• Quincey

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Hej,
    Den här tråden är rätt gammal men undrar om det finns fler i samma situation just nu och behöver skriva av mig. Gjorde kub som gav 1:163 risk för trisomi 13 och 18 och 1:247 för trisomi 21. Var en total chock eftersom allt såg bra ut på ultraljudet som gjordes precis innan. Nackspalt 2,2. Näsbenet nämndes dock inte. Det var blodprovet som drog ner resultatet, superlågt papp-a och mycket högre hcg, som dock inte var speciellt högt i sig men högt i jämförelse.

Pga hög risk för trisomi 13 och 18 fick jag göra nipt direkt. Resultatet kom efter en vecka och visade låg risk för trisomi 13 och 18, däremot hög risk för trisomi 21. Total chock eftersom jag var så fokuserad på de andra två trisomierna och inte ens var orolig över 21.

Blev inbokad på mkp dagen efter men gick inte att komma åt moderkakan. Fick vänta en och en halv vecka och gjorde fvp i vecka 15+1. Vid båda dessa tillfällen såg allt bra ut på ultraljud, dock fick vi inget klart svar om näsben. Borde få resultatet i veckan. Försökt läsa runt lite för att få hopp men verkar inte vara så många fall av falskt positivt när det handlar om just trisomi 21. Hoppas på ett mirakel såklart men har ställt in mig på det värsta.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!