Inlägg från: Plåstret |Visa alla inlägg
  • Plåstret

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Hej

Var och gjorde KUB idag... risk 1 på 19 att fostret har Downs Syndrom...

känns inte bra alls.. är 27 år och det var blodproven som drog ner resultatet :( ska på moderkaksprov på tisdag....

tycker inte alls det känns bra att de ska ringa om reultatet är negativt eller att de skickar brev om det är positivt... känns som jag kommer gå på nålar hela tiden...
    undra om man kan be dem antingen ringa eller skicka brev oavsett resultat..

• Plåstret
    Majagräddnos78 skrev 2014-06-18 17:02:56 följande:

Plåstret, de kan ringa om båda, men ej skicka brev med dåligt resultat. Ringer de går det ju ett dygn snabbare om allt är bra. Jag hade oxå dåligt på blodprovet men allt var normalt fick jag veta i måndags. Lycka till.

Tack för svar. Då ska jag be dem göra det :)
  • Plåstret
    Plåstret skrev 2014-06-18 18:12:10 följande:
    Tack för svar. Då ska jag be dem göra det :)
    och grattis till ditt besked! :)
  • Plåstret
    Helle1981 skrev 2014-06-24 21:07:40 följande:

Och jag gjorde FVP idag....denna väntan, den är så jobbig Nervöst! 

Är det någon som vet vad det är för skillnad på MKP och FVP? Varför en del får göra MKP och en del FVP? För det är väl samma typ av svar man är ute efter...

Vad jag förstått kan man göra moderkaksprov tidigare i graviditeten, tror det är från vecka 11. Vid fostervattensprov måste hinnorna vara tillräckligt starka, och därför görs det först vid vecka 14-15 som tidigast. Vad jag läst mig till erbjuder inte alla sjukhus moderkaksprov och då får man vänta tills man är i vecka 14-15 istället för fostervattensprov.
  • Plåstret
    Plåstret skrev 2014-06-25 00:38:22 följande:
    Vad jag förstått kan man göra moderkaksprov tidigare i graviditeten, tror det är från vecka 11. Vid fostervattensprov måste hinnorna vara tillräckligt starka, och därför görs det först vid vecka 14-15 som tidigast. Vad jag läst mig till erbjuder inte alla sjukhus moderkaksprov och då får man vänta tills man är i vecka 14-15 istället för fostervattensprov.
     Ta bort istället i sista raden.
  • Plåstret
    Majagräddnos78 skrev 2014-06-27 00:44:27 följande:

Håller tummarna för er Plåstret och Helle...

Tack så mycket.
  • Plåstret
    Magda lena85 skrev 2014-06-27 18:36:59 följande:

Lite hopp till er som väntar...

Vår bebis hade en nackspalt på 5,1mm vid kub- testet o vi fick därför en risk för kromosomavvikelser på 1:60. Valde att göra fostervattenprov o fick svar idag att det var normalt!

Pga att spalten var så bred får vi förutom rul göra organscreening kring v 20 för att kolla hjärtat o andra organ extra noga. Hoppas verkligen allt ska vara bra. Det här har varit en fruktansvärd period med oro och kval.

Lycka till till alla er som väntar.

Åh vad skönt att du fick ett bra besked. Hoppas organscanningen också går bra. :) Håller med dig om att väntan är skitjobbig. Gjorde moderkaksprovet i tisdags, som skulle analyseras i Lund. Ringde till Lund igår och hon sa att jag skulle få besked i slutet på nästa vecka... gaaah.
  • Plåstret

Efter många om och men och provsvar som kommit bort i posten har vi fått veta att vi ska få en liten tjej som inte har trisomi 13, 18 eller 21. :)

Jag beklagar verkligen Helle1981. :( Usch så fruktansvärt, att inte bara drabbas en gång utan två. Kan verkligen inte sätta mig in i er situation men jag hoppas att ni får den hjälp ni behöver och har stöd runt om kring er. Kram

• Plåstret
    Majagräddnos78 skrev 2014-07-10 16:24:35 följande:

Grattis Plåstret

Tack så mycket! :)
  • Plåstret
    mariaheterjag skrev 2014-07-17 08:26:35 följande:

Fick svar moderskapsprov igår att allt såg normalt ut. Så förhoppningsvis väntar vi en frisk bebis i januari!!!! All oro i onödan....

Åh vad skönt :) Grattis!
  • Plåstret
    videotapes skrev 2014-07-17 21:55:01 följande:

Jag måste fråga er, ni som har gjort moderkaksprov... förutom oron, hur var det rent fysiskt? Gjorde det ont?

För mig var det väldigt obehagligt eftersom jag är så nålrädd, och hade stressat upp mig själv så mycket innan. Jag såg aldrig nålen och verktygen men när hon körde in den i magen och skulle "suga upp" moderkaksbiten kändes det så obehagligt så jag var tvungen att kräkas när de var klara. Såklart fick läkaren inte upp tillräckligt med vävnad, och då fick hon göra ett nytt försök direkt. Då kändes det knappt alls så jag tror läkaren "prickade rätt" andra gången.

Känslan när de tog moderkaksprovet på mig var att det ilade i magen, som att nålen var av is, det gjorde inte så ont på mig med andra ord, det var mest obehagligt. På kvällen hade jag lite mensvärk, men ingen blödning eller annat.

Det är inget att vara rädd för men jag rekommenderar att man har med någon och att man inte tittar på nålen och verktygen de använder. Skulle kunna göra det igen om det behövdes i nästa graviditet :) Hoppas jag inte skrämde upp någon men det var min erfarenhet av moderkaksprov.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!