Inlägg från: Mrs West |Visa alla inlägg
  • Mrs West

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Anela, håller tummarna här med att du inte får göra om provet!

B80, jag gjorde också som du prov på tors och vilade sedan under helgen. Har du inga känningar skall det inte vara någon fara att du var aktiv igår och lever normalt from nu.

Min läkare sa ingenting om varken bad, träning eller samlag. Men jag avstod från detta ca tre veckor efter provet. Det är säkert väldigt överdrivet. Men känn efter vad som känns bra för dig.

Missfallsrisken har väl egentligen redan gått över. Till mig sa de 2 dagar efter provet. Sen är den väl något förhöjd under veckan efter provet.

• Mrs West

B80, förstår att det måste vara fruktansvärt tufft, speciellt efter att ha gått igenom något sådant. Jag har en son med en ovanlig kromosomavvikelse och kan liksom inte riktigt fatta att vi verkar få ett friskt barn nu. Håller alla mina tummar för dig!

• Mrs West

Babybalo, mitt svar kom efter precis 3 veckor. Tror inte du behöver oroa dig för tiden. Ett förslag är att ringa till labbet och höra hur det går.

• Mrs West

Härligt anela, håller tummarna för resten av resultatet! Vad blev det för kön?

• Mrs West

Grattis B80!

Härligt att höra anela, det var väl detta ni var mest oroade över? Du får nog alldeles snart svar från den fullständiga analysen också.

• Mrs West

Lite lustigt, jag var med i denna tråden när den startades 2010. Väntade då en flicka som vi gjorde ett mkp på då vi har en son sedan tidigare med en kromosomavvikelse.

Allt gick fint och flickan är nu snart 3 år.

Nu är jag gravid igen iofs tidigt, 6+5 men vi planerar mkp nu igen. L 1977 såg att du hellre ville ha mkp. När jag pratade med bm denna gången sa de att ge rekommenderar fvp men jag vet inte riktigt varför. Vi får iaf mkp iom sonen. Skönt att få resultatet tidigare tycker jag. Vi vill dessutom göra den fullständiga analysen och den tar ju 3 veckor.

Bubbles, jag beklagar! Låter jättetufft! Jag bara funderar på en sak, har de tittat på någon orsak till missfallen? Ibland kan det ju bero på att man som förälder bär på en avvikelse. Jag tycker du ska be om att både du och din man skall få analysera era kromosomuppsättningar, det är ju bara ett enkelt blodprov och sen kan man ju utesluta det alternativt fundera på en annan strategi som pgd.

Lycka till allihop!

• Mrs West
    Bubbles skrev 2014-02-12 21:57:50 följande:
    Hej och Grattis först och främst =)

Nej ingen orsak än iaf, var ju "bara" mitt tredje missfall nu. Jag har två friska stora barn sedan innan, men mannen har ju inga så jag vet inte hur man går vidare nu. Vi får väl se vid nästa eventuella graviditet antar jag.
    Men ska definitivt fråga om detta med blodproven nu när jag vet.
    Tack!
    Tack för grattis, visste inte att du hade två barn också sen innan. Det kan ju vara att det bara är otur med missfallen och att det inte är något.  

Jag tog upp detta iom att jag varit med om andra som haft upprepade missfall och då hade man i vissa fall hittat en avvikelse hos någon av föräldrarna. Då kan man istället använda sig av preimplanatorisk genetisk diagnostik. Jag började titta på detta iom att vi trodde att vi bar på något iom min sons problem. Men det hade vi inte och det har säkert inte ni heller. Stort lycka till med nästa försök!! 
  • Mrs West
    L1977 skrev 2014-02-17 14:03:27 följande:
    Läkaren skulle skriva remiss till mkp. Hur har ni fått era tider? Genom tfn samtal från bm? Eller kallelse från sjukhus? Och så undrar jag om ni fick något ul innan för att tidsbestämma hur långt gången man är. Tacksam för svar.
    Min son har en ovanlig kromosomavvikelse så jag tog kontakt med mvc tidigt. Då gav hon mig en läkartid för vul och datering. Där har jag varit nu. Sen kommer denna läkaren att skicka remiss till sjh som gör mkp. Jag är nu i 7+5 så om ca 4 veckor är det väl dags för testet. Hur långt gången är du?
  • Mrs West
    L1977 skrev 2014-02-18 10:42:37 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! Jag är i vecka 7+3 så vi är nästan lika långt gångna. Var på vul i fredags, undrar om de tar det som daterings ultraljud......
    Jag har inte som du "skäl" att göra mkp förutom min ålder och oro. Hoppas jag kan få igenom det ändå. Kommer inte att göra kub. Kanske ska ringa bm o fråga hur rutinen är om jag blir kallad av sjukhuset direkt?
    Vad kul! Då måste vi stötta varandra här innan prov och efter. Är det ditt första mkp? Första barn eller har du fler sen innan?

Om din läkare gjorde vul i förra veckan och skulle skicka remiss för mkp så är det bara att vänta på en kallelse till själva mkp. Så funkar det iaf här, men kolla med din bm om du är osäker. Vi hörs!!
  • Mrs West
    L1977 skrev 2014-02-18 14:57:04 följande:
    Mrs West, hänger gärna här o peppar inför provtagning o i väntan på provsvar. Det är mitt första mkp så jag är väldigt nervös! Tanken på nålen med "gripklo" får mig gråtfärdig. Har två barn sen innan födda 02 och 04. Har du fler barn än din son? Har du gjort mkp eller fvp tidigare?
    Ringde bm o hon sa att kallelsen från sjukhuset bör komma nästa vecka.
    Gjorde mkp 2011 med min dotter och det var väl inte trevligt men samtidigt ganska ok. Det känns mest konstigt med nålen i magen men var över ganska snabbt. Med sonen född 08 gjorde vi bara kub.

Det jag rekommenderar är att man sjukskriver sig i två dagar efter testet och bara tar det riktigt lugnt de dagarna, lyft inte och ta inte i. Vissa säger att man kan leva som vanligt men jag tror på att en eventuell blödning ska få läka i lugn och ro.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!