliga som hjärt och kärlsjukdomar så ökar även den hos syskon. Istället för 50 % genomslag så kan det vara 75 eller till o med högre. Om man har två genpoler kan den späs ut..om ens partner inte har samma sjukdomar som är genetiska. Sen är farföräldrars genetik också av vikt när man ska kolla på genetiska träd.