• Malena C

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hej. Vad roligt att ni träffats. Om ni träffas en helg skulle jag gärna hänga på. Jag bor inte i Bryssel utan ganska lång ifrån men arbetar i Bryssel.
    Det vore roligt om min sån på 18 månader ibland kunde träffa andra svenska barn.

• Malena C

Hej,
    Är det någon av er som har barn som närmar sig skolåldern. Vi måste börja tänka på att välja skola åt vår son,22 månader, eftersom han börjar efter januari 2012. Problemet är att vi ska flytta närmare Bryssel så fort vi sålt vårt hus och vi vet inte riktigt vart vi flyttar ännu. Jag tycker det är riktigt svårt att hitta en skola som har en bra pedagogisk plan och såm är religiöst fristående. Hur har ni gjort som redan har barn i skolan?

• Malena C

Tack för svaren.Jag får fortsätta leta.
    DM86. Jag hade kanonbra vård under graviditen och trots att jag blev igångsatt på  grund av diabetes så fick jag en jättebra förlossning som var så nära det jag ville ha som möjligt.
    Jag besökte ett par bb (maternitet) i förväg och valde en som var väldigt pro amning och naturlig förlossning. Jag bad en av barnmorskorna där rekomendera en gynekolog utifrån vad som var viktigt för mig och fick en jättebra gynekolg som jag litade på. Om du inte är nöjd så byt.
    Om du eller din make inte arbetar inom eu är det viktigt att ha sjukhusförsäkring annars kan förlossningen bli dyr. Om du varit anställd minst ett år med samma arbetsgivare har du tre föräldramånader till med ungefär 600 euro från staten per månad och likaså din man. Jag är osäker på om samma gäller arbetare som tjänstemän.
    Jag tog ut två färäldramånader ovanpå de 15 mammaveckorna och hela min semester så det blev sex månader totalt. Vår son var sedan hemma två månader med pappa inann han började halvtid på dagis. Det har gått jättebra. Om du vill amma länge så har alla rätt till 2 x 30 minuter per dag obetald ledighet för att pumpa ur eller amma om man har bebis i närheten.
    Börja leta dagis redan nu. Det är långa köer till dagis och vi besökte flera där jag aldrig skulle lämna min son innan vi hittade rätt. Vi reserverade dagisplats när jag var i sjunde månaden.
    Lycka till

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel