• fåliten

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

FruKF: Med min lilla 4åring var det planerat snitt, så man kan säga att jag också r att betrakta som förstagångsföderska. Jag känner mig lite orolig eftersom jag inte vet något om smärtlindring härnere. På det sjukhus jag ska föda har de en informationskväll om förlossning vilket jag planerar att gå på. Vad hade du för smärtlindring? Finns det risk att snittet kan gå upp under förlossning?

marzilb: Jag var sjukskriven förra veckan p g a sammandragningar, så vi gick inte på julbasaren som vi brukar. Jag har inte heller fått någon påverkan på cervix, ta i trä. Sammandragningarna blir definitivt värre på jobbet. Också får jag rejäla problem med foglossningar när jag går till och från jobbet. Jag måste stanna och vila med jämna mellanrum. Jag tar också medicin (Utrogestan) vilken hjälper. Får dock till och från huvudvärk p g a dem. Jag äter 3 stycken om dagen. Under veckan som var då min allmänläkare sjukskrev mig hade jag betydligt mycker mindre sammandragningar.

Hon lyssnar men hon är inte så  pigg på sjukskrivning. Nej, jag känner mig ofta stressad när jag är där, så jag talar inte med henne så mycket om hur jag mår. Jag har haft problem med foglossningar tidigt i denna graviditet, jag har också diskbråck sedan tidigare som inte blivit bättre av gravididiteten. Och nu sammandragningar. Så sjukskrivningen fick mig verkligen att må bättre. 

En av mina bästa kollegor är italienare. Skrattande

Hade gärna gått en bct kurs men de kan bara erbjuda refresh course, men jag har ju ingen information att "refresha" så det känns lite konstigt. Mailade dem och förklarade vår sits men de erbjöd oss ändå enbart refresh course.

Hade gärna gått en yoga eller profylaxkurs som man erbjuds i Sverige.

Har någon av er hittat vattengympa härnere för gravida? Skulle gärna gå på det eftersom det kan lindra foglossning och så även mitt diskbråck.

Ha en skön tisdag. Vore kul att ses någon dag framöver.         

• fåliten

Åh skicka gärna info on gravidyoga. Jag känner att p g a alla kroppsliga problem måste jag försöka röra något på mig. Vilka tider och dagar är det? 

MvH,

• fåliten

Blev du erbjuden lustgas? Bäckenbottenbedövning? Jag har blivit opererad två gånger och kejsarsnitt en gång och jag gillar verkligen inte epidural. Senast så var det en läkarstuderande som skulle lägga den och hon stack mig fyra gånger innan det blev rätt.

Vilken Kineterapeut gick du till? Letar efter någon som är bra.

Ha en bra dag,     

• fåliten

Hejsan,
    Har inte kunnat ta mig till Kine eller yoga p ga sammandragningar som ökat trots medicin. Idag var jag på koll och mina värden för blodsocker var något höga så nu ska jag minska socker intaget och göra ett nytt test om en månad. Hon ville sjukskriva mig för sammandragningarna men jag bad om att få försöka arbeta ett tag till p g a jag arbetar bara morgnar och jag vet att december är väldigt komplicerat med kollegor som ska opereras och ledighet som måste tas ut. Jag hade hoppats kunna arbeta fram till slutet av januari, nu får vi se vad som händer. 

Ingen påverkan på livmodertappen och lilltjejen verkar må bra. Ska kontakta Kine för att få lite hjälp med massage och anding inför förlossning. Tänkte kontakta Virgine Louis eftersom hon arbetar på MOntgomery dit jag går för monotoring och för att träffa gyn.

På Erasme får man dricka, juicer och vatten. Dock ej med fruktkött eller med bubblor. Man får ta med sig egen Kine ochmin gynekolog kan följa med. Så det känns skönt. Men de erbjuder också bara epidural. SUCK. 

Ha en skön kväll,    

• fåliten

Hejsan,
    Var inne akut idag på Erasme eftersom sammandragningarna ökat, Hidén bad mig åka in. De kollade allt och allt verkade stängt och bra. Jag ska fortsätta att ta det lugnt och om jag får ont igen och om de ökar igen ska jag inte tveka att åka in. Bebisen i magen är superaktiv men det är ett bra tecken. Har mina föräldrar på besök över julen, känns skönt med avlastning.

marzilb: Äter fortfarande 200mg x 3 per dag, har ganska låg puls och blodtryck men jag föredrar att äta denna medicin än att också äta betablokerare vilket jag annars gör p g a min arytmi.

Har nu jullov hoppas sedan kunna arbeta halvtid fram till 1 februari.

FruKF: Tack för tipset på Kiné, hon har dessutom rätt att följa med till Erasme, Har varit på en träff hos henne och det kändes jättebra.

jessamy: Kul att du tittar in, vore kul att ses någon gång då du är i Belgien.

Om jag inte tittar in mer före jul så önskar jag er alla en riktigt god jul!

Hoppas att vi snart kan ses.

MvH,

• fåliten

Hejsan,
    Ligger mest och tar det lugnt. Ska kolla mitt blodsocker imorgon bitti igen låg högt sist. Rädd för att det gör det igen har ju inte lyckats hålla igen på sockret under julen. Hemlagat bröd, hemlagat godis etc.

Ska till gynekolog igen den 8 januari hoppas då att livmodertappen är stängd. Jag hoppas att inget händer innan dess.

Ska försöka arbeta imorgon och fredag, plus måndag. Sen får vi se vad Hidén säger den 8 januari.

Hur mår går det för er andra? Har julen varit bra? Själv hade vi mamma och pappa på besök, julen blev lugn och skön. 

Vore kul att se, men just nu är jag sällan utanför huset. Försöker hålla lilltjejen kvar därinne så länge som möjligt.

MvH,  

• fåliten

På grund av mina sammandragningar har jag blivit sjukskriven. Ska undvika att röra på mig för mycket och vara observant på om sammandragningarna ökar. Hur har du det?

MvH

• fåliten

Hejsan,
    Ingen bebis ännu, men hon kan komma när som helst. Väskorna är packade och slutar strax med medicinen som ska hindra sammandragningarna. Har dock haft många och ganska onda de senaste veckorna. Bebisen mår bra och jag försöker att vila mig i form.

Kram  

Dotter född 2008, Missfall 2011, Gravid BF 9 Mars 2013
  • fåliten

Hejsan,

Den 7 mars föddes vår lilla flicka. Allt är bra med henne. Det är bara jag som är lite medtagen, har förhöjd vilopuls 95-106 fortfarande. Ganska mycket blödningar fortfarande och huvudvärk av och till. Så fort jag mår bättre ska vi ge oss ut i världen och vara mer aktiva på forumen också.

Dotter född 2008, Hormonbehandling 2010-2011, Missfall 2011, Hormonbehandling 2012, Gravid BF 9 Mars 2013
  • fåliten

Hejsan,
    Vad kul med fler på tråden.

Vi bor i Etterbeek och har bott här i 13 år (dock i olika delar av Etterbeek). Vi trivs jättebra det är nära och bra till allt. Vi har gångavstånd till jobbet, dotterns skola och lilltjejens blivande dagis. Vi hyr del av e tt hus med trädgård. Det finns flera parker i närheten och lekparker.  Vi har en bil men vi använder den sällan eftersom vi bor så nära allt.

Ha en skön helg, 

Dotter född 2008, Hormonbehandling 2010-2011, Missfall 2011, Hormonbehandling 2012, Gravid BF 9 Mars 2013
  • fåliten

Hej alla, Hur har ni haft det? Vår lilltjej har hunnit bli 11 månader. Bor ni alla kvar här? Det vore kul att ses. Hälsningar

Endometriosopererad, dotter 2008, Hormonbehand. 2010-2011, Hypotyreos 2010,MF 2011, Hormonbehand. 2012, 2 barnet född 2013.
Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel