Inlägg från: curlysun |Visa alla inlägg
  • curlysun

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Nej tyvärr inte och varje dag man väntar mer får jag värre känsla för det

• curlysun

Hej nu har vi fått svar för snabbanalysen (trisomi 13,18,21) allting ser normalt ut.vilken lycka Jag hoppas att allt går bra för er med

• curlysun

Fint att det är en flicka. Har läst lite om Trimble x syndrom och vissa saker låter inte alls konstigt och det kan vara så olika men man blir ju lite chockat vad det kanske innebär. Hoppas att ni har bra läkare som kan förklara hur det ser ut. Lycka till med allt

• curlysun
    FruKarlsson3 skrev 2013-02-28 17:06:46 följande:
    Carla300 skrev 2013-02-28 11:16:37 följande:
    Det behöver inte vara en dans på rosor att vara gravid! Mina två första gick det väldigt smidigt med. Men nu! Tänk om det inte visar på kromosomavvikelser, då får man oroa sig för fel på organ tills dessa blivit uppkollade ordentligt och sen om det är bra så får man oroa sig för fosterdöd i samband med förlossningen eftersom bred nackspalt ökar risken för det. Kan säga att om vi får ett friskt levande barn i höst så kommer jag INTE att utsätta mig för en till graviditet!
    Så sant!! Var på klinisk genetik idag och när vi åkte dit var vi positiva för vi hade ju läst om sjukdomen och det var ju inget alls egentligen beroende på vad man jämför med. Men hela samtalet fokuserade på trippel x i kombination med ALD som är den sjukdomen som jag är anlagsbärare för. Tidigare har jag fått infon att vi kvinnor inte blir sjuka (vi kan få vissa saker med åldern) men nu helt plötsligt så lät det som att dessa två i kombination skulle kunna bli jätteilla!! Vi var jätteförvirrade när vi åkte därifrån och det kändes som att han bara gick på egna antagande och inte baserat på någon fakta (för det finns ingen) och i princip sa han att denna kombinationen kunde bli lika illa som den värsta ALD varianten. Vilket låter helt befängt och såå ologiskt!! USch! Så nu ska flickan testas om hon har ALD så får vi se.... Men jag har mailat en annan genetiker som vi haft kontakt med tidigare för ett andra utlåtande. Hoppas på att hon kan göra oss lite klokare.... Nu känner jag mig bara förvirrad.....  Grattis Sara!!! Så skönt för er, och så bra att ni fick svar så fort!! 
    Väntar tredje barnet :), vad har jag gett mig in på ;)

Vissa läkare kan inte förklara saken på rätt sätt känns det som ibland.bra att ni har en annan läkare att kunna prata med.lycka till med testet och hoppas att det känns bättre efter ni har pratat med en annan läkare
  • curlysun

Jag är kvar och kollar lite då och då hur det går för er.jag väntar nu på rul den 15/3. Hoppas att allt går bra för dig. Jag tycker med att det är jobbigt att vänta på allt och man kan inte göra nånting.

• curlysun
    Carla300 skrev 2013-03-11 19:34:12 följande:
    Härligt Linalinnea!!:) jenny303: Då borde du nog få svaret snart! Spännande! Imorgon är det dags för mitt fvp. Äntligen! Men jag är väldigt nervös...

Carla300 skrev 2013-03-11 19:34:12 följande:
    Härligt Linalinnea!!:) jenny303: Då borde du nog få svaret snart! Spännande! Imorgon är det dags för mitt fvp. Äntligen! Men jag är väldigt nervös...

Lycka till imorgon
  • curlysun
    LinaLinnea skrev 2013-03-11 18:26:51 följande:
    Jag fick svaret på den fullständiga analysen idag!!!! Allt är normalt!!!! Denna lättnaden överskrider allt annat. Har väntat i 5 veckor på detta beskedet. Känns så underbart. Fick också veta att det är en liten pojke där inne :) Så då har man en dotter och en son snart!!

LinaLinnea skrev 2013-03-11 18:26:51 följande:
    Jag fick svaret på den fullständiga analysen idag!!!! Allt är normalt!!!! Denna lättnaden överskrider allt annat. Har väntat i 5 veckor på detta beskedet. Känns så underbart. Fick också veta att det är en liten pojke där inne :) Så då har man en dotter och en son snart!!

Grattis vad fint
  • curlysun

Vad roligt idab84 .hoppas att du har ingen läckage längre och kan nu njuta av att vara gravid

• curlysun

Är i vecka 34 nu. Allt ser bra ut än så länge. Ska till extra ultraljud på onsdag.roligt att det går bra för er med

• curlysun
    minolia skrev 2013-08-26 13:30:45 följande:
    Hej! Jag hoppas oxå in här. Jag gjorde KUB i torsdags som inte visade så bra resultat. Barnet hade en nackspalt på 6 mm och jag fick risken 1:4, men det värsta av allt är att barnet hade en svullnad runt kroppen. Denna kan indikera på kromosomfel, eller något annat fel , eller är det bara en infektion. Jag befarar dock det värsta med tanke på nackspalten. I vårt landsting görs inte mkp och det verkar vara stört omöjligt att bli remitterad. Så här sitter jag hemma och gråter, är arg och har panik omvartannat och bara väntar på fvp som är först om 3 veckor. Jag pratade med läkaren igen för en stund sedan och han menar att det han har att erbjuda är en ny ul- undersökning om ca en vecka för att se svullnadens utveckling. Är det någon mer vars barn har haft denna svullnad? Jag sitter hemma och kan omöjligt träffa folk på jobbet just nu, dessvärre börjar jag få panik eftersom det snart krävs sjukintyg. Jag vill bara att någon boll ska komma i rullning, just nu sitter jag och väntar på ingenting känns det som...bara att veckor ska gå.

Hemskt ledsen att du måste känna så och genomgår detta.kan du inte gå till nån privatklinik? Det måste ju finnas nån möjlighet att hjälpa er.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!