Anton Chigurh skrev 2010-09-13 13:48:24 följande:
Jahaa, nu är jag med, dom 100 000 jobb du pratar om här är samma 100 000 som Alfons hänvisade till vid en tidigare debatt, jag trodde du hade hittat 100 000 nya jobb som inte Regeringen visste om.
Men Micke, du som verkar så upplyst borde veta att både Alfons och Borg har tagit tillbaka sina påståenden eftersom dom visat sig vara helt felaktiga.
Kan citera några rader ifall du inte orkar med hela artiklen :
"– Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena från 2006 och 2009, säger finansminister Anders Borg till TT"
Jaja, du får väl leta vidare, Micke. Lycka till.
www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-spred-f...Påståendena var felaktiga i februari när din artikel är hämtat ifrån. Idag stämmer de.
Som du ser hos SCB så kan du själv jämföra om du vill ha de gamla måttet eller det nya måttet. SCB för bägge serierna sedan 2005.
Jag har hela tiden jämföra 15-74 då det är det nya måttet.
Reinfeldt sa sent som i tv-debatten här om veckan att det är dryga 100 000 fler sysselsatta, så han har nog koll på siffrorna.
Jämför K4 2006 med K2 2010 så ser du att det skiljer ca 110 000 sysselsatta.
Nu är det ju lite svårt att göra en helt rättvis jämförelse. Antingen ska man bara kolla de jobb som tillkommit under mandatperiod, och då får man jämföra K4 mot K2.
Eller så jämför man K2 mot K2, och då är skillnaden faktiskt ännu lite större.
Jämför man däremot K4 2006 med K4 2010 så ser man att det inte är ngn större skillnad, och det var ju utifrån dessa siffror som Reinfeldt felaktigt uttalade sig i februari. Sen dess har det dock hänt saker, och fler är nu sysselsatta. Dryga 100 000 fler.