MMMM skrev 2010-09-01 16:49:08 följande:
Att man kan bli gravid av misstag och sen väljer att behålla kan jag förstå.
Varför är det bättre än ett planerat barn? Om barnet
inte är planerat så är det ju då man varit oansvarig och gjort "fel".
Det finns olika syn på de unga som planerar. Tex en tjej som jag känner till lite halvt, skaffade barn när hon var runt 18 bara för att få pengar. Det är bland det dummaste jag hört.
Sen finns det andra, som
jag, som planerar barn för att de vet att det är vad de vill med sina liv och de vet att de kan ge barnet allt det behöver för en bra uppväxt.
Det som kommer i kläm är ju
mitt liv. Min "ungdom". Men under graviditeten så växer man så oerhört mycket och mognar fortare än andra i sin ålder, och då blir man mer redo än vad andra förstår.
Jag var 18 när jag blev gravid, och då hade jag hoppats på att bli gravid i 2,5 år. Jag var klar med min ungdom, jag var inte sån som super varje helg och ränner runt hela nätterna. Jag visste att jag inte skulle gå miste om någonting. När jag blev gravid så fick jag en bättre relation till min mamma än jag någonsin haft i hela mitt liv, och det är jag otroligt tacksam för. När jag blev förälder och insåg vad jag skulle göra för mitt barn och hur annorlunda man tänker så förstod jag hur min mamma kämpat som hon gjort för mig. Jag ångrar nu allt ont jag någonsin gjort henne, varenda liten svordom åt henne, att jag skämdes för henne, att jag tog allt för givet - som de flesta tonåringar nån gång gör - för nu vet jag varför hon varit så rädd om mig, och det gör även mig till en bättre dotter.