Inlägg från: Tröttimössan |Visa alla inlägg
  • Tröttimössan

Förhöjt prolaktin - nån mer???!

Hej det känns som om detta problemet är inte helt ovanligt Förvånad Jag fick mjölk i brösten förra sommaren när jag åt p-piller. Tog Pravidel och efter ca ett halvår blev vi gravida men jag fick mf i v5. Då hade jag precis bytt till Dostinex eftersom jag mår illa av Pravidel. Jag blev rädd och trodde att Dostinex hade orsakat mf (man ska aldrig läsa bipacksedeln!) och prolaktinvärdet sköt i höjden igen så jag började med Dostinex igen. (den har andra namn beroende på vilket fabrikat som finns hemma på apoteket) Nu mera tar jag bara en halv tablett i veckan ist för en hel för värdet är normalt igen men kör med Pergotime nu för har nog inte ägglossat sedan mf Obestämd. Jag gjorde oxå MR och det visade en mikroadenom dock sa de aldrig storlek och jag vet inte om jag ska göra om MR nångång??

• Tröttimössan

Tror ni vi behöver äta Pravidel hela livet?? Är det det enda som finns för att hålla "tumören" i schack? Kan den annars utvecklas till en dödligsjukdom??

• Tröttimössan
    AnnaLovis skrev 2011-10-17 11:02:50 följande:
    Det beror på hur stor din tumör är. Tänk på att tumör betyder "något som växer" och det handlar absolut inte om cancer eller något livsfarligt.  Men det är helt klart ett laddat ord! Operation är väl nödvändig om den skulle bli så stor så att den trycker på omkringliggande vävnad...men det är ovanligt!! Ca 1% av hypofysadenom kan utveckla spridning och bli "farlig" har jag för mig. Men 1% är verkligen ingenting.

Kräv mer information av din läkare! Det är jobbigt att gå och oroa sig. Men jag lovar dig att sjukdomen är helt ofarlig.
    Jag har inte funderat så mkt eller oroat mig innan (den var stor som ett sandkorn sa de och mitt värde har blivit normalt igen) men när man sitter och läser om det så får man en liten knut i magen. Men men jag går ju fortf och tar prover och håller koll på värdet och får kanske göra MR igen om ett tag om jag vill. (?)

Kram!! Tack för ditt svar!!
Svar på tråden Förhöjt prolaktin - nån mer???!