• Vi 5

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

MsBoring, nej så tråkigt, det är ju extra jobbigt när man börjat hoppas lite. Det kan ju vara lite tidigt att testa, FF har ju satt ut äl samma dag som du fick kryss och borde ju kanske vara en dag senare, då är du i så fall på dpo 12 idag, och även om de flesta verkar få utslag på stickan dpo 12 om man är gravid, finns det ju några procent som inte får det...Men jag vill ju inte ge falska förhoppningar...

• Vi 5

Pillan, ja väntan är alltid väldigt trist, och från dpo 10 brukar det snigla sig fram. Hoppas din positiva känsla visar sig stämma!

Kexet, vad trist med din medicin som inte är bra vid försök till graviditetet. Det är ändå så att det minskar chansen lite, så det är ju inte säkert att det behöver ha förstört något.

Telgebo, det var länge sedan jag såg till dig! Hur har du det? Försöker du få fler barn nu alltså? Då hoppas jag det betyder att saker har ordnat upp sig mer för dig!? Senast jag hörde från dig hade du det kämpigt och ville försöka ordna upp tillvaron för att försöka få tillbaka vårdnaden om din dotter (och få träffa dina andra barn lite mer). Hoppas du fått rätsida på saker och ting.

Capiche, förstår att du har det kämpigt efter mf, det är ju dessutom så nyligen för dig. Håller tummarna!

• Vi 5

greeneyes, fy så himla tråkigt, jag förstår att du är ledsen nu! Det är ju som flera andra säger att det inte behöver ta två år, men det är också vikigt att skilja från det vanligare hypOthyreos som ju är underfunktion av köldkörteln, det är ganska vanligt och de värdena stabiliserar man ofta snabbare än hypERthyreos som ju du verkar ha drabbats av. Det är ju också farligare för ett foster/barn, så det är ju på så sätt väldigt bra att du fått diagnos ch behandling nu. Håller tummarna för att det ska gå lätt att ställa in dig på rätt dos nu. Kram.  

• Vi 5

Älva, vad jag kan bedöma så ser det som du själv säger bra ut med provsvaren, men progesteron kan jag inte bedöma. Det behöver ju inte vara något "fel" tänker jag utan mer bero på tidsfaktorn. Som jag förstått dina inlägg så var det drygt ett år sedan du tog ut spiralen och du har under den tiden varit gravid en gång men fått mf i v10? eller har jag missuppfattat det?  Jag tänker att statistiken för de som är 30 år visar att det i genomsnitt tar 7-8 månader att bli gravid. desutom kan det ju ta ett tag för kroppen att hämta sig från ett mf. Jag skriver det för att ge lite hopp och tänker att det väl är skönt om det inte är något som är fel. Lycka till på återbesöket!

• Vi 5

Älva, ja, jag förstår vad du menar, bäst att undvika att spilla värdefull tid! vi försökte ett år med att få syskon på egen hand, på min 40-årsdag ringde jag för att få hjälp, och nu har det gått ytterligare ett år utan framsteg trots 3 st IVF . Det blir nog inget mer syskon här och jag grämer mig över att vi inte sökte hjälp tidigare, men det har gått fort när jag blivit gravid tidigare, så jag trodde ändå det skulle fungera naiv som jag var.

Greeneyes, hoppas du får tid snabbt, prova att ringa och se om remissen kommit fram och var frågvis, det ka ibland hjälpa även om det inte känns så roligt att "ligga på". Kram! 

MsBoring, heeej!  

• Vi 5

Älva, ja förra året, då hade jag 1,3 vilket betyder low fertility men tydligen var bättre än förväntat för min ålder. Det finns visst ett nytt mått, så man kan inte jämföra prover tagna med gamla skalan med nya, så fäst dig inte vid mitt värde. Ska se om jag hittar tabellen.

• Vi 5

Hrm, hittade inte den tabellen jag trodde jag kunde hitta med både nya och gamla värden, trodde den låg i IVF för de som närmar sig 40 tråden, men där hittar jag den inte. Det jag hittar är de gamla värdena, men beskrivna på två olika sätt, se tabellerna, och då verkar ju inte 1,3 räknas som low utan som normal.

The current, most common measurement of AMH levels is as follows:

High AMH                     Over 3.0ng/ml Normal AMH                Over 1.0ng/ml Low Normal AMH                         0.7-0.9ng/ml Low AMH                     0.3-0.6ng/ml Very low AMH              Less than 0.3ng/ml
    Kvinnor: 0,7-5,0 < 0,7 Mindre ovariell reserv  0,7-6,0 God ovariell reserv
  • Vi 5

Tabellerna hoppade trist nog, men jag tror ni hänger med. Be om referensvärdena Älva när du får svar så du vet vad de jämför med, för de tar säkert nya och där får man mkt högre värden. Jag förstår hur du tänker, samtidigt är du ju inte så gammal så du kanske inte ska prova osäkra kort som skulle kunna riskera något? För min gen del tänker jag att det är så liten chans kvar att det är värt att ta lite risker, men det är kanske onödigt när man verkar ha så god chans som jag tycker att du borde ha god chans som så nyligen var gravid efter ganska kort tids försök!

• Vi 5

Och jag har väntat på ny IVF, fick plus på gravtest för 5 dagar sedan, men i går var det nästan borta så jag väntar på blödning.

Msboring, håller tummarna för dig!

Älva, nu ser det ju ut som att äl varit iaf, men trist att det ser ut att vara mens på g.

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*