Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon
    livet leker skrev 2010-09-02 12:55:33 följande:
    Hon kanske inte hade några alls. Så hon inte kunde äta vanlig mat som man brukar göra när man är 2 år.
    Mina barn åt vanlig mat när de var 4 månader. Konstigt nog fortsatte jag amma dem tills de var 10 mån, fast de kunde äta vanlig mat!! Oj vad skumt va?
  • Pigeon
    livet leker skrev 2010-09-02 13:09:12 följande:
    OK då kan jag inte hjälpa dig, tyvärr.
    Du kan ju förklara varför det inte är fel att ammas när man kan äta fast föda och är under året, medan det plötsligt blir fel om man är över året?
    Är det okej med napp (=tuttsubstitut) om man är över året?
  • Pigeon
    ellasmamma89 skrev 2010-09-02 16:09:24 följande:
    usch vad äckligtt!!!!!! snuskigt rent ut sagt.... enligt mig.
    Är det snuskigt att amma?
    Men mjölken innehåller ju bakteriedödande ämnen, tycker det verkar vara mer hygieniskt än välling i flaska faktiskt...
  • Pigeon
    trädis skrev 2010-09-02 16:15:41 följande:
    som svar på ts rubrik

ja, jag tycker du är konstig. jag förstår inte vitsen att amma ett så stort barn när vi har bra mat och vatten här i sverige. mysstunder kan man ha på andra sätt än att större barn ska suga på bröst.

så tycker jag

Säger du så om barn som suger på napp i 2-årsåldern? Eller som inte kan vara utan sin nalle eller snutte?
    För det är ju den funktionen amning av stora barn fyller.

Jag skulle t.ex aldrig drömma om att neka mina barn att gosa hud mot hud med min mage som de älskar, bara för att någon på fl tycker att de är för stora för att se min nakna mage och bröst. Inte heller nekar jag dem sina nallar och snuttefiltar.

Efter en viss ålder slutar de vilja gosa på det sättet, jag lovar. Min 6-åring är inte ett dugg intresserad av att gosa med min mage längre, däremot gillar han fortfarande att bli kliad på ryggen. Han har själv valt ett annat sätt att gosa på. Barn är inte dumma, inte heller vill de vara bebisar hela livet.
  • Pigeon
    Erase skrev 2010-09-02 16:57:52 följande:
    Får jag undra lite, jag som inte kan något om AP ??  Om jag har förstått det rätt ammar ni inte era barn för att de behöver just bröstmjölken, eller ?  Varför kan man då inte bara "mysa/gosa" utan att ge bröstet ? Så som vi "andra" föräldrar gör, alltså vi som inte utövar AP. Mina barn har mått lika bra av kanske en napp i munnen (om ens det) och bara närheten & beröringen, utan att jag har ammat flera år. Detta är inget påhopp & jag vill heller inte bli påhoppad, bara ha ett svar om någon vill förklara för mig...
    Fast varför ska man träna bort amning och ersätta det med en napp efter en viss ålder? Om båda trivs med det, menar jag? Egentligen finns det ju bara en anledning, samhällets norm... och det tycker jag är en dålig anledning.
  • Pigeon
    Pistou skrev 2010-09-02 18:50:40 följande:

Så, den som varken upplevde psykiska eller fysiska problem med amningen, men som ändå avslutade den inom ett år får gärna förklara varför, för det är jag nyfiken på.

I mitt fall var det för att barnen inte ville längre, vi hade börjat med välling och då föredrog de den. Började mest bita mig i brösten om jag erbjöd det istället.
  • Pigeon
    Plutteli skrev 2010-09-02 19:19:00 följande:
    Oj, jag har tappat greppet totalt om denna tråd efter att ha varit borta lite... Har ingen aning om någon skrivit till mig eller ej.. men men..

I övrigt kan jag tänka mig tongångarna från motståndarna, en massa "blabla bla osjälvständigt barn bla bla bla kan äta annat, blabla bla mys på annat sätt" och annat dravel som är totalt orelevant för huruvida man ammar länge eller ej och/eller saknar något belägg what so ever.
    Glöm inte "mammans behov bla blabla".
  • Pigeon
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

Det där var nog det dummaste förslag till varför nån vill långtidsamma som jag nånsin sett!
  • Pigeon
    k girl skrev 2010-09-03 09:45:43 följande:
    Ja, självklart går det att ha en åsikt. Vad jag menar är att det är rätt inbilskt att uttrycka de åsikterna som "rätt" eller "fel" och att döma ut normbrytande som äckligt eller vedervärdigt. Det är ödmjukt att kunna identifiera sina reaktioner som ett resultat av att det är något främmande och att det framför allt ligger hos en själv, snarare än att det främmande är intrinsikalt motbjudande.
    Vad klokt du skriver.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!