Inlägg från: Tekla Maräng |Visa alla inlägg
  • Tekla Maräng

Spansktalande föräldrar i Malmö-området?

Hejhej!

Hur har det gått med den här tråden? Synd att jag inte såg den när vi flyttade tillbaka till Skåne för snart 4 år sedan.  

Jag har nu två döttrar tillsammans med min sambo som är från Argentina. Stora tjejen är 7½ och förstår det mesta på spanska, men pratar helst svenska. Tyvärr har sambon pratat för mycket svenska med henne då han är omringad av svenskar på jobbet och på fritiden. Vi har ingen här som pratar spanska mer än vi (jag är spansklärare). Skulle vara kul att träffa andra som också har en förälder (eller båda) från ett spansktalande land, så att mina döttrar får "språkbada" lite oftare. Den lilla tjejen är drygt ett år och har inte börjat prata så mycket ännu, men vill verkligen att hon också får höra spanskan så ofta som möjligt. 

Vi brukar prata spanska när vi är alla fyra (jag och min sambo), för att barnen ska höra spanska så mkt som möjligt - annars pratar jag svenska när jag är själv med barnen eftersom det är mitt modersmål. Enligt språkforskare och studier som gjorts de senaste åren ska man egentligen bara prata sitt eget modersmål med barnen eftersom det är det man kan bäst. De kallar det att använda sitt "känslospråk/hjärtespråk". 

Vi bor i Eslöv, men kan ta oss in till Malmö för träffar.

Svar på tråden Spansktalande föräldrar i Malmö-området?