Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:42:57 följande:
    Jo, det har massor med saken att göra eftersom ett lands kultur och sedvänjor oftast omfattar även överklassen.

Att amma om man vill kan säkert vara bra men att amma en tre, fyra eller femåring tror jag inte alls är särskilt bra.
    Men där har du ju svaret: det handlar även om kultur och sedvänjor.
  • k girl
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 18:00:07 följande:
    Den naturliga amningslängden för en modern människa i dagens Sverige är inte 2-6 år. Vart har du fått det ifrån?
    Vad som är naturligt och vad som är norm är två olika saker. Skilj dem åt.
  • k girl
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Jag ammade inte då inte mitt barn bara för att han skulle överleva när han var nyfödd. I så fall skulle jag ju lika gärna kunna ge ersättning. Jag ammade därför att han skulle få mat, tröst och närhet. Idag ammar jag för att han så tydligt visar att han vill och gillar det. Och för att det är skönt att ha amningen när han inte vill äta vanlig mat. Näe, jag är inte långtidsammare ännu. Men har man en sån kille som jag förstår jag att man ammar längre.
  • k girl
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:43:20 följande:
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..
    Fast napp är ju ett substitut för bröstet. Inte tvärtom.
    Min älskade lilla son har vägrat napp hela sitt liv. Vad gör man? Låter honom skrika och vara ledsen för att man absolut inte ska amma när barnet kan äta annan mat än bröstmjölk? Och du - bara för att man klarar av att äta annan mat gör det inte att man gör det. Det är förresten väldigt vanskligt att jämföra barn, eftersom barn är oerhört olika. Du slutade amma din dotter när hon var riktigt liten, och då har du heller aldrig upplevt att barnet är betydligt mer medvetet om vad det äter och att det visar vad barnet gillar och uppskattar. Min son skulle aldrig ha gått med på att få sin amningsstund utbytt mot en vällingflaska från det att han var fem-sex månader. Jag pussar och kramar honom varje dag jag också.
  • k girl
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:49:21 följande:

Det är kul att se att så många av er använder argumentet "mitt barn vill det, h*n visar det jätte tydligt.."

Låter ni barnen bestämma allt annat hemma också? Får h*n alltid en glass när ni är i affären om h*n vill det och visar det tydligt? Lägg ner nu. Vi tycker alla olika. Jag står för det jag tycker (att det är onormalt och äckligt), ni skyller över allt på någon livsstil. Fine, gör så, men jag köper det inte..

Konichiwa girl: Det är visst skillnad på amning och mjölkersättning när barnet är nyfött. Vad det är för skillnad bör alla veta, så det tänker jag inte ens förklara.

Nej, han får inte vad han vill och han får inte bestämma allt annat hemma.
    Men till skillnad från dig ser jag inte amning som någonting dåligt (som t ex socker eller glass) ens när barnet kan äta annan mat.
    Och nej, det är inte skillnad på amning och ersättning när barnet är nyfött, näringsmässigt är det fullständigt likvärdiga alternativ.
  • k girl
    WmammaW skrev 2010-09-02 09:49:22 följande:
    Tycker nog att det är lite konstigt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet.
    Är det någon som har sagt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet?
    (och i samma anda skulle jag ju kunna kontra med att mammor som väljer att inte amma är egoister som tänker mer på sitt utseende än sitt barn. Men det gör jag inte, eftersom jag inte är en trångsynt jävel och kan se längre än näsan räcker)
  • k girl
    Kokomo skrev 2010-09-02 10:46:37 följande:
    Det är det jag tänker mig, att även för de allra flesta långtidsammare bör det finns någon slags gräns där det känns som att barnet helt enkelt är för stort att ammas. En känslomässig gräns liksom. Å då känns det som att diskussionen blir lite märklig och att även långtidsammarna (och vice versa för all del) borde ha en viss förståelse för att det finns de som tycker att barn över 1 år är för stora då det allra mest är känslomässigt. Äh jag svamlar märker jag, hoppas att någon förstår vad jag skriver iaf. :)
    Problemet är väl att det finns somliga som anser att den egna känslomässiga gränsen är normativ, och att allt utanför den är "sjukt", "osunt" o dyl.
  • k girl
    Helene70 skrev 2010-09-02 19:49:11 följande:
    Faktum är det att mammor som ammar sina barn mycket kort tid eller inte alls möter många gånger samma intolerans som långtidsammande mammor möter. Problemet är att det saknas en djup respekt för varje kvinnas val. Dessutom så finns det förutfattade meningar om varför vissa gör vissa val.

Själv så valde jag att följa min instinkt och mitt hjärta och sluta med amningen när min pojke var 3 månader. Detta trots att amningen funkade jättefint och omgivningen tryckte på att jag skulle fortsätta att amma. Så nej, jag gjorde inte som alla andra och jag var fullt medveten om att det fanns ett annat alternativ. 

Trots att jag upplevde amningen som jättemysig (för det mesta) så var det bara mat för mig. 

Jag har aldrig höjt på ögonbrynet när jag har sett mammor amma sina "stora" barn och aldrig heller åt mammor som flaskmatar sina 1-månaders bebisar. Jag har väninnor som långtidsammar och jag har full respekt för deras val på samma sätt som dom har respekt för mitt val.  

Det som också slår mig är att många väljer att använder ord som "äckligt", "naturligt", "onaturligt", "perverst" o.s.v. för att rättfärdiga sitt egna val. Varför ska man göra det?  
    Så sant. Det är inte bra att vara normbrytare, oavsett åt vilket håll. Amningsdiskursen är - ursäkta kraftuttrycket - jävligt märklig i det här landet. Väl formulerat i en artikel jag läste häromdagen: man ser instrumentellt på amning. Det bästa är ett maskineri som fungerar, och varom intet blir man utstraffad.

Jag tror att många väljer att använda ordet "naturligt" - naturligtvis ett mycket knepigt ordval då det "naturliga" inte så sällan är bärare av normer, förväntningar och värderingar - för att peka på att det ur biologisk synvinkel inte är konstigt att långtidsamma. Bäst vore det förstås om man, som du säger, får göra sitt val fritt från omgivningens påtryckningar och spe.
  • k girl
    Hugful80 skrev 2010-09-02 20:33:44 följande:
    Du verkar dock inte veta vad ett diskussionsforum är.
    Du verkar inte veta vad diskutera innebär.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:43:50 följande:
    Spännande, vet många som inte blivit ammade men som inte varit mer sjuka eller haft mer allergier än de som blivit ammade..

Jag tycker det skuldbeläggs för mycket på mammor som itne kan/vill amma. 
    ...det är skillnad på individnivå och populationsnivå. Men jag håller med dig. Främja amning kan man göra på andra sätt än att skuldbelägga och utpressa.
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:14:42 följande:
    Ett barn på två år kan dricka vattenn om den skulle känna sig törstig ist för att ammas av de syftet för att denne vill ha en slurk av bröstmjölk.
    Vill man gosa och ha närhet kan man göra det med utan att amma.
    För vissa barn fyller ju brösten exakt samma funktion som en tröstnapp och en snutte gör. Jag skulle vilja se den förälder som tog bort nappen och snutten för att man ju kan gosa och ha närhet utan en snutte, och nappen fyller ju ingen funktion - det är ju inte ens så att barnet kan dricka ur den.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:21:04 följande:
    Håller med! Vad är det för mening med att amma ett så stort barn? 
    Tja, barnen i inslaget kanske säger det bäst själv? De säger ju själva att det är det absolut bästa som finns. "No one should ever stop breastfeeding!"
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:32:08 följande:
    Min yngsta tog aldrig nappen och trots att han använde mig som napp ibland så funkade det bra när jag slutade amma honom. Var inga större protester som de inte gick att fixa med nähet. Han 1½ år nu och han har klarat sig fint utan napp och utan mig.
    Men nu måste du väl ha virrat till det lite, för inte tror du väl på allvar att dina erfarenheter är sanning för alla?
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:36:10 följande:
    För att de vet inte bättre. Hade mamma sagt att det är dags att slutade vid rätt ålder så hade de nog slutat.
    Men att amma en 7 åring kom igen!
    Vem avgör att det är "rätt" ålder då? Du? Normen?
    (ja, låt oss gå efter normen! Då kommer vi inte behöva befatta oss med någonting annat än vita, heterosexuella svenskar som ammar 6-8 månader!)
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:38:10 följande:
    Har jag inte sagt heller, jag skriver att det funkade för min son.

Så bröst behöver inte alltid vara ett substitut för napp heller, för det går utan oxå
    Bröst är aldrig ett substitut för napp. Däremot är nappen ett substitut för bröst. Visst går det utan, men vissa barn använder bröstet som vissa andra barn använder napp eller snutte. Andra behöver ingenting.
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:41:45 följande:
    Ja det är en fråga som kommer att sväva i luften länge. Rekommendationer kommer alltid att finnas sen kommer människors åtsikter också att finnas. Att man ser något man tycker är motbjudande kommer inte att ändras pga att en "åldersgräns" ändras.
    Ja, självklart går det att ha en åsikt. Vad jag menar är att det är rätt inbilskt att uttrycka de åsikterna som "rätt" eller "fel" och att döma ut normbrytande som äckligt eller vedervärdigt. Det är ödmjukt att kunna identifiera sina reaktioner som ett resultat av att det är något främmande och att det framför allt ligger hos en själv, snarare än att det främmande är intrinsikalt motbjudande.
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:54:34 följande:
    Jag säger inte vad som är rätt och fel säger bara vad JAG tycker och JAg tycker inte det är normalt agtt amma ett stort barn, jag bara gör inte det.
    Använder man uttryck som "rätt ålder att sluta" är det att säga vad som är rätt och fel.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!