Inlägg från: LinaLinnea |Visa alla inlägg
  • LinaLinnea

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Puffar lite för denna tråden.

Finns det fler som väntar på eller precis har gjort fvp?
    Känner att denna väntan är olidlig.

En vecka kvar tills fvp och jag blir bara mer rädd och orolig för varje dag som går.
    Vill inte ens tänka på hur det kommer kännas efter testet :(

• LinaLinnea
    curlysun skrev 2013-02-14 08:38:56 följande:
    Jag ska ta det lugnt en vecka iaf. Och jag ska tvätta magen med hibiscrub kvällen innan, rena laken och kläder och sen på morgonen ska jag duscha igen med hibiscrub innan jag åker till fvp .har läst att det minska infektionsrisken.

Det är min plan också. Någonstans vill man ju känna att man gjort allt man kan för att minska missfallsrisken.
    Jag har tagit ledigt från jobb ons-fre och tänker ta det lugnt hela helgen.

Jag håller tummarna för oss alla!!

Curlysun: Kan man köpa hibiscrub på apoteket?

Saragbg: Jag är också livrädd för missfallsrisken. Sen kommer man vara livrädd för att telefonen ska ringa och man ska få ett tråkigt besked. Dubbel oro, minst sagt :(
    Fick du också dåligt på KUB?
  • LinaLinnea
    curlysun skrev 2013-02-18 11:17:07 följande:
    Så nu är jag hemma igen efter fvp. Har aldrig varit så rädd men de var så snälla och alt gick så fort och smidigt. Hoppas bara att barnet stannar där inne.

Åh vad skönt att ha det överstökat! Gjorde det ont? Jag längtar tills det är färdigt. Just nu är väntan olidlig :(
  • LinaLinnea
    curlysun skrev 2013-02-18 13:42:26 följande:
    Det gjorde inte ont och själva grejen med att sticka och suga ut tog mindre än en minut.jag fick se alla förberedelser och jag tyckte se var högra med allt.jag mår mentalt lite bättre nu därför att det är gjort men nu får man ju vänta igen på svaret och hoppas att barnet stannar.lycka till nu hoppas allt går bra för dig

Vad skönt att det inte gjorde ont iallafall och att det gick så snabbt! Jag hoppas och håller tummarna för dig med.! Ska bli skönt att få svaret oavsett vad, så att man slipper den gnagande ovissheten.
    Vi får följas åt. Skönt att ha någon att prata av sig med :)
  • LinaLinnea

Imorgon är dagen D för min del. Doktorn ska ringa imorgon eftermiddag och meddela provsvaren på snabbtestet. Alltså svar på trisomi 13,18 och 21. Det blir exakt en vecka sedan FVP gjordes. Det fullständiga svaret på odlingen tar ju ca 3 veckor. Fyyyy vad jag är nervös nu kan jag meddela. Kommer dessutom vara på jobbet imorgon när jag väntar samtal. Har nog aldrig varit med om en större ångest och oro i hela mitt liv :( Kommer inte kunna sova inatt. Var iallafall hos BM idag och lyssnade på hjärtljuden och plutten lever därinne :) En liten vinst i sig efter fvp:et känns det som. Någon annan som är nära provsvar?

• LinaLinnea

Förresten. Min läkare som gjorde FVP sa att missfallsrisken i själva verket är ca 1:1000, om allt görs enligt protokoll under själva provet. Det är alltså inte alls 1% som det står som officiell siffra. Klart att det kan vara olika på olika sjukhus men det diffar nog inte så mycket. Det är en liten tröst i väntan på provsvar iaf!

• LinaLinnea
    idab84 skrev 2013-02-26 16:34:29 följande:
    Linalennea håller tummar för dig och hoppas på de bästa!!! Snälla uppdatera oss imorrn :) hoppas hopps hoppas

Tack så mycket! Jag håller tummarna för dig/er också! Jag lovar att uppdatera när jag fått svar. Lär få hjärtstillestånd när mobilen ringer imorgon. Denna våndan önskar jag inte ens min värsta fiende :( Fy, usch och blää!!
  • LinaLinnea
    FruKarlsson3 skrev 2013-02-26 18:23:00 följande:
    Håller tummarna att allt ser bra ut!! Har jag tur så kan jag få ett telefonsamtal imorgon. Jag gjorde mitt moderkaksprov i måndags. Men eftersom jag är anlagsbärare till en könsbestämd sjukdom så kollas alltid könet först. Är det en flicka så kollas inget mer... är den en pojke skickas proverna till danmark för vidare koll. Förra gången ringde de på onsdagen (gjorde provet på en måndag då med) och berättade kön, eftersom det var en pojke så innebar det ytterligare väntan, men de ringde redan på fredagen och sa att han var frisk!!! Så förhoppningsvis får jag ett samtal imorgon..... hoppas fast ändå inte om ni förstår vad jag menar!!?? 
    Väntar tredje barnet :), vad har jag gett mig in på ;)

Hoppas verkligen att det blir ett bra svar. Håller tummarna och tänker på er! Vilken vecka är ni i? Känner ni sparkar än? Min bebis i magen rör sig och sparkar hela tiden och jag är bara i vecka 15+2! Kan tom känna utanpå magen redan. Det är iofs min andra graviditet så set brukar ju kännas tidigt. Kan inte riktigt njuta av det än :( Känns så surt. Åååh vad jag vill att det ska bli imorgon! Men samtidigt ändå inte :-/
  • LinaLinnea
    Carla300 skrev 2013-02-26 18:50:08 följande:
    Lycka till ni som väntar svar imorgon:) Håller tummarna att allt är bra!

Tack så mycket!!
  • LinaLinnea

Denna hemska oro är fruktansvärd!! :( Sitter på jobb och bara väntar på att telefonen ska ringa. Mina nerver sitter verkligen utanpå kroppen just nu.

Hur ska man kunna koncentrera sig?! Skrikandes

• LinaLinnea

ALLT ÄR NORMALT!!!! Jag är sååå lycklig!!!! :) Tack för allt stöd och pepp och håller tummarna för att ni får bra svar också. Kram!!

• LinaLinnea

Idab84 och Carla300: Tack så mycket och jag hoppas att ni också får bra svar. Jag tror att ni får det. Håller tummarna till tusen!!!

• LinaLinnea
    Carla300 skrev 2013-02-28 11:16:37 följande:
    Det behöver inte vara en dans på rosor att vara gravid! Mina två första gick det väldigt smidigt med. Men nu! Tänk om det inte visar på kromosomavvikelser, då får man oroa sig för fel på organ tills dessa blivit uppkollade ordentligt och sen om det är bra så får man oroa sig för fosterdöd i samband med förlossningen eftersom bred nackspalt ökar risken för det. Kan säga att om vi får ett friskt levande barn i höst så kommer jag INTE att utsätta mig för en till graviditet!

Nej det är verkligen ingen dans på rosor. Förstår inte att man orkar egentligen. Psykiskt utmattande är ju ett mildt uttryck i sammanhanget.
  • LinaLinnea

Denna väntan på det jäkla svaret gör mig GALEN!! Har ju fått snabbsvaret och det var OK men kan inte slappna sv helt förrän hela testet är färdigt. Idag har det gått exakt 2 veckor sedan jag gjorde FVP och kanske behöver vänta upp till ytterligare 2 veckor innan jag får svar :( Det kan nog inte bli drygare än såhär. Känns som om man väntat ett år redan!!

• LinaLinnea
    idab84 skrev 2013-03-06 18:01:58 följande:
    Ja väntan är en ren och sann tortyr!!! Känns de inget bättre efter snabb analysen va normal? Tror "bara" ja kommer få en snabba analys.. Ingen sån längre.. Men ja förstår att du ff oroar dig de kommer säkert ja med göra... Massa lycka till o hoppas på svar snart :)

Tack så mycket och detsamma till dig! Jag är nog egentligen bara onödigt och överdrivet orolig för den fulla analysen. Har fastnat i en negativ spiral där jag bara hittar nya saker att oroa mig för hela tiden. Jag läste att av 8000 FVP som görs i hela Sverige varje år så är det bara 12-16 provsvar på den fullständiga analysen som inte är normala. Med andra ord, ganska liten risk. Önskar att jag kunde ta lärdom av mina egna ord!! :) Oavsett så är denna väntan en pest!! Hur långt har du kvar till svar nu? Kram!!
  • LinaLinnea
    Minnie skrev 2013-03-06 20:37:04 följande:
    Carla300: Kan kortfattat säga att vi missade KUB:en och jag har väldigt "mkt erfarenhet" av svårt sjukt/hkp barn så jag tar ingen risk att inte provet. Men senaste veckan så har jag ifrågasatt vårt val... har lugnat mig lite nu och försöker tänka positivt. Så himla många här som det går bra för så jag hoppas det gör det för oss också. Kanske därför som jag oroar mig för missfallsrisken mer än själva resultatet eftersom jag inte har något KUB-resultat att gå på...

LinaLinnea: Förstår att 2 v känns som evighet!! Får jag fråga vilken del i Sverige du gör det?
    Jag har gjort fvp i skåne och tillhör labbet i Lund. Och deras väntetid är generellt 3-4 veckor.
    idab84 skrev 2013-03-06 21:04:53 följande:
    Linalennea: ja ska göra fvp den 18 (en måndag) och är lovad svar innan helgen ...
    Var faktist hos en kurator idag,, och tog upp de med henne att, ja kanske inte alls bara kan släppa allt detta även om ja får bra besked.. Tycker det värdefullt för mig att gå till henne, man vet ju aldrig hur man ska känna o reagera....

Återigen önskar ja dig lycka till och tror du kommer vara den lyckliga som åter igen får ett positivt besked :)
    Vad skönt att din väntan snart är över och att du får träffa en kurator under tiden. Kan tänka mig att det hjälper.
    Håller tummarna för dig att allt ska gå bra. Jag tror att du kommer få ett bra glädjande besked också :)

Nu är det bara för oss att bita ihop den sista tiden och hoppas på det bästa.
  • LinaLinnea

Jag fick svaret på den fullständiga analysen idag!!!! Allt är normalt!!!! Denna lättnaden överskrider allt annat. Har väntat i 5 veckor på detta beskedet. Känns så underbart. Fick också veta att det är en liten pojke där inne :) Så då har man en dotter och en son snart!!

• LinaLinnea

Oj. Allt kom inte med! Skulle skriva att jag håller tummarna för er andra och tror/hoppas att allt kommer gå bra. Kram!!

• LinaLinnea
    jessmess skrev 2013-06-05 12:31:14 följande:

Fick precis svaret på snabb analysen. Visar normalt svar!!!!!!! Jag är så jäkla glad!! Åh, mina händer skakar. Önskar bara att min sambo kunde svara i sin telefon så jag kan få dela med mig av glädjen :) Nu är det bara att hoppas att den fullständiga kromosomanalysen visar ett normalt svar.

Grattis!!! :)

Jag kan ju bara vidarebefodra det som min läkare sa efter att jag fått ett normalt svar på snabbanalysen.
    "Det är lika stor sannolikhet att långanalysen visar på kromosomfel som om du skulle gå ut på stan idag och få en tegelsten i huvudet" :D Med andra ord kan du nog slappna av.

Läste på extremt mycket själv när jag gick igenom FVP och läste i en medicinsk artikel med samlad statistik och fakta kring kromosomanalyser. Enligt den artikeln är det endast ca 7 st av gud vet hur många FVP som görs varje år, där långtidsanalysen visar på kromosomfel trots att snabbanalysen är normal.

Det är extremt sällsynt!
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!