Helene70 skrev 2010-09-02 19:49:11 följande:
Faktum är det att mammor som ammar sina barn mycket kort tid eller inte alls möter många gånger samma intolerans som långtidsammande mammor möter. Problemet är att det saknas en djup respekt för varje kvinnas val. Dessutom så finns det förutfattade meningar om varför vissa gör vissa val.
Själv så valde jag att följa min instinkt och mitt hjärta och sluta med amningen när min pojke var 3 månader. Detta trots att amningen funkade jättefint och omgivningen tryckte på att jag skulle fortsätta att amma. Så nej, jag gjorde inte som alla andra och jag var fullt medveten om att det fanns ett annat alternativ.
Trots att jag upplevde amningen som jättemysig (för det mesta) så var det bara mat för mig.
Jag har aldrig höjt på ögonbrynet när jag har sett mammor amma sina "stora" barn och aldrig heller åt mammor som flaskmatar sina 1-månaders bebisar. Jag har väninnor som långtidsammar och jag har full respekt för deras val på samma sätt som dom har respekt för mitt val.
Det som också slår mig är att många väljer att använder ord som "äckligt", "naturligt", "onaturligt", "perverst" o.s.v. för att rättfärdiga sitt egna val. Varför ska man göra det?
Så sant. Det är inte bra att vara normbrytare, oavsett åt vilket håll. Amningsdiskursen är - ursäkta kraftuttrycket - jävligt märklig i det här landet. Väl formulerat i en artikel jag läste häromdagen: man ser instrumentellt på amning. Det bästa är ett maskineri som fungerar, och varom intet blir man utstraffad.
Jag tror att många väljer att använda ordet "naturligt" - naturligtvis ett mycket knepigt ordval då det "naturliga" inte så sällan är bärare av normer, förväntningar och värderingar - för att peka på att det ur biologisk synvinkel inte är konstigt att långtidsamma. Bäst vore det förstås om man, som du säger, får göra sitt val fritt från omgivningens påtryckningar och spe.