Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.
Finns många namn som inte är fina, ex Åslög.
Fast det är ju knappast namn som barn får idag. Bland de namn som barn får idag är nog de fulaste; Tindra, Liam och William.
Finns många namn som inte är fina, ex Åslög.
Fast det är ju knappast namn som barn får idag. Bland de namn som barn får idag är nog de fulaste; Tindra, Liam och William.
Håller med ovanstående om Viggo. Jag tycker det är så hemskt fult att jag ryser lite när jag hör någon som heter det. Så hårt och hemskt namn!
Å vilken rolig tråd! Smakerna när det gäller namn skiljer sig verkligen åt!
Jag har delat in namnen i tre kategorier:
"gamla namn" (typ som 70-90 åringar ofta bär),
"föräldragenerationen" (som folk i mina föräldrars umgängeskrets heter, 50-65 åringar)
"nya, moderna namn" namn som är populära nu men som inte kan förknippas med dom andra två kategorierna.
Själv har jag svårt för vissa "gamla namn" tex Holger, Ingvar, Aina mm medans jag älskar andra tex Astrid, Greta, Siri, Selma, Sixten mm.
När det "föräldragenerationens" namn finns det inte många jag gillar, jag tänker bara på mina föräldrar och deras bekantskapskrets och kan verkligen inte tänka mig en bebis med såna namn, tex Stig, Folke, Sune, Berit, Gun-Britt mm (ja dom flesta av dessa finns i min närmaste släkt), men som sagt var så gäller det bara på bebisar, personerna som heter så passar mycket bra till namnen tycker jag, det gäller även dom ännu äldre namnen. Sen finns det nåt enstaka namn från den gruppen som jag tycker skulle vara fint på en bebis med, tex Ingrid och Nils (min pappa heter så).
I gruppen "nya, moderna" namn finns det mycket jag gillar och mycket jag ogillar. Starkast ut på ogilla listan måste vara Kevin och Tindra, särskilt om stavningarna är tillspejsade typ Chewin och Thindrah, bland det värsta jag vet är när ett stumt H är inblandat!
Vidare så ogillar jag några av dom allra populäraste namnen med just för att dom är så vanliga, jag skulle själv aldrig välja ett så vanligt namn även om jag egentligen kan tycka dom är fina, men det blir för mycket Svensson över dom helt enkelt, tex Julia, Emma, Robin och Isak, dessutom vill jag att mina barn ska slippa fundera hela tiden på om det är dom som nån ropar på...
Mina egna barns namn gillar jag såklart, dom blir ju extra fina när dom sitter på världens underbaraste varelser (helt opartiskt bedömt förståss )...
Joline var ett namn som var ganska ovanligt för 5,5 år sedan, det fanns drygt 300 personer med det namnen när våran dotter föddes. Nu såg jag att det låg på 77:e plats över populäraste namnen för 2009 och det finns idag ungefär 800 personer som har det namnet. Namnet hittade jag i en namnbok och mannen blev eld och lågor (det var inte lätt att få honom att gilla nåt av förslagen jag kom med, och han hade inga egna heller), men själv var jag inte alls så säker, jag tyckte det var nästan för ovanligt och "konstigt", men ut kom ju en liten Joline och inget annat namn passade. Nu är namnet så självklart att jag inte kan tänka mig nåt annat namn på henne även om det kändes ovant i början.
Med pojken hade vi stora problem. Inget namn jag föreslog dög. Till slut hittade jag ett namn som vi båda kunde tänka oss och då fick det bli så och nu är ju också det väldigt självklart. Alex heter han.
Kom på ett till som jag nästan få rysningar av. Benjamin. Urk. Speciellt på svenska låter det skittöntigt och fult.
Jag gillar förövrigt inte namn som slutar på -ia. Typ Alicia, Emelia, Felicia, Cornelia. Låter töntigt.
Föruomt helt uppenbart fula namn som Gert, Bert och Gerda, dubbelmnan samt alla dessa Thindra, Cassandra Chewin(?) så NINJA! De va en som som startade en tråd om ville ha namn förslag till NINJAS syskon. Jag o en till föreslog Judo o Karate. Hon blev skit förbannad! O då kan man ju tänka så här: Om de två första komentarerne är ironiska/taskiga, hur kommer flickstackarn ha det i verkliga livet? Kul o heta Ninja om man är, tjock,ful och har noll karisma?
Varför välja namn som barnet verkligen riskerar att bli retad för?
Gubb och tantnamn är jag evinnerligt trött på nu även om alla inte är fula. Men hur tråkigt (förlåt) är det inte med massproduktion av Elsa, Agnes, Edvin, Alma m.m.
Tindra, Kevin, Nova m.m. är heller inga höjdare.