• Karro 85

utredning??

Hej, jag å min sambo har nu försökt få barn i 15 månader utan resultat.. Jag har aldrig lyckats bli gravid varken nu med min sambo eller tidigare.

Vi har två veckor kvar å sen börjar utredningen, känns ju både skönt å jobbigt på samma gång.

Å ena sidan kan man kanske äntligen få reda på vad det är för fel på oss!! Å andra så kan jag knappt fatta att det har gått så här långt....

Jag har lite frågetecken på vad som kommer hända nu under utredningen, hur går det till? Vad testar dom? och hur lång tid brukar själva utredningen ta??

Jag fick vänta 3,5 månad bara för att få komma dit och är lite rädd att det kan ta en evighet även i fortsättningen.

Om det är någon som redan gått igenom detta hade jag vart jätte tacksam för svar :)

• Svar på tråden utredning??
  • fröken 81

Hej!

Jag och min sambo påbörjade vår utredning idag!! Vi fick vår tid i juni så väntan har varit lång. Vi ringde innan det hade gått ett helt år. När vi ringde i juni fick vi en tid i augusti och nu har vi försökt i drygt ett år.

Först fyllde vi varsin hälsodeklaration och sen pratade vi med en barnmorska i ca en timme. Hon läste våra papper och ställde lite fler frågor. Hon gick igenom själva proceduren. Vi har fått en "egen" läkare och vi fick hälsa på henne. Sen fick vi blodprov. Min sambo ska ge spermieprov och om två veckor ska jag göra en äggledarspolning. Och om cirka 2 månader ska vi ha ett samlingmöte med vår läkare. Då sammanställer hon alla resultat och lägger upp en behandling för oss. Hon frågade om jag har använt ägglossningstest och jag har använt det varje månad. Men BM ska bestämt att det skulle jag sluta med eftersom jag har regelbunden mens.

Men du har inget att oroa dig över! *Jag sitter här och är väldigt lättad....

Lycka till!

• Hjärtefröjd
    fröken 81 skrev 2010-09-28 15:11:17 följande:
    Hej!

Jag och min sambo påbörjade vår utredning idag!! Vi fick vår tid i juni så väntan har varit lång. Vi ringde innan det hade gått ett helt år. När vi ringde i juni fick vi en tid i augusti och nu har vi försökt i drygt ett år.

Först fyllde vi varsin hälsodeklaration och sen pratade vi med en barnmorska i ca en timme. Hon läste våra papper och ställde lite fler frågor. Hon gick igenom själva proceduren. Vi har fått en "egen" läkare och vi fick hälsa på henne. Sen fick vi blodprov. Min sambo ska ge spermieprov och om två veckor ska jag göra en äggledarspolning. Och om cirka 2 månader ska vi ha ett samlingmöte med vår läkare. Då sammanställer hon alla resultat och lägger upp en behandling för oss. Hon frågade om jag har använt ägglossningstest och jag har använt det varje månad. Men BM ska bestämt att det skulle jag sluta med eftersom jag har regelbunden mens.

Men du har inget att oroa dig över! *Jag sitter här och är väldigt lättad....

Lycka till!
    Varför tycker hon att du ska sluta med ÄL-test? Låter knäppt i mitt tycke. Jag har regelbunden mens, men min ÄL varierar från dag 11 till dag 17. För mig skulle det känns mer stressande att försöka göra barn varje/varrannan dag under två veckor, än att försöka pricka de mest fertila dagarna.
Svar på tråden utredning??