WmammaW skrev 2010-09-02 09:49:22 följande:
Ja jag tycker nog att det är lite udda. Jag skulle personligen aldrig amma nina ungar tills dom är så stora. det är ju inga bebisar vi snackar om, utan stora barn som kan få trygghet och närhet på andra sätt. Tycker nog att det är lite konstigt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet. Kan ni inte bara krams och mysa i soffan, måste hon/han vara på dina tuttar för det?
Tror också som någon annan skrivit att det är mamman och inte barnet som har svårt att sluta. Troir att det fyller ett större behov hos amman än hos barnet egentligen.
Men det är min åsikt.
Svarar samma till dig som föregående talare:
Det där "argumentet" tycker jag mig se om och om igen. Har ni läst det i nån bok eller? Låter lite som att nån sk "expert" skulle ha hittat på det.
Jag tycker inte det är konstigare att en mamma vill amma sitt barn så länge barnet vill, än att mamman låter barnet dricka välling så länge det vill, eller använda napp. Så länge man begränsar det till vissa stunder på dagen och inte gör det hela tiden, och ger annan mat också.
Naturfolk ammar barnen jättelänge även i länder där det finns gott om rent vatten och annan mat. Tänker nu på t.ex naturfolk på tropiska öar och liknande. Tror du att det är mammans "behov" som styr där också?
Min man brukar vissla klassisk musik för barnen ibland som mysstund, kanske är det nåt han gör för att han har ett behov av att göra något bara han kan (själv kan jag inte vissla så bra)? Dessutom har han hittat på en särskild saga om barnen som han berättar som en följetong, kanske också når han gör för sitt eget egoistiska behov av att vara den enda för barnen?