Inlägg från: hervor |Visa alla inlägg
  • hervor

okej med incest??

Så länge det handlar om samtyckande vuxna, har jag faktiskt svårt att se hur incest skulle kunna vara straffbart. Nu handlar ju incest ofta om övergrepp, men det är en annan sak.

Incestlagen finns främst för att ingen ska kunna bli utnyttjad av en familjemedlem. Den har egentligen inte så mycket med "inavel" att göra, eftersom lagen gäller även mellan personer av samma kön, samt personer som inte är biologiskt släkt med varandra.

Det är en svår fråga och det finns svåra gränsfall. Ta syskonparet i "Lost", som bara delvis hade vuxit upp tillsammans och som bara var styvsyskon. De var ungefär jämnåriga och inga inavlade barn hade fötts av den förbindelsen. Sen kan man tycka att det är mindre lämpligt, men jag har svårt att se det som straffbart.

• hervor

Tillägg: incestlagen finns alltså för att sex med nära släktingar anses olämpligt pga beroendeställning. Även i fall där inga barn kan avlas, eller där det inte finns några genetiska band som kan skada barnen.

Sen är det inte alla incestbarn som blir "skadade". Titta på "monstret" Fritsl som avlade en massa barn med sin dotter. De flesta är fullt friska. Detsamma mellan syskon. Mellan halvsyskon är risken att få inavlade barn ganska liten och mellan kusiner, mycket liten. Att vissa släkter blir "inavlade", beror snarare på att man praktiserar kusingiften mm i flera led. Kulturer där det är vanligt, får ofta problem. Kulturer där det bara handlar om enstaka par som är kusiner eller sysslingar, får sällan de problemen.

• hervor

Ärligt talat - hur många skadade "incestbarn" föds varje år? Det kan inte vara många. Fallet Fritsl är ju ett extremfall. Är detta verkligen ett så stort problem?

Hur många vuxna avlar frivilligt barn med nära släktingar? I fallet Fritsl handlade det om grova övergrepp och en massa annat hemskt (t ex det extremt långa frihetsberövandet). I nåt fall i Sverige för några år sedan, där en tonårsflicka blev våldtagen av sin pappa typ 200 gånger och födde två barn, var det ju också övergrepp...

Det är sällan "blodskammen" som är det värsta.

• hervor
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-30 16:43:41 följande:
    1. Incestlagen gäller inte personer av samma kön. Samlag definieras som vaginalt, annars är det "annan sexuell handling" och den texten finns inte med i lagen om samlag med syskon. Se här.
    2. Det har en hel del med rädslan för inavel att göra (står i förarbetet till lagen).
    3. Den gäller endast helsyskon, inget annat. Det står klart och tydligt i lagtexten där ordet helsyskon till och med används.
    4. Om den är till för att stävja övergrepp varför finns då lagutrymmet att åtala båda parter? Om handlingen är säkerställd ser jag inte hur åklagare kan välja att åtala den ena parten men inte den andra. Handlar det om övergrepp är det en av flera övergreppslagar som träder in.
    O fan. Så det finns alltså inget som heter "incest" mellan syskon av samma kön? Det var något nytt för mig.
Svar på tråden okej med incest??