Stinky skrev 2010-09-14 10:57:11 följande:
Nejdå. Vi människor har även sex för njutningens skull. Men jag tror naturen "kodat" de flesta av oss att inte ha sex med för nära släktingar, eller djur, barn, lik eller vad det nu må vara som inte är "naturligt". Dock finns det avarter som sysslar med just sånt. Pekka, 55 år som blir upphetsad av bilar och sätter på dem i avgasröret är en av dem.
Du FÅR tycka att det är helt ok med incest, men de allra flesta tycker inte som du och dessutom så finns det skäl till att det finns lag om incest. Incest KAN skada någon, och därför finns lagen. Hur du än försöker vrida och vända på det, så är det så. De flesta demokratiska stater grundar inte lagar för nöjes skull, förstår du väl?
Jag tycker det är helt rätt att staten lägger sig i sådana här frågor, för jag skulle inte vilja leva i ett anarkistiskt samhälle bara för att folk och fä fått för sig att lagar och regler inte är något att bry sig om, för "huvudsaken är att man inte skadar nån". DET om något skulle vara fullständigt ohållbart!
Jag antar att du håller med om att det är mer "onaturligt" att ha sex med en bil än med ett syskon? (om inte måste jag be dig om din definition av ordet "naturlig") Så argumentet "det är onaturligt" är inte användbart (om du inte vill förbjuda "onaturlig" sex överlag, eller åtminstånde allt som är "onaturligare" än incest)
Sex är
ofta skadligt!
Människor utnyttjas, våldtas, köps och säljs för sexuella syften, ändå är all sex inte olagligt.
Varför? Jo för att det måste styrkas i
varje enskilt fall att någon kommit till skada, annars är det inte en brottslig handling!
Men i incest-fall gäller inte den principen av någon anledning.
Att det handlar om risken för skador på eventuella avkommor håller inte eftersom människor som
vet att de kommer att få missbildade barn
inte hindras av lagen att föröka sig (så länge de inte är nära släkt med den andre föräldern).
Om lagen finns för att skydda barnen skulle
alla som löper ökad risk att föda missbildade barn, förbjudas att skaffa några. Men så är inte fallet.
Som jag ser det är lagen grundad på sexualmoral, inget som hör hemma i ett modernt demokratiskt samhälle.
Jag anser absolut att lagen är något att bry sig om, den behöver omedelbart ändras för att vuxna, förälskade människor som har sex i samförstånd inte ska göras till brottslingar!