videotapes skrev 2014-07-17 21:55:01 följande:
Jag måste fråga er, ni som har gjort moderkaksprov... förutom oron, hur var det rent fysiskt? Gjorde det ont?
För mig var det väldigt obehagligt eftersom jag är så nålrädd, och hade stressat upp mig själv så mycket innan. Jag såg aldrig nålen och verktygen men när hon körde in den i magen och skulle "suga upp" moderkaksbiten kändes det så obehagligt så jag var tvungen att kräkas när de var klara. Såklart fick läkaren inte upp tillräckligt med vävnad, och då fick hon göra ett nytt försök direkt. Då kändes det knappt alls så jag tror läkaren "prickade rätt" andra gången.
Känslan när de tog moderkaksprovet på mig var att det ilade i magen, som att nålen var av is, det gjorde inte så ont på mig med andra ord, det var mest obehagligt. På kvällen hade jag lite mensvärk, men ingen blödning eller annat.
Det är inget att vara rädd för men jag rekommenderar att man har med någon och att man inte tittar på nålen och verktygen de använder. Skulle kunna göra det igen om det behövdes i nästa graviditet :) Hoppas jag inte skrämde upp någon men det var min erfarenhet av moderkaksprov.