Fick min dotter en månad efter jag fyllt 21. Hon var planerad och efterlängtad av både mig och min 6 år äldre sambo.
Vi väntar nu vårt andra barn som kommer ut med planerat snitt på fredag. Jag är idag 24 år.
Har aldrig saknat eller kännt att jag försummade mig själv chansen att vara ungdom. Jag skulle byta vilken utekväll med polarna som helst för en timme framför Lejonkungen med min dotter. Har aldrig ångrat att jag tog det beslutet i ung ålder, och hade jag träffat min sambo tidigare hade vi nog även blivit föräldrar tidigare.
Åldern är inte det som påverkar huruvida du blir en bra förälder, snarare föräldrainstinkten och kärleken.
Jag vet av vad jag hört att äldre (30+) kvinnor som får sina första barn, inte har samma ork och energi till att faktiskt sysselsätta sina barn. Vet att detta ABSOLUT inte gäller alla! Men detta är ju vad jag fått höra från systrar och svägerska som fick sina första i senare ålder, och avundas mig idag för min energi.
Och ska vi börja diskutera fäder, så kom igen tjejer! :P Inte är det väl någon större mental skilnnad på en 20 årig kille eller en 30 årig kille? :P Min gubbe fyller 30 om ett par veckor, men fråga folk som känner han så tycker dom alla att han är mer som 15!
Detta har inte heller med hans fadersförmåga att göra! Han är en underbar pappa, om så lite barnslig! :)
Fick utlåtande från läkare i ung ålder att jag led av muskel och ledbesvär och att dom uppmanade mig att skaffa barn i ung ålder, då det bara skulle bli mer och mer smärtsamt för mig ju äldre jag blev att bära på ett barn, både under och efter graviditet.
Detta var aldrig grunden till vårat beslut, vi VILLE ha barn då. Det var vår största önskan. Att ha fått detta beskedet ett par år tidigare kan dock ha påverkat iallafall mig undermedvetet. Men tacka gud för den läkaren. Denna graviditeten har nämligen mest gått ut på att ligga ner, ligga ner, ligga ner och knapra piller. Första graviditeten fick jagiaf möjlighet av att njuta fullt ut av utan en massa onödig smärta!