Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

ammar min tvååring, är jag konstig?!

SunnyBunny skrev 2010-09-03 09:51:47 följande:
    Men oj, ja jag blir helt chockad här. Det här är en helt ny värld för mig haha. Men 7 år? Det där måste väl mamman vara ganska ensam om?

Jag är nog ganska egoistik och ytlig oxå , men inte skulle jag amma längre än nödvändigt och sen leva med taxöron ner till knäna! Kan bara tänka mig hur den mammas bröst ser ut efter 7 år!

Min mamma amma inte ens mig och jag är smart enligt skolan och har inte en enda sjukdom/allergi ha! Var nån som skrev det tidigare att sånt hängde ihop med ammning. Jo jag tål inte solen och är blek? Kanske har det och göra med att jag inte ammades;)
    Har verkligen folk så svårt att se skillnad på individnivå och gruppnivå? På GRUPPnivå finns skillnader där det är possitivt för hälsan att ammas, på individnivå kan den skillnaden inte ses. Eller för att ta ett annat exempel: På GRUPP nivå är det extremt ohälsosamt att röka, men på INDIVID nivå behöver inte alla som röker bli sjuka ens om de röker ett paket om dagen i 20 år.

F.ö finns ingen koppling mellan att amma och få hängbröst, rökning påverkar brösten betydligt mer än amning gör, graviditet påverkar brösten mer än amning gör, så är man rädd om sina bröst ska man aldrig bli gravid (eller röka).

Och ja, hon är rätt ensam om att amma ett barn på 7 år av den enkla orsaken att majoriteten av barn tappar förmågan att dia vid ca 6 års ålder, och snittålder för barn som ammas fritt är att sluta vid 2-3 års ålder helt av sig självt.
  • Plutteli
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:52:44 följande:
    Det är väl inte normalt att amma en 6 åring? I fattiga länder där de inte har ett annat val kanske, men i Sverige?

Jag syftade på dem  i klippet jag klistrade in, stora barn i skolålder. nej det är inte normalt.

Men nej en 2 åring kanske inte har alla tänderna men har tänder så denne är kapabellt att kunna äta med dem .
    Jo, det är fortfarande normalt upp till 6 års ålder, därefter är det mer tveksamt fram till 8 år och efter det är det inte tänkt att ett barn ens ska kunna ammas längre rent naturligt.

Bara för att barnet KAN äta annat också betyder det väll inte att barnet per automatik måste sluta med bröstmjölken? Bröstmjölk och amning är fortfarande nyttigt och har fördelar, det är som att säga att barnet ska sluta äta morötter för att det lärt sig äta potatis.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:54:11 följande:
    T.ex. om ditt barn förstör saker på skolan, bråkar mycket, slagsmål kanske etc..

Men de exemplen du tar upp är bra, sådana saker är bra, för då har konsekvenserna samband med det dåliga beteendet.
    Förstör saker på skolan: Barnet får själv betala för skadegörelsen på ett eller annat sätt.
    Bråkar mycket: Jag vill veta vad som är felet egentligen, så där är väll en till situation då BUP skulle kunna vara aktuellt.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:59:43 följande:
    Men herre gud, normalt att amma till 6 års ålder? Det skulle jag inte vilja säga är normalt.. Men alla gör som de själva vill, men för mig är det inte normalt..

Jag ser inte vad amning skulle ha för fördelar när man är så stor! 
    Fördelarna är och förblir att det är något tryggt, att amning likt tex massage frigör avslappnings och lyckohormoner hos både barn och mamma, och framförallt att bröstmjölken fortfarande är nyttig. (bröstmjölk är nyttigt för vuxna också, hade det inte smakat så vedervärdigt enligt mitt tycker hade jag gärna druckigt det.)
  • Plutteli
    SunnyBunny skrev 2010-09-03 10:04:14 följande:
    Okej jag visste inte att det inte fanns nån koppling mellan ammning och hängbröst! Man hör ju kvinnor OFTA som länge ammat klaga över sina fula hängande bröst. Och jag slutade jätte tidigt har fasta bröst fortfarande, bara lite mindre än innan. Och jag röker.

Men det är säkert sant som du säger. Men inte i min omgivning;)
    Haha, ja de kanske de gör.. å andra sidan blir bröst hängiga av ålder oavsett hur man gör
    Jag ammade min dotter i nästan två år och mina bröst har inte ändrats ett dugg... :)
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 10:19:59 följande:
    Fast herre gud, man kan skapa trygghet på annat sätt också.. Många gånger längtar jag tills jag kommer sluta amma, även om det är praktiskt att amma också när man är ute och så. Skulle dock aldrig få för mig att smaka på bröstmjölk själv.
    Som jag brukar säga, ju fler sätt att visa nähet och ge trygghet på ju bättre! Eller?
  • Plutteli
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:07:27 följande:
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
    Njae, som sagts tidigare i tråden, när barnet tappar sina mjölktänder ska de rent naturligt även tappa förmågan till att dia, således är den naturliga övre gränsen för amning när barnet inte kan amma längre dvs. runt 6 års ålder. Om jag mins rätt utifrån filmen om den brittiska mamman så blir även det äldre barnet sur där på slutet just för att hon inte längre kan amma och hon skyller på mamman som gjort så mjölken tagit slut när det i själva verket är så att barnet inte kan dia längre. Efter det så slutar det äldre barnet att ammas så vitt jag minns.

Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 10:23:12 följande:
    Ja och som sagt, jag ammar för matens skull. Närhet och trygghet kan jag ge på annat sätt..
    Ja, DU ammar för matens skull, Jag och min dotter gjorde det inte. (Eller ja, inte enbart iaf)
    Jag har också gett närhet och tygghet på annat sätt än genom amningen från dag ett, amningen var ETT sätt, sen hade vi mängder med fler sätt också.
  • Plutteli
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:40:53 följande:
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
    I ett land som Sverige är det faktiskt bättre att föda naturligt hemma om man har relativt nära till ett sjukhus än att föda på sjukhus.
    Ser man till den forskning som gjorts kring hemförlossningar (både assisterade av BM och helt oassisterade) så är det färre komplikationer och inte ett enda dödsfall i västvärlden. Att det går åt fanders i fattiga länder beror inte så mycket på att det är bättre rakt av att föda på sjukhus om man har en normal förlossning, utan på att det är skitigt, mammorna är undernärda och att spädbarnen dör efter förlossningar har ju även det att göra med bristen på hygen samt dåligt vatten om mamman inte kan amma.
    Vidare är det ju noll kontroller av mammor i fattiga länder under deras graviditet vilket ju gör att även mammor som har en riskgraviditet tvingas föda naturligt.

Men för att sammanfatta: Har man en helt vanligt graviditet, genomgått sednvaliga kontroller som vi har här i Väst, mamman mår bra, barnet mår bra osv. så finns egentligen ingen som helst anledning till att föda på sjukhus, tvärt om medför det fler risker än att föda hemma assisterad av en BM. Jag önskar att alla landsting och inte bara Sthlm kunde sponsra de mammor som vill föda hemma. Det borde vara en lika stor rättighet att föda hemma som att få KS om man är förlossningsrädd.
  • Plutteli
    Comtesse skrev 2010-09-03 11:47:47 följande:
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ugn?
    Hehe, jag har inte bil eller körkort men åker tåg flyg och buss och bil när jag sammåker med andra ibland.

Men såg senare att du tog upp kroppsliga saker istället och det är ju bättre jämförelser så:

Jag använder inte kondom, spiral, hormonpreparat eller andra konstgjorda preventivmedel, jag håller koll på sekret i slidan för att veta när jag har ägglossning och därmed undvika graviditet, funkar skitbra för mig.

Vad gäller mens: Jag använder tygbindor, något som använts i hundratals år

Jag bär mitt barn hellre än använder vagn, jag samsover hellre än har barnet i egen säng eftersom människan egentligen inte är gjort för att sova långt ifrån varandra, i synnerhet inte som spädbarn. Jag ammar för att jag kan, men skulle kunna ge ersättning om jag måste. Mitt barn får amma tills det själv vill sluta.  Jag lagar mat ifrån grunden istället för att köpa färdigt... Tja..
    Nått mer du vill veta?
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 16:27:02 följande:
    Men oj, hur vågar du bara hålla koll på när du har ägglossning? Jag har typ noll koll på när jag har det för jag har inga tecken på det..

Tygbindor verkar snuskigt, skulle inte vilja tvätta sådana i min tvättmaskin..

Min tjej älskar sin säng, hon sover kanonbra i den.. 

Laga mat från grunden är ju bra, men ibland kanske man inte hinner/orkar det. Äter ni aldrig snabbmat t.ex.?
    Tja, för mig är det helt enkelt inte speciellt svårt, min kropp visar tydligt när jag har ägglossning och jag har inte blivit ofriviligt gravid på detta sätt en enda gång, men när jag och sambon velat att vi ska ha barn har det tagit sig på första försöket

Tygbindor är inte ett dugg snuskigt, engångsbindor däremot är vidrigt. För mig funkar det inte ens att ha engångs ens om jag vill, jag får svamp direkt och med tygbindor slipper jag det. Jag har tygbindor i bambu som är naturligt antibakteriellt och blir hur rent som helst i vanlig tvätt.. Men vi har tygblöjor till dottern också så jag är väll härdad (Fast just för stunden har vi dock börjat med engångs på henne för att försöka få henne blöjfri nån gång, hon är lite speciell och tycker sina tygblöjor är såå mysiga även om de är blöta medan engångs är pest och pina)

Vår tjej hatade att sova själv i början och sov på min arm första tre månaderna, sen har hon sovit i egen säng i vårat sovrum och kommit över till oss nån gång när hon velat det, men vanligen vill hon vara i sin egen säng eftersom hon blir för varm annars.

En gång i månaden äter vi snabbmat i samband med att vi far och storhandlar på ett ställe en bit utanför stan så vi äter snabbmat men inte ofta.
  • Plutteli
    Helene70 skrev 2010-09-03 18:25:23 följande:
    En fråga av ren nyfikenhet:
    Om någon i familjen blir sjuk och behöver medicin eller t.o.m. ett kirurgiskt ingrepp kommer ni då att tacka nej och låta naturen ha sin gång eller kommer ni att tacka ja till moderna vårdinsatser som skulle garantera en friskförklaring?

Kom just på en fråga tillGlad:
    Om det visade sig att du och din man var ofrivilligt barnlösa skulle ni då avstå från IVF bara för att det inte är ett "naturligt" befruktningssätt eller skulle ni använda er av det?
    Alltså, jag tycker verkligen inte att allt som är onaturligt är dåligt! Tvärt om, det finns mycket onaturligt som är helt underbart, som våra hus, värme, elspisar, ersättning så barn slipper dö av diarré pga att de ges komjölk eller annat för att inte svälta ihjäl när mamman inte kan amma, sjukvården rakt av när den behövs. osv.

Blir nån av oss sjuk söker vi vård, min sambo har lättare för att ta mediciner än vad jag har, jag tar det bara om jag inser att jag verkligen behöver annars håller jag mig till naturprodukter. Jag har opererats en gång i mitt liv när min blindtarm sprack, annars har jag klarat mig undan allvarlig sjukdom väldigt bra.

Skulle vi ha varit ofrivilligt barnlösa hade vi väll diskuterat om vi skulle använda oss av IVF (om det kunde hjälpa oss) eller adoptera, så just det kan jag faktiskt inte svara på...
  • Plutteli
    Comtesse skrev 2010-09-03 20:05:20 följande:
    Om du blir gravid, skulle du då gå till en klinik och göra abort, har du någonsin gjort en abort, för det är ju inte särskilt naturligt. Lagar du mat över öppen eld eller använder du ugn och micro och äter halvfabrikat, för det är ju heller inte särskilt naturligt...
    Som jag skrev ovan, jag tycker inte ALLT som är onaturligt per automatik är dåligt. MEN jag börjar faktiskt bli jävligt less på att folk generellt gör kopplingen onaturligt = alltid bättre än det naturliga. Jag tycker mycket som är onaturligt är bra att det finns och jag utnyttjar det, men för den sakens skull tror jag inte att allt per automatik blir skitbra om vi överger precis allt som är naturligt bara för att det finns alternativ!

Ja, jag har gjort en abort, att göra abort är inte onaturligt faktiskt även om den onaturliga versionen är betydligt säkrare än den naturliga
    Som jag skrev ovan, jag lagar mat från grunden och vi äter snabbmat en gång i månaden.
    Ugn och micro har vi självklart.
    Det jag inte riktigt förstår är dock varför vi ska överge allt som är naturligt bara för att vi kan göra på andra sätt? Vi är fetare än nånsin i världen för att vi lever så onaturligt. våra barn blir allt mer allergiska och sjuka för att vi lever så onaturligt, vi har fler barn med ADHD osv vilket man sett förvärras av onaturliga tillsatser i maten osv osv. Är det verkligen så enkelt att bara för att nått är konstgjort är det = bra? Jag tror inte det iaf.

För mig är det naturliga valet att amma, jag tycker det är kanon att ersättning finns för de som inte kan/vill amma, men jag väljer ändå det naturliga eftersom det är så vi ändå är skapta för att vara. Visst, vi BEHÖVER inte amma för att det finns ersättning, men å andra sidan: Vi BEHÖVER egentligen inte fast mat alls, det finns sondmatning....
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 22:05:02 följande:
    Jag använder bara bindor på natten.. Annars blir det tampong, skulle aldrig få för mig att tvätta bindor i tvättmaskin! Och inte heller blöjor i tvättmaskinen!
    Varför inte? Eller tillhör du de där personerna som slänger alla kläder det kommer bajs, kiss, spyor osv på? Mensblod är sterilt, det är inget farligt i det. Att använda tampong, ja...jag har inte ord, DET är riktigt vidirigt tycker jag. Men hey, alla är vi olika, jag kommer inte tvinga dig att använda tygbindor om du inte tvingar mig att ha tampong

Vad gäller tygblöjor, samma där, kiss är sterilt och bajs sköljer man av i förväg/slänger i toan beroende på konsistens. Men igen, ingen kommer tvinga dig att använda det. Jag gör det, men jag skiter fullständigt i om andra gör det eller ej, förr eller senare kommer man väll på vad man ska göra av alla blöjor som blir i sopberget, och det är deras ekonomi som får ta smällen inte min.
  • Plutteli
    Helene70 skrev 2010-09-04 12:01:25 följande:
    Men är det inte så de flesta gör d.v.s. väljer godbitarna ur de två gottepåsarna, "naturligt" och "onaturligt", så att deras tillvaro blir så bra och balanserad som möjligt?
    Jo, det är det jag tror de flesta gör. Men att hela debatten om naturligt-onaturligt kom in nu var ju för att så många började gorma om att det skulle vara onaturligt att amma ett barn äldre än ett år, eller att det i dagsläget skulle vara onaturligt att amma öht eftersom vi uppfunnit så mycket att amning inte är en nödvändighet längre. Jag känner liksom att bara för att man KAN använda konstgjorda saker behöver det inte automatiskt betyda att det konstgjorda alltid är bättre än det naturliga eller att man måste nyttja det bara för att det finns.
    I trådar om offentlig amning är det många som tycker att man får stå sitt kast, antingen väljer man att amma å då får man inte amma offentligt, eller så väljer man att ge ersättning och då får man mata var man vill och kan röra sig fritt. jag vet inte..jag tycker bara det i samhället i stort blivit en syn just att om något är konstgjort är det alltid bättre än det naturliga alternativet och man måste använda det bara för att det finns... (Som tex engångsblöjor, bindor, tamponger, preventivmedel, schampoo och tvål, barnoljor, napp, halvfabrikat osv osv.)
  • Plutteli
    SallyBlixten skrev 2010-09-05 22:53:42 följande:
    Jag måste säga att jag gillar både din livsstil och de kloka inlägg du gör :)
    Tack
  • Plutteli
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-05 23:05:21 följande:
    Jag håller med dig, tror vi i vissa avseenden kommit lite för långt från naturen och glömmer att vi är människodjur. Vi borde lite mer på våra instinkter. Om jag var bebis skulle jag hellre ha dig som mamma än en som väljer ett modernt liv med ersättning och de senaste bebisprylarna...

Tips: Testa menskopp, smidigare än tygbindor tycker jag  
    Ja, både jag och sambon resonerar ju som så att kärlek och föräldraskap inte sitter i de prylar barnet får. Inget fel i att köpa saker till sina barn om man dessutom ser till att ge dem det viktigaste av allt: TID, och kärlek. Tyvärr verkar en del glömma bort hur uppskattat det kan vara för barn att bara få sitta uppkrypen i en varm famn och lyssna till en saga utan en massa tekniskt tjaffs och moderna lösningar på allt.

(Jag är allergisk mot latex så kan inte använda menskopp f.ö, annars hade jag gjort det )
  • Plutteli
    baby beluga skrev 2010-09-06 21:01:58 följande:
    de finns i silikon!
    Hehe, med risk för att låta motsträvig å så, men jag tål inte silikon heller, eller plast....ett riktigt gissel är det..
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!