Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:41:17 följande:
    Men det ÄR viktigt med amning, åtmonstone ur ett folkhälsoperspektiv. För den enskide individen behöver det dock inte innebära några hälsonackdelar att födas upp på ersättning, men det förändrar ändock inte det faktum att på gruppnivå är det skillnad.
    Varför är det så himla viktigt med amning? Tänker du då på allergier etc?
  • älskarlivet81
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 20:02:00 följande:
    Jo, av bekvämlighet (och bristande kompetens) så ägnade jag mig åt annat på dagarna :)

Jag bara tog upp att blöjor på en tvååring faktiskt inte är naturligt - barn i den åldern kan mycket väl kontrollera sina toalettbehov. Däremot är amning av en tvååring fullkomligt naturligt. Att vi i vår kultur har blandat bort begreppen såpass att många inte känner till vilken kapacitet, kompetens och behov både vi och våra barn har är faktiskt sorgligt...
    Nej, alla barn kan inte kontrollera sina toalettbehov när de är 2 år!!
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 20:39:48 följande:
    Nej det gör jag inte. Alla fördelar som finns med amning och bröstmjölk har jag dock ingen ork att dra upp då det är väldigt mycket. Dessutom misstänker jag att du hört dem förut och även om du möjligen inte känner till alla så säkert flera. Jag nöjer mig med att konstatera faktumet att amning har betydelse för folkhälsan.
    Spännande, vet många som inte blivit ammade men som inte varit mer sjuka eller haft mer allergier än de som blivit ammade..

Jag tycker det skuldbeläggs för mycket på mammor som itne kan/vill amma. 
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-09-02 20:47:30 följande:
    ...det är skillnad på individnivå och populationsnivå. Men jag håller med dig. Främja amning kan man göra på andra sätt än att skuldbelägga och utpressa.
    Japp, så fruktansvärt dåligt jag mådde i början för amningen inte fungerade, grät varje amning.. Men ge upp det ville jag inte, för när jag tänkte den tanken kände jag mig som en dålig mamma.. Idag tycker jag lite bättre om amningen, men kommer inte amma längre än nödvändigt ändå. 
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 21:05:33 följande:
    Menar du att jag på något vis skuldbelagt flaskmatande mammor?
    Nej inte just du, men många andra gör det.
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 21:13:04 följande:
    Det är såklart oerhört ledsamt, att antyda (eller säga rakt ut) att någon inte gör sitt bästa för sitt barn är oerhört sårande, precis lika sårande som att bli kallad för pervers eller anklagad för att sätta sitt behov av att vara oumbärlig framför barnets behov av att utvecklas och bli självständig (bara som ett exempel på de oerhörda mängder med vanföreställningar som finns kring långtidsammande mödrar).
    Jag säger inte att det är perverst, men förstår inte heller meningen med att amma ett så stort barn. 

Skulle jag ge bröstet varje gång min tjej vill snutta skulle jag aldrig kunnat göra något annat på dagarna.. Jag har valt att därför inte vara mänsklig napp, även om hon någon gång ibland (väldigt sällan) ammar trots att hon inte är hungrig. 
  • älskarlivet81
    mojsa skrev 2010-09-02 23:07:03 följande:
    "Mänsklig napp"??? Vad är det för naturligt med en napp? Napp har ju uppfunnits av moderna människor som inte kunat, orkat eller velat erbjuda bröstet för att tillfredsställa barnets sugbheov.
    Skulle jag erbjuda bröstet varje gång min tjej vill snutta skulle jag inte kunna göra något annat på dagarna.. Min tjej har enormt sugbehov och hon fick napp redan när hon var 5-6 dagar.
  • älskarlivet81
    mion skrev 2010-09-03 08:25:15 följande:
    Ärligt talat så är AP nåt man har som ursäkt för att det ska låta finare.... Man är förälder helt enkelt,att sätta en bokstavskomination före gör dig INTE till en bättre förälder på något sätt el gör det märkvärdigare...  trams haha
    Håller med! Många som är AP tror att de är så mycket bättre än andra föräldrar! 
  • älskarlivet81
    Bellini skrev 2010-09-03 08:34:03 följande:
    I vissa fall kanske det är så!
    På vilket sätt då?
    Ja, om någon misshandlar sitt barn, kränker det etc, då förstår jag om man säger att man är en bättre förälder, men i övrigt handlar det om att man gör på sitt sätt, på det sätt som man själv tror är bra. 
  • älskarlivet81
    Makadam skrev 2010-09-03 08:51:19 följande:
    Men???
    Hur kan man tro att det är bra, det som jag ser att vissa gör?
    Jag får inte ihop det i min hjärna så jag skulle verkligen vilja få det förklarat för nån som gör tvärtemot vad då AP står för.
    Jag skulle vilja ha väl igenomtänkta argument till; (som exempel)
    Varför är det bra att ett barn får skrika sig till sömns?
    Jag tycker inte heller det är bra att ett barn får skrika sig till sömns, men jag är ingen ap-förälder för det..

Däremot är det faktiskt så att min tjej ibland vill ligga själv, tar man upp henne skriker hon ännu mer, eller så är det så att hon skriker i min famn men lägger jag henne ifrån mig så tystnar hon.. Hon har t.ex. legat och snackat i sin säng nu i säkert 1 timme, var uppe för 15 minuter sen och då hade hon tappat nappen, hon fick den och nu sover hon..

Vad är det för andra saker du reagerar över då? Skulle vara intressant att veta vad du tycker är "dåligt" som vissa föräldrar gör.. 
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:26:45 följande:
    Vet att inte frågan var till mig, men eftersom jag räknar mig själv som en "Ap förälder" (när jag öht orkar sätta en ettikett på mitt föräldraskap) så är iaf saker jag reagerar på som "vanliga" föräldrar gör bla:
    *Blir arg på bebisar som har stort närhetsbehov och konstant klagar över att bebisen vill vara nära/bli buren men samtidigt vägrar ens testa sjal av ren princip (vanligare företeelse än man kanske kan tro)
    *Använder sig av bestraffningar som allt för sällan har någon egentlig koppling till det oönskade beteendet. (Tex skrik i affär = ingen TV när man kommer hem, eller en av de värsta jag läste om här på FL, nu fick den mamman lyckligtvis inte mycket stöd: barnet strular när de ska bort på kalas varav barnet inte får ha det kalas som är planerat för henne en vecka senare när hon fyller år)
    *Använder "time out" enligt nanny programs modell.  (finns ju flera sätt att använda time out, varav jag tycker de flesta känns helt ok, men just time out sätten i Nanny program tycker jag är avskyvärda)
    *Tror att det går att uppfostra en bebis på 1-2 månader

Det är sådant jag reagerat över som inte AP föräldar skulle göra, sen kan jag ibland reagera på AP föräldrar som drar det hela för långt åt andra hållet också så att de slutar lyssna till barnet för att det minsann ska vara på ett visst sätt.
    De sakerna du reagerar över reagerar jag också över trots att jag inte är AP.. Jag tycker dock man ska få konsekvenser om man beter sig illa, men som du säger, det ska ha koppling till det oönskade beteendet. 
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:43:10 följande:
    Huruvida man är ap eller ej beror ju på vad man väljer att kalla sig. Hade jag inte hamnat på ett annat forum där de flesta anser sig vara AP osv. och jag utifrån deras berättelser och definitionen av AP insåg att det ju faktiskt var det som var närmast mitt förhållningssätt hade jag inte heller kallat mig AP, och jag brukar normalt inte kalla mig det heller, jag är förälder kort och gott.

För oss är konsekvenser något som inte alltid behöver ges utifrån vilket jag märkt att somliga finner märkligt. Ibland blir det ju naturliga konsekvenser av ett handlande och då räcker det som "straff" att tillföra ytterligare bara för att känns meningslöst tycker jag. Men alla gör vi olika och så länge man inte medvetet straffar barnet för att kränka det eller göra barnet rädd så skiter jag i vilket faktiskt :)
    Men hur gör ni om ert barn hamnar i trubbel och stök på t.ex. högstadiet? Kommer barnet inte få någon konsekvens då?
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:52:26 följande:
    Beror på vilken form av stök?

Om barnet mobbar: Ingen konsekvens förutom att be det mobbade barnet om ursäkt, sedan hade jag tvingat min unge till BUP för att ta reda på vad som EGENTLIGEN är fel, eftersom jag tror att alla som mobbar gör det för att de mår dåligt över något helt annat.

Om barnet vägrar komma hem på utsatt tid: Rejäla restriktioner vid utgång tills dess barnet visar att vi som föräldrar kan lita på att hon kommer hem när vi bestämt eller ringer om hon blir det minsta försenad.

För att ta två exempel.
    T.ex. om ditt barn förstör saker på skolan, bråkar mycket, slagsmål kanske etc..

Men de exemplen du tar upp är bra, sådana saker är bra, för då har konsekvenserna samband med det dåliga beteendet.
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:58:14 följande:
    Jo, det är fortfarande normalt upp till 6 års ålder, därefter är det mer tveksamt fram till 8 år och efter det är det inte tänkt att ett barn ens ska kunna ammas längre rent naturligt.

Bara för att barnet KAN äta annat också betyder det väll inte att barnet per automatik måste sluta med bröstmjölken? Bröstmjölk och amning är fortfarande nyttigt och har fördelar, det är som att säga att barnet ska sluta äta morötter för att det lärt sig äta potatis.
    Men herre gud, normalt att amma till 6 års ålder? Det skulle jag inte vilja säga är normalt.. Men alla gör som de själva vill, men för mig är det inte normalt..

Jag ser inte vad amning skulle ha för fördelar när man är så stor! 
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:59:37 följande:
    Förstör saker på skolan: Barnet får själv betala för skadegörelsen på ett eller annat sätt.
    Bråkar mycket: Jag vill veta vad som är felet egentligen, så där är väll en till situation då BUP skulle kunna vara aktuellt.
    Bra :) Jag ville bara veta, jobbar nämligen som lärare och där är vissa föräldrar som aldrig låter sina barn få känna konsekvenserna av sitt handlande.
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:18:21 följande:
    Fördelarna är och förblir att det är något tryggt, att amning likt tex massage frigör avslappnings och lyckohormoner hos både barn och mamma, och framförallt att bröstmjölken fortfarande är nyttig. (bröstmjölk är nyttigt för vuxna också, hade det inte smakat så vedervärdigt enligt mitt tycker hade jag gärna druckigt det.)
    Fast herre gud, man kan skapa trygghet på annat sätt också.. Många gånger längtar jag tills jag kommer sluta amma, även om det är praktiskt att amma också när man är ute och så. Skulle dock aldrig få för mig att smaka på bröstmjölk själv.
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:21:00 följande:
    Som jag brukar säga, ju fler sätt att visa nähet och ge trygghet på ju bättre! Eller?
    Ja och som sagt, jag ammar för matens skull. Närhet och trygghet kan jag ge på annat sätt..
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 16:22:36 följande:
    Hehe, jag har inte bil eller körkort men åker tåg flyg och buss och bil när jag sammåker med andra ibland.

Men såg senare att du tog upp kroppsliga saker istället och det är ju bättre jämförelser så:

Jag använder inte kondom, spiral, hormonpreparat eller andra konstgjorda preventivmedel, jag håller koll på sekret i slidan för att veta när jag har ägglossning och därmed undvika graviditet, funkar skitbra för mig.

Vad gäller mens: Jag använder tygbindor, något som använts i hundratals år

Jag bär mitt barn hellre än använder vagn, jag samsover hellre än har barnet i egen säng eftersom människan egentligen inte är gjort för att sova långt ifrån varandra, i synnerhet inte som spädbarn. Jag ammar för att jag kan, men skulle kunna ge ersättning om jag måste. Mitt barn får amma tills det själv vill sluta.  Jag lagar mat ifrån grunden istället för att köpa färdigt... Tja..
    Nått mer du vill veta?
    Men oj, hur vågar du bara hålla koll på när du har ägglossning? Jag har typ noll koll på när jag har det för jag har inga tecken på det..

Tygbindor verkar snuskigt, skulle inte vilja tvätta sådana i min tvättmaskin..

Min tjej älskar sin säng, hon sover kanonbra i den.. 

Laga mat från grunden är ju bra, men ibland kanske man inte hinner/orkar det. Äter ni aldrig snabbmat t.ex.?
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 19:46:10 följande:
    Tja, för mig är det helt enkelt inte speciellt svårt, min kropp visar tydligt när jag har ägglossning och jag har inte blivit ofriviligt gravid på detta sätt en enda gång, men när jag och sambon velat att vi ska ha barn har det tagit sig på första försöket

Tygbindor är inte ett dugg snuskigt, engångsbindor däremot är vidrigt. För mig funkar det inte ens att ha engångs ens om jag vill, jag får svamp direkt och med tygbindor slipper jag det. Jag har tygbindor i bambu som är naturligt antibakteriellt och blir hur rent som helst i vanlig tvätt.. Men vi har tygblöjor till dottern också så jag är väll härdad (Fast just för stunden har vi dock börjat med engångs på henne för att försöka få henne blöjfri nån gång, hon är lite speciell och tycker sina tygblöjor är såå mysiga även om de är blöta medan engångs är pest och pina)

Vår tjej hatade att sova själv i början och sov på min arm första tre månaderna, sen har hon sovit i egen säng i vårat sovrum och kommit över till oss nån gång när hon velat det, men vanligen vill hon vara i sin egen säng eftersom hon blir för varm annars.

En gång i månaden äter vi snabbmat i samband med att vi far och storhandlar på ett ställe en bit utanför stan så vi äter snabbmat men inte ofta.
    Jag använder bara bindor på natten.. Annars blir det tampong, skulle aldrig få för mig att tvätta bindor i tvättmaskin! Och inte heller blöjor i tvättmaskinen!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!