Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke

Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.

MatsAtari skrev 2010-09-13 08:25:15 följande:
    Precis, vi är ca 250 000 fler och då är det väl inget inponerande med att det finns 140 000 fler fast anställda, eller hur?
    Att fler jobb har skapats under en lågkonjuktur är tämligen imponerande. 

Och då talar vi om riktiga, fasta,  jobb, inte några åtgärder.

• Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 10:36:56 följande:
    Vad anser du om att 242 000 jobb "skapades" under 2 semestermånader ???
    Vet inte vad det beror på, men ser likadant ut varje år. 

Sommarjobbare som syns i statistiken? Jag har ingen aning.  
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 10:52:04 följande:
    Så du tror inte att dina 100 000 plus siffror till stor del beror på just sommarjobben. Den statistik du länkade till innefattade nämligen desse 242 000 sommarjobbarna !!!!
    Nej. Jag jämförde juli 2006 med juli 2010, dvs samma månad. 

Men jämför april 2006 med april 2010 istället då om du vill. Där skiljer det drygt 140 000.

• Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 13:48:24 följande:
    Jahaa, nu är jag med, dom 100 000 jobb du pratar om här är samma 100 000 som Alfons hänvisade till vid en tidigare debatt, jag trodde du hade hittat 100 000 nya jobb som inte Regeringen visste om.

Men Micke, du som verkar så upplyst borde veta att både Alfons och Borg har tagit tillbaka sina påståenden eftersom dom visat sig vara helt felaktiga.

Kan citera några rader ifall du inte orkar med hela artiklen :

"– Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena från 2006 och 2009, säger finansminister Anders Borg till TT"

Jaja, du får väl leta vidare, Micke. Lycka till.

www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-spred-f...
    Påståendena var felaktiga i februari när din artikel är hämtat ifrån. Idag stämmer de. 

Som du ser hos SCB så kan du själv jämföra om du vill ha de gamla måttet eller det nya måttet. SCB för bägge serierna sedan 2005. 

Jag har hela tiden jämföra 15-74 då det är det nya måttet.

Reinfeldt sa sent som i tv-debatten här om veckan att det är dryga 100 000 fler sysselsatta, så han har nog koll på siffrorna.

Jämför K4 2006 med K2 2010 så ser du att det skiljer ca 110 000 sysselsatta.

Nu är det ju lite svårt att göra en helt rättvis jämförelse. Antingen ska man bara kolla de jobb som tillkommit under mandatperiod, och då får man jämföra K4 mot K2.
    Eller så jämför man K2 mot K2, och då är skillnaden faktiskt ännu lite större.

Jämför man däremot K4 2006 med K4 2010 så ser man att det inte är ngn större skillnad, och det var ju utifrån dessa siffror som Reinfeldt felaktigt uttalade sig i februari. Sen dess har det dock hänt saker, och fler är nu sysselsatta. Dryga 100 000 fler. 

• Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 14:54:21 följande:
    Alltså, nu jämför jag K4 2006, som du nämner här, med Juli 2010 och det skiljer närmare 316 000 jobb -plus-, det skulle alltså tillkommit 316 000 jobb och inte 100 000 som Alfons pratar om.

Jag börjar tvivla på den här statistiken. På allvar. 

K4 2006 = 4427900

Juli 2010 = 4743700

Skillnad : 315 800 mer jobb idag, och det har jag inte hört Alfons prata om alls. Konstigt !!!
    Du kan inte jämföra kvartal med enskild månad. Blir inte rättvisande.

• Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 15:13:10 följande:
    Tog månad 12 2006 fram till månad 7 2010

Skrev nog fel, är inte van å hantera statistik..... 
    Ok. Då stämmer det säkert. 

Problemet är dock att du jämför en sommarmånad med en vintermånad och att det då blir missvisande. Antalet sysselsatta brukar ju sjunka under augusti/september igen.

Men visst, du har rätt om man ser till en ögonblicksbild. 
  • Micke
    MatsAtari skrev 2010-09-13 20:15:23 följande:
    Ungefär halva den tidsperioden du pratar om var det högkonjuktur...
    Mm men det var inte då jobben skapades. Det är nu de kommer, och nu är det ingen högkonjunktur. 
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-14 00:18:59 följande:
    Aaaha, det innebär således att  Alfons 100 000 nyskapade jobb kommer sjunka markant ???
    Ja. Idag skiljer det ju ca 300 000 fler sysselsatta. Detta kommer att sjunka till dryga 100 000 igen efter sommaren.

Vad är så som är så svårt för dig att förstå?  
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-14 10:57:01 följande:
    Att Alfons säger att det skiljer 100 000 när det skiljer 300 000, enl dig skiljer det inte 100 000 förän framåt hösten.

Jag har helt enkelt insett at tman kan ljuga som satan med statestik och hänvisa till :

"Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena"

Så nu skiter jag i detta och väljer att framledes ge fullkommligt fan i allt vad statestik heter när någon försöker pracka på mig ytterligaer en "sanning".

Borg och Reinfeldt har hänvisat till kvartalssiffrorna, och där skiljer det ca 110 000 sysselsatta. Att jämföra en vintermånad med en sommarmånad som du har gjort kan mkt riktigt visa att det är 300 000 fler sysselsatta, men då detta är temporärt sysselsatta så ger det en snevriden bild. Därför brukar man jämföra kvart mot kvartal, och då samma kvartal. (eller möjligen månad mot månad). 

Poängen är att det är fler sysselsatta, trots att arbetslösheten är högre.

• Micke
    kokulan skrev 2010-09-14 11:15:55 följande:
    Nu är vi på väg från långkonjunturen. Det blir alltid en tillväxt efter en långkonjuntur.

Till och med moderaterna erkänner att det är tack vare det som gjordes i åtstramingar och krishanteringsåtgärder efter förra krisen i början på nittiotalet som gjort att läget är så bra som det är idag.
    Det är synd att vi "vanliga gnegare" inte ger dem cred för detta.
    Och till och med S erkänner att krisen på 90-talet var deras fel. Så var väl bra att de lyckades reda ut det kaos som de själva orsakade.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab 
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-14 10:57:01 följande:
    Att Alfons säger att det skiljer 100 000 när det skiljer 300 000, enl dig skiljer det inte 100 000 förän framåt hösten.

Jag har helt enkelt insett at tman kan ljuga som satan med statestik och hänvisa till :

"Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena"

Så nu skiter jag i detta och väljer att framledes ge fullkommligt fan i allt vad statestik heter när någon försöker pracka på mig ytterligaer en "sanning".

Artikel i dagens Aftonbladet om det hela. 

Skrivet på lättförståelig svenska av en socialdemokrat, så du borde kunna ta till dig innehållet:

www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/socialdemokraterna/article7778398.ab 
  • Micke
    kokulan skrev 2010-09-14 12:48:06 följande:
    Där ser du att fördomen att Sossarna skulle vara omodernt och inte förnyar sig är, just det, -en fördom!
    Då har vi klarlagt det också.
    Och så kan vi ju samtidigt passa på att avliva myten om hur bra de sjuka hade de under S-regeringen 

www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx 
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-14 14:04:36 följande:
    Jo, men se Micke väljer att bara plocka godbitarna ur sin statistik.
    Godbitarna? 

Jag har visat dig statistik över hur många fler som är sysselsatta. Jag har förklarat för dig hur det kommer sig att fler kan vara sysselsatta trots att arbetslösheten har ökat.
    Jag har visat dig siffror på hur befolkningen har ökat.

Precis samma siffror som artikeln i Aftonbladet. 

Tyvärr blev ju allt det där för mkt för dig att ta in, vilket gör att du väljer att skita i det hela och enbart stå fast vid dina fördomar.

Så blunda för allt krångligt du och rösta rött om du vill. Trist dock att du inte klarar av att föra en diskussion på normal nivå. 

• Micke
    kokulan skrev 2010-09-14 13:09:25 följande:
    Enligt mitt sätt att se är det en misslyckande för regeringen.
    Samtidigt som befolkningsmängden ökat med 280000 människor är 95000 fler sysselsatta och arbetslösheten ökat från 6,5% till 8,1%. De långtidsarbetslösa är 70% fler än före förra valet.

Det är ett uselt resultat.

Dessutom är det så att sysslesättningen alltid ökar efter en finanskris. Oavsett vem som är i makten.
    Misslyckande vet jag inte. Tror nog att det var det bästa man kunnat göra utifrån förutsättningarna. Är övertygad om att siffrorna varit ännu sämre med en röd regering. 
  • Micke
    Bedan skrev 2010-09-14 23:31:11 följande:
    Men är du på riktigt människa?!? Du snackar om saker som hände för 50-100 år sen! Who the fuck cares! Sossesvinen vill ju inte ens att vi ska hålla dem till svars för saker för 4 år sen så varför skulle vi som röstar med hjärnan lyssna på detta trams. Skärp dig!
    se inlägg 10
Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.