• paulasilva

Min man vill ta bort mittnamm från lägenhets kontrakt..

Hej, jag har några frågor och är tacksam om ni kan hjälpa mig.
      Jag är gift och min man lämnade mig 5 månader gravid till en 22-åring och han är 40 år. Jag har pratat med homon om skilmässa och har ordinat alla papper. Han höll papperna 2 dagar sen skickade. Sen fick jag veta att han har pratat med sin "ekonomi adviser".
      Nu kommer han och säger att vi borde ta borta mitt namm från lägenhet under betänketiden, då kan han köpa en hyresrätt kontrakt (svart) till mig. Det är lättare man få bostasbidrag om man är skild och har inte kontakt på nåt, säg han.
    Jag tror att den tid som han hade papper med sig, gjord han överfora i fond, bankontot, etc.
    Jag undrar om vid skilmässa delar man på allt, vi har inga gemensamkonto,men delar man i alla fall lsamma sak som bil, fond, konto?
     Jag har inga koll på konto, lån, hur mycket är renta, ingenting.
      Tack!!

• Svar på tråden Min man vill ta bort mittnamm från lägenhets kontrakt..
  • Anonym (Klok)

Låt dig inte luras.
    Har man varit gifta så ska man räkna ihop tillgångarna och dra ifrån skulderna och sedan dela 50/50 - om man inte har äktenskapsförord förstås.

Har man hyresrätt så bukar den som ha störst behov av den få bo kvar. Tar du bort ditt namn från kontraktet så har du ju ingen rätt att bo kvar där. Vad är det som säger att han kommer att köpa en hyresrätt till dig "svart"?

Det låter lite som att han försöker lura dig, du kan söka bostadsbidrag om du har en bostad och om du har lämnat in ansökan om skilsmässa.
    Har ni betänktetid på 6 månader så är ni försörjningspliktiga mot varandra under betänketiden, men du kan alltid söka bidrag som om du redan vore skild.

Du säger att han sökt upp sin ekonomiske rådgivare... och den rådgivaren försöker ju se till att din man får så mycket som möjligt, han ska ju tillvarata din mans intressen. Försök hitta någon jurist att fråga om dina rättigheter så du inte står där tomhänt sen.

• paulasilva

Tack !!!!
     "han  kommer att köpa en hyresrätt till dig "svart"?"
    Då behövs inte vi skilda oss, om han köper en hyresrätt på "black market" jag ska inte lämnat in ansökan om skilsmässa, så tänker han.
    Och han kan bo i våra lägenhet som lånen är nästan klar, och han kan bor med sin tonåring där sen. Smart av honom eller hur?

• Anonym (Klok)

Ansökan om skilsmässa kan både du och han göra. Man behöver inte vara överens, vill den ena inte skriva under så blir det 6 månaders betänketid innan skilsmässan går igenom. Denna betänketid är obligatorisk om man har barn.

Han kan ju säga till dig att han ska fixa lägenhet till dig om du stryker ditt namn från nuvarande kontrakt, men sen när du gjort det kanske han struntar i det och då står du där utan bostad.

Vill han verkligen ordna en annan lägenhet till dig så får han ju det om han vill. Men ta inte bort ditt namn från det gamla kontraktet förrän du skrivit på det nya kontraktet och flyttat in i den nya lägenheten i så fall.

Försök att hitta en egen rådgivare som kan hjälpa dig.

• Anonym (skild)

Kontakta en advokat omgående! Jag ångrar verkligen att jag inte tog kontakt med en då jag skilde mig.

Svar på tråden Min man vill ta bort mittnamm från lägenhets kontrakt..