Inlägg från: Bedan |Visa alla inlägg
  • Bedan

Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.

Rutger och Rakel om man väljer "vanliga" namn. 

• Bedan
    Kissekatt skrev 2010-09-08 15:44:42 följande:
    Barbro, utan tvekan.
    Barbro är ett av mina hatnamn med, jag vet att vi hade en hjälplärare på skolan när jag gick i lågstadiet som hette det och hon var vikarie för oss en gång, jag tänkte bara "rabarber"
  • Bedan
    Jenny1 skrev 2010-09-09 11:06:27 följande:
    Kevin, Oliver
    Smila, Lycka
    Hehe, min mamma tycker att Smilla låter som smir som i smir-test.
  • Bedan
    Jamilia skrev 2010-09-11 01:53:31 följande:
    Vad tycker ni om Silas??? Får nog ta tillbaka min kommentar om att ogilla ALLA USA-insp.namn... Har börjat fastna lite för Silas!
    Silas är inte USA-inspirerat, det är bibliskt.
  • Bedan
    WTF skrev 2010-09-11 11:18:21 följande:
    Hörde på radion en gång om en som hette Dick-Urban, känn på den!
    Min pappa hade en "flickvän" (eller vad man kallar en kärring i 50årsåldern) vars söner hette Hans-Jörgen, Claes-Göran och Ulf-Örjan. 
    Hon måste ha hatat de stackars pojkarna som gett dem dessa namn.  En av dem har tagit bort det andra namnet i dubbelnamnet. 
  • Bedan
    Kokomo skrev 2010-09-11 13:42:08 följande:
    Tja jag tänker som så att först skrev du att du inte gillar typ några arabiska namn och sedan skrev du att anledningen till att man inte gillar namn är för att man har dåliga erfarenheter av personer som heter det namnet. Då kändes det naturligt att dra slutsatsen att du haft dåliga erfarenheter av "typ alla" araber.
    Så om jag säger att jag inte gillar namnet Dragan och att jag har dålig erfarenhet av folk som heter så så betyder det att jag avskyr en stor del av befolkningen på Balkan? Ok...
  • Bedan
    Gravid2010 skrev 2010-09-11 17:36:05 följande:
    Om intejag minns helt fel från lektionerna i svenska så uttalas väl Cewin som Sevin dessutom... så stavningen gör egentligen uttalet helt fel...
    Ja Cewin är ungefär lika rätt som Kekilia. Störigt med folk som framhärdar med felaktiga stavningar och hävdar att man ska uttala det på det sätt som de bestämt bara för att de bestämt det. 
  • Bedan
    Trinity78 skrev 2010-09-11 17:40:52 följande:
    Ja, tänk om folk hade kunnat lyssna lite bättre i mellanstadiet. C uttalas som K framför en hård vokal eller en konsonant och som S framför en mjuk vokal.
    Ja, det är ju jätteenkelt om man bara tänker efter. Carl och Caroline uttalas Karl och Karoline, Cecilia uttalas Sesilia. De flesta av oss som får barn nu har väl haft någon vi känt som hetat både Caroline och Cecilia så att skillnaden blir uppenbar.
  • Bedan
    Trinity78 skrev 2010-09-11 17:51:52 följande:
    Exakt. Ändå är det alltid nån som ska försöka hävda att Carina ska uttalas Sarina om Cevin uttalas Sevin. Tröttsamt!
    Hehe, det är då snälla Bedan brukar uppmana dem att gå om grundskolan Skrattande
  • Bedan
    Jamilia skrev 2010-09-12 00:19:10 följande:
    Ok, jag har mest hört det i amerikanska filmer, men nu när du säger det så vet jag eg oxå att det är gammalt bibliskt! Tackar för infon =)
    Det känns ju genast lite bättre när man vet att folk inte kan säga att det är amerikanskt och WT, eller hur SkrattandeJag gillar också Silas för övrigt.
  • Bedan
    Kokomo skrev 2010-09-12 00:24:40 följande:
    Jag tänker bara på den läskige munken i Da Vincikoden när jag hör namnet Silas! :)
    Jag tänker nog på ett barn... Hette inte ett av barnet i "Singelmammor", dokumentären om 3 tjejer med barn som gick på SVT 2007 eller 2008, Silas?
  • Bedan
    Jamilia skrev 2010-09-12 00:32:18 följande:
    Yes, det gjorde han! Jag och en kompis fastnade för namnet då!
    Han var ju väldigt söt både på utsidan och insidan Glad 
  • Bedan
    Aaglars skrev 2010-09-15 11:10:22 följande:
    Åh jag som älskar namnet Rakel. Hade inte maken varit emot det hade vår dotter fått heta det
    Hehe, jag tycker det låter som att man försöker harkla upp en snorlobba, hahaha.
  • Bedan
    Opo skrev 2010-09-15 13:46:24 följande:
    Och för oss 80-talister är väl namnet Joel för evigt förstört: "Kommer du ihåg när vi bada´ i havet, kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt?"
    Visserligen ett pedagogiskt och utvecklande barnprogram i sann 80-talsanda, men så värst kul var det väl inte...
    Det har fått rätt mycket kritik det programmet, tanken var god, men istället för att göra barn mer förstående inför barn med förståndshandikapp blev effekten snarare den motsatta.
  • Bedan
    Jagbyttenick skrev 2010-09-19 22:23:43 följande:
    MHK skrev 2010-09-17 19:29:41 följande:
    Åke
    Min son har två av namnen här - i andranamn - på grund av så kallade släktnamn
    Britt-Åke? ;)
  • Bedan
    Takex skrev 2010-09-26 13:27:21 följande:
    Allt som hör hemma på ålderdoms hemmet har jag väldigt svårt för.
    Även svenska ord som helt plötsligt blivit namn.. Wilda, Vilde, Ängla, Tindra osv 
    Fast  Ängla, eller Engla har varit ett namn länge. Dessutom är det ju inte ett svenskt ord i sig, ordet är ju ängel eller änglar, möjligtvis kan det vara del av ett sammansatt ord som i änglahår, änglasång eller änglavingar.
Svar på tråden Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.