Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

okej med incest??

Mela75 skrev 2010-09-15 08:25:56 följande:
    Vissa defekter som uppkommer är väldigt allvarliga om två i familjen har det latent andra är det inte. Och självklart gäller det även andra..vet man att det är 50 % att man kan ge en dödlig sjukdom till sin avkomma så bör man nog tänka sig för eller kolla genetiken innan man planterar in embryot.
    Jag är dock tveksam till att syskon kan få den hjälpen att kolla embryots genetik innan inplantering  är bekostat av staten vilket är fallet för vissa andra med allvarliga genetiska sjukdomar.
    Det är svåra frågor som är etiska som jag och mina kolleger brottas med i våran branch.

Det är ingen argument till att syskon inte ska ha sex..men folk ska veta att finns det sjukdomar i familjen, inklusive de vanliga som hjärt och kärlsjukdomar så ökar även den hos syskon. Istället för 50 % genomslag så kan det vara 75 eller till o med högre. Om man har två genpoler kan den späs ut..om ens partner inte har samma sjukdomar som är genetiska. Sen är farföräldrars genetik också av vikt när man ska kolla på genetiska träd.

Om incest var lagligt skulle de ha samma rätt till fosterdiagnostik som alla andra riskgrupper
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2010-09-15 08:27:29 följande:
    Selfish Geene

vad du har råkat utför i din barndom, vet jag ingenting om. Men alla, och vi är många som har blivit utnyttjade som barn, har eller har inget fungerande sexliv. Och det kan jag tacka dom som tyckte att det var okej att förgripa sig på mig när jag var 4 år!
    Att du inte har ett fungerande sexliv är av ringa intresse för mig.
    Svara på frågan istället! "Är det ett hån mot den som blivit våldtagen att tycka att det är ok att folk har sex?"
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:34:32 följande:
    Ang moral så är deti mina ögon ett set av oskrivna regler som man lär sig beroende på var man växer upp och vad man lär sig är ok  eller inte..min moral och vad jag har fått lära mig säger att det är fel..lika fel som pedofili, våldtäckt och incest.
    Andra människor kanske inte har samma uppsättning av moral utan deras ser annorlunda ut. Alla tycker vi olika saker. Och alla har olika set av moraliska regler. En människa som utför incest tycker säkert att det är ok.
    En hel del av vår moral ÄR skriven (det är moralen som står till grund för vår lagstiftning)
    Tycker du verkligen att det är "lika fel" med frivillig sex mellan två vuxna människor, som är nära släkt med varandra, som att förgripa sig sexuellt på ett barn??

(i mina ögon är det som att hävda att det är lika fel att felparkera som att meja ner skolbarn på ett övergångsställe)
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:43:30 följande:
    Incest är fortfarande vidrigt i mina ögon vad du än säger..oavsett om det är två vuxna som väljer det. Det kommer aldrig ändras. Min moral är MIN moral.
    Och jo i mina ögon är alla de lika vidriga.
    Och som vanligt går du till ytterligheter..så jag lägger ner nu...( har haft andra diskussioner med dig)
    Att incest "är vidrigt" är din personliga åsikt, din känsla inför två personers sexuella relation.
    Det är ingen som vill ta ifrån dig ditt tyckande, frågan är om du vill att vårt lands lagar ska grundas på vad en grupp människor anser vara vidrigt? (anledningen till att homosexualitet varit olagligt är just att tanken framkallat äckelkänslor hos andra mäniskor än de som inleder relationen)

Det var fö du som jämförde incest med våldtäkt, inte jag (jag påpekade bara att jämförelsen inte är adekvat, den som gått till ytterligheter är du!)
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2010-09-15 09:41:14 följande:
    Selfish Geene
    om de som har blivit våldtagna har väll knappast med inlägget att göra. jag förstår att du inte har förståelse för männiiskor som har blivit sexuellt utnyttjade, men svar på din fråga så hoppas jag att dom som har blivit våldtagna blivit tagna på allvar av sjukvården och att dom har fått hjälp. alla har rätt till ett fungerande sexliv, men det ska inte vara på bekostnad av någon annan. En vuxen "bör" veta vad han eller hon gör, men det är det inte alla som vet, och inte om man läser flera av dom som har svarat i den här tråden

tycker du att det är okej att en pappa utnyttjar sin son eller dotter för sin egen skull?
    för mig tänjer många av er på gränsättningar i vilken fråga som helst..allt för att försöka normalisera något som som är etiskt och moraliskt fel. ni vet inte vad som är rätt eller fel, eftersom ni tycker att det är helt okej att ha sex med en familjemedlem
    Jag är strikt emot tvång och utnyttjande både gentemot vuxna och barn.

Att du blivit utnyttjad som barn har inte heller med debatten att göra, den handlar inte om huruvida det är ok att förgripa sig på barn, oavsett om förövaren är släkt med barnet eller inte.
    Om du drar upp dina personliga erfarenheter på ett debattforum kan du inte förvänta dig att någon ska visa dig särskild hänsyn, jag debatterar sakfrågor, vill du ha "styrkekramar" får du vända dig någon annanstans!

Frågan handlar om huruvida det är ok eller inte med incest! Den säger inget om tvång eller övergrepp, det är något du själv läst in i frågan.
    Att barn blir våldtagna av sina föräldrar har inget att göra med om det är ok att två vuxna individer har frivillig sex med varandra, på samma sätt som en våldtäkt inte kan jämföras med jämlik sex mellan två vuxna personer.
  • Selfish Geene
    Reglementet skrev 2010-09-15 13:32:58 följande:
    Vad har det med två vuxna som har frivilligt sex?
    Incestfallet som tas upp i ts handlar om två vuxna syskon som har frivillig sex med varandra
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-15 14:02:11 följande:
    Rationella åsikter hit och dit, jag känner inte att jag behöver försvara varför jag tycker det är fel med sex mellan syskon även om ni har ack så fina rationella argument för saken på er sida. "Tilldela" mig dem hur mycket du vill, jag kommer dock inte att ändra åsikt. Incest, även om den sker mellan "samtyckande vuxna människor", är i min värld sjukt och onaturligt - ja, betydligt mer så än bajssex (det var väl du som pratade om det gång på gång i går kväll?). I just det här fallet, men faktiskt inte i särskilt många andra, delar uppenbarligen jag statens syn på vad som är moraliskt riktigt.
    Så fort jag hör någon använda uttrycket "i min värld är det si eller så..." får det mig att undra om personen verkligen tror sig leva i sin egen värld!?

Nåja, det hör egentligen inte hit.

Jag tycker att du ska ha en stor eloge för att du erkänner att du saknar rationella argument för dina irrationella åsikter (det är inte känslornai sig som är irrationella men åsikten att andra ska straffas för att deras sexliv framkallar dessa känslor hos dig)
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-15 15:13:20 följande:
    Det är helt enkelt mitt sätt att uttrycka att jag är mycket väl medveten om att jag inte sitter på en universell sanning i ämnet utan att det jag framför endast är mina åsikter.
    Universella sanningar är väldigt svåra att förena med moraliska ståndpunkter.

Jag tycker att det är insiktsfullt av dig att kunna skilja på åsikter och argument, men håller du fast vid att lagar (tex de som avhandlar incest) ska grunda sig på åsikter istället för på argument?
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2010-09-15 15:58:16 följande:
    Jag behöver varken styrkekramar eller någon form av empati från någon av er. jag säger vad jag tycker, att det är sjukt att ha en sexuell relation med en närstående familjemedlem. Sen att jag reagerar på ordet incest är att för mig är det övergrepp. Hur kan ni påstå att det är normalt att knulla med sin bror eller syster? Men håller man på och "normaliserar" allting som är sjukt, så blir det helt normalt till slut. På lika villkor säger en del.... vad vet vi om att det är på lika villkor!?! Hur stort är mörkertalet som utsätts för övergrepp varje dag av någon som tycker att det är helt okej. Så i eran värld är det okej att sätta på varandra, men vi är nog fler som tycker att det är åt helsike!
    Du har en ganska yvig definition av ordet "sjukt". "de som inkar incest är sjuka", "de som inte fördömer företeelsen är sjuka" osv..

Hur vet du att någon har sex på lika vilkor? Med det resonemanget skulle man få förbjuda alla sexuella relationer.
    Hur många som tycker att "det är åt helsicke" är inte intressant, de måste kunna motivera varför det är "åt helsicke" innan en demokratisk stat ens ska fundera på att illegalisera företeelsen.

FYI: Ingen här har påstått att det är "normalt" att ha sex med nära släktingar, bara att det "onormala" inte bör vara olagligt.
  • Selfish Geene
    Reglementet skrev 2010-09-15 16:23:52 följande:
    Fast det var väl inte vad dessan pratade om.
    Nej, Dessan tog upp ett irrelevant exempel som handlade om en vuxen förälder som förgriper sig på sitt omyndiga barn.
    Min poäng är att om man ska förbjuda incest för att det finns vuxna som begår övergrepp mot sina omyndiga släktingar, är det samma sak som att förbjuda sex för att det förekommer våldtäkter.
Svar på tråden okej med incest??