Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

okej med incest??

Jag skulle säga att det beror en hel del på situation. Är de väldigt jämna i ålder, vuxna och vet vad de vill samt att inget sexuell förekommit när de varit små så visst, då får de hållas bäst de vill enligt mig. Samma med syskon som inte haft kontakt alls som barn och träffas första gången som vuxna (halvsyskon brukar ju detta gälla vanligen), då får de väll pippa bäst de önskar så länge det sker på bådas villkor (precis som kring vanliga par). Min gräns går vid förälder-barn av den enkla orsaken att en förälder har alldeles för stor makt över sitt barn och alltså kan påverka barnet till att tro den känner saker den kanske inte alls känner, alt tvinga barnet till handlingar det egentligen inte önskar. På samma sätt tänker jag kring syskonpar där åldersskillnaden är stor och det äldre syskonet haft för stora chanser till påverkan och tvång kring den yngre parten. (och ja, jag är för det mesta rätt skeptisk till att par med väldigt stor ålderskillnad har ett förhållande som inletts på 100% schysta regler även om jag vet att de förekommer)

• Plutteli
    TattooMamma skrev 2010-09-13 18:25:45 följande:
    Grejjen med lagen var att det är i 99% av fallen ett starkt syskon och ett syskon som inte är lika starkt. (psykiskt)
    Då blir det att den starke vill ha den svagare nära, väldigt nära och den svaga kan inte säga nej.
    Då blir det övergrepp.

Då ska lagen skydda dem.

Att jämföra med homosexualitet är ju bara.... dumt..,
    Det är kärlek mellan två vuxna människor som träffas, oftast, i vuxen ålder. Och utanför familjen.

Om syskon får barn blir det FEL och bara det måste väll vara en hint?
    Inte ens djuren kan föröka sig med syskon...

Jag är bi-sexuell, är det då lika med att jag ska hångla lite med min bror?!? Ryser av bara tanken.....
    Beror kanske på vilka fall man granskat? Alla som är syskon och har ett sexuell förhållande går tex. inte ut med att de faktiskt ÄR syskon, varav de inte upptäcks. Alla syskon som får barn får inget fel på sina barn varav de inte upptäcks osv.

Djur kan föröka sig med syskon, i det vilda är det extremt vanligt tom att föräldrar-barn och syskon försökar sig hej villt med varandra utan att avkommorna blir speciellt defekta för den sakens skull. Dock gör de flesta djur vissa saker för att försöka blanda ut blodet lite, det brukar vanligen handla om att alla av manligt kön måste lämna flocken, dock förhindrar det ju inte en hane från att föröka sig med sin dotter.
  • Plutteli
    Stinky skrev 2010-09-13 20:44:05 följande:
    Ja, absolut.
    Hur så? Jag menar, jag skulle tippa på att majoriteten av syskon som verkligen VILL ha ett förhållande med varandra har det oavsett lagstiftning (finns ju tydliga bevis på detta trots allt) så varför skulle var och varannant syskonpar av motsatt kön plötsligt börja pippa varandra hejvillt om lagen ändrades till att bara gälla förälder-barn relationer alt. syskon med stora åldersskillnader?
  • Plutteli
    Stinky skrev 2010-09-13 22:22:39 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Syskonparet kanske inte har genetiska defekter som så, men det kanske finns nån längre bak i ledet som har det. Varför ens riskera att ens barn ska få genetiska defekter om man är väl medveten om riskerna man tar vid sexuella förbindelser med ett syskon?
    Överhuvudtaget så är det ju inte naturligt att idga samlag med sina syskon, så jag kan inte ens förstå att det finns folk som tycker att det är fult ok att sätta på sina egna syskon. Skulle DU kunna göra det? Och om inte, varför?
    Naturligt är väll just vad det är, även om det inte är direkt önskvärt ur ett biologiskt perspektiv i det stora hela så är det faktiskt skit samma om ett fåtal syskonpar har sex med varandra, på samma sätt är det inte hållbart ur biologiskt perspektiv med homosexuallitet, men en mindre procent av en population kan idka samkönade förhållanden utan att hela populationen sätts på spel osv.

(Och nej, jag skulle inte kunna ha sex med mitt syskon eftersom jag inget har)
  • Plutteli
    ViceGuy skrev 2010-09-13 21:07:12 följande:
    Det är det som är problemet hos vissa människor.

Dom tror att så fort ett förbud tas bort så kommer det bli kalabalik. Helt plötsligt skulle Sveriges alla medborgare börja skjuta heroin i sina armar, knulla runt med morsan och farsan, börja sälja sin kropp för sex osv. Det enda som håller oss tillbaka är pappa statens vakande öga.
    Ja, eller att bara man inför vissa förbud kommer folk automatisk att sluta med "icke önskvärda" beteenden, vare sig förbudet i sig är förankrat hos den stora allmänheten eller ej.

SOm sagt, för mig är det ok med incest så länge båda parter är jämlika och med på det till 100%, detta gör att jag aldrig kommer finna det ok med förälder-barn relationer av incestuöst slag eftersom dessa aldrig kan bli jämlika. I övrigt är det väll bara att pippa på. Riskerna för missbildade barn i någon större utsträckning kräver incest i FLERA generationer, det räcker inte med att ett syskonpar har sex med varandra för att riskerna skall öka speciellt mycket jämfört med "vanliga" par...

Kanske jag och min man inte borde ha skaffat barn f.ö, både han och jag har dyslexi (om än inte i samma form) och det är ju ärftligt... Inget som syns utanpå men kan vara nog så besvärligt...
Svar på tråden okej med incest??