Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.

Finns många namn som inte är fina, ex Åslög.
    Fast det är ju knappast namn som barn får idag. Bland de namn som barn får idag är nog de fulaste; Tindra, Liam och William.

• linas fina
    alvaereva skrev 2010-09-09 21:35:08 följande:
    Jag tycker alla dom här namntoppsnamnen är... inte direkt fula men så jääävulskt tråkiga!
    Lennart är ingen höjdare som namn direkt men absolut hellre en liten Lennart än en Rasmus eller William eller liknande.
  • linas fina
    seejtaan skrev 2010-09-14 05:13:14 följande:
    och tänk dig då att vissa stavar det Cevin Kräks
    Hehe fick mig att tänka på en blogg där en tjej skrivit namnförslag och stavningar till sitt barn. Kevin/Cevin/Cewin var förslagen. =)
  • linas fina
    Lottaa skrev 2010-10-07 18:20:26 följande:
    Kan inte hjälpa det..
    Men namn som "Måns-Melker" tycker inte jag är fint.
    Jag tycker även lite synd om barn som fått namn som "Svea" och "Gösta"...
    Är jag ensam?
    Njae inte mer synd än om dem som heter Tindra och Liam. Fast jag är faktiskt inte heller så förtjust i tant- och gubbnamn. Och inte trendnamn. Jag är nog ganska kräsen med namn över huvudtaget haha.
  • linas fina

Håller med ovanstående om Viggo. Jag tycker det är så hemskt fult att jag ryser lite när jag hör någon som heter det. Så hårt och hemskt namn!

• linas fina
    hemmafrun skrev 2010-10-18 19:40:28 följande:
    Smaken som baken?Ehh oki...Detta ar varfor jag sallan lamnar in inlagg i FL...Eftersom inte det var ditt barn som heter Sixten tycker jag att det var hart av dig att du var TVUNGEN att skriva sa om Neo.
    Tror ocksa inte att jag kanske skullit dopt honom till det i dag som jag gjorde 8 ar edan men det var INNAN alla dopte sina barn till liknande namn och namnet blev urtjatat.
    Men Neo ar fortfarande ett fint namn..och NAAAAA NEMO skulle jag AL:DRIG dopa mitt barn till eftersom det ar efter en FISK...
    Hon skrev ju att smaken är som baken. Dvs delad. Betyder ju att alla har olika smak. =)
  • linas fina
    hemmafrun skrev 2010-10-18 22:41:20 följande:
    Fortfarande otroligt pa mellanstadie niva...
    Har du missuppfattad trådens syfte? Här kan man skriva vilka namn man tycker är fula. Och de allra flesta är nog fullständigt medvetna om att vad denna ena gillar och tycker är fint kan en annan tycka är fult.
    Själv är jag glad att alla har olika smak. Skulle inte vilja att alla älskade mitt barns namn, för jag vill att det ska vara hyfsat ovanligt. =) 
  • linas fina
    hemmafrun skrev 2010-10-18 23:49:03 följande:
    Det bryr jag inte mig heller om, sjalvklart gillar alla olika namn men jag tycker det var oforskamt att citera mitt inlagg med att mitt barns namn var fult...
    Men i samma inlägg skriver ju du om vilka namn som du tycker är fula. Är inte det taskigt då? Finns kanske någon som heter så som läser det.
    Antingen låter man själv bli att skriva om fula namn eller så får man ta att någon skriver att ditt barns namn är fult. Det blir liksom konstigt att hävda att det är taskigt när du gör det själv. 
  • linas fina
    Tjohalia skrev 2010-10-19 09:44:40 följande:

Å vilken rolig tråd! Smakerna när det gäller namn skiljer sig verkligen åt!
    Jag har delat in namnen i tre kategorier:
    "gamla namn" (typ som 70-90 åringar ofta bär),
    "föräldragenerationen" (som folk i mina föräldrars umgängeskrets heter, 50-65 åringar)
    "nya, moderna namn" namn som är populära nu men som inte kan förknippas med dom andra två kategorierna.

Själv har jag svårt för vissa "gamla namn" tex Holger, Ingvar, Aina mm medans jag älskar andra tex Astrid, Greta, Siri, Selma, Sixten mm.

När det "föräldragenerationens" namn finns det inte många jag gillar, jag tänker bara på mina föräldrar och deras bekantskapskrets och kan verkligen inte tänka mig en bebis med såna namn, tex Stig, Folke, Sune, Berit, Gun-Britt mm (ja dom flesta av dessa finns i min närmaste släkt), men som sagt var så gäller det bara på bebisar, personerna som heter så passar mycket bra till namnen tycker jag, det gäller även dom ännu äldre namnen. Sen finns det nåt enstaka namn från den gruppen som jag tycker skulle vara fint på en bebis med, tex Ingrid och Nils (min pappa heter så).

I gruppen "nya, moderna" namn finns det mycket jag gillar och mycket jag ogillar. Starkast ut på ogilla listan måste vara Kevin och Tindra, särskilt om stavningarna är tillspejsade typ Chewin och Thindrah, bland det värsta jag vet är när ett stumt H är inblandat!
    Vidare så ogillar jag några av dom allra populäraste namnen med just för att dom är så vanliga, jag skulle själv aldrig välja ett så vanligt namn även om jag egentligen kan tycka dom är fina, men det blir för mycket Svensson över dom helt enkelt, tex Julia, Emma, Robin och Isak, dessutom vill jag att mina barn ska slippa fundera hela tiden på om det är dom som nån ropar på...

Mina egna barns namn gillar jag såklart, dom blir ju extra fina när dom sitter på världens underbaraste varelser (helt opartiskt bedömt förståss )...
    Joline var ett namn som var ganska ovanligt för 5,5 år sedan, det fanns drygt 300 personer med det namnen när våran dotter föddes. Nu såg jag att det låg på 77:e plats över populäraste namnen för 2009 och det finns idag ungefär 800 personer som har det namnet. Namnet hittade jag i en namnbok och mannen blev eld och lågor (det var inte lätt att få honom att gilla nåt av förslagen jag kom med, och han hade inga egna heller), men själv var jag inte alls så säker, jag tyckte det var nästan för ovanligt och "konstigt", men ut kom ju en liten Joline och inget annat namn passade. Nu är namnet så självklart att jag inte kan tänka mig nåt annat namn på henne även om det kändes ovant i början.

Med pojken hade vi stora problem. Inget namn jag föreslog dög. Till slut hittade jag ett namn som vi båda kunde tänka oss och då fick det bli så och nu är ju också det väldigt självklart. Alex heter han.

Vad trist att ens barns namn blir så där poppis. (Tycker jag då).  Jag var också inne på det längre tillbaka i och med Dolly Partons låt. Då var det ingen som hade tänkt på det.
    Men i och med populariteten har jag slopat det från min lista. Fast det är ett fint namn förstås!
  • linas fina
    Daga skrev 2010-12-09 22:00:31 följande:
    Är Kevin verkligen så fult? Tydligen. 
    Jag skulle ha svårt att titta på ett liten bebisflicka i min famn och säga; å du är så söt, Yvonne. 
    Så känner jag med Kevin..
  • linas fina

Kom på ett till som jag nästan få rysningar av. Benjamin. Urk. Speciellt på svenska låter det skittöntigt och fult.

• linas fina
    Älskarlivet skrev 2010-12-20 13:39:19 följande:
    Får vi en pojke ska han heta det:D!. Faktiskt.. tycker det är såå gulligt!
    Tycker inte heller det är så tokigt faktiskt!
  • linas fina

Jag gillar förövrigt inte namn som slutar på -ia. Typ Alicia, Emelia, Felicia, Cornelia. Låter töntigt.

• linas fina
    Mirva skrev 2011-01-10 23:10:58 följande:
    Ja då har mitt barn ett namn som låter töntigt i dina öron. Eufemia.
    Det har jag faktiskt aldrig hört. Nu gällde det de namn som jag hört som slutar på-ia. =)

Jag gillar ovanliga namn så där fick du en poäng. ;) 
  • linas fina
    GrodanHopp skrev 2011-02-02 17:07:38 följande:

Föruomt helt uppenbart fula namn som Gert, Bert och Gerda, dubbelmnan samt alla dessa Thindra, Cassandra Chewin(?) så NINJA! De va en som som startade en tråd om ville ha namn förslag till NINJAS syskon. Jag o en till föreslog Judo o Karate. Hon blev skit förbannad! O då kan man ju tänka så här: Om de två första komentarerne är ironiska/taskiga, hur kommer flickstackarn ha det i verkliga livet? Kul o heta Ninja om man är, tjock,ful och har noll karisma?

Varför välja namn som barnet verkligen riskerar att bli retad för?

Njae fast jag vet inte det ja. Tror inte barnen nödvändigtvis blir retad för det. Nu är det ju vanligare med lite nyskapande namn så jag tror inte barnen höjer på ögonbrynen åt det särskilt mycket.

• linas fina

Gubb och tantnamn är jag evinnerligt trött på nu även om alla inte är fula. Men hur tråkigt (förlåt) är det inte med massproduktion av Elsa, Agnes, Edvin, Alma m.m.
    Tindra, Kevin, Nova m.m. är heller inga höjdare.

Svar på tråden Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.