Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

ammar min tvååring, är jag konstig?!

MalinEddie skrev 2010-09-01 20:59:38 följande:
    Varför skulle barn som ammas länge få finare tänder?
    De permanenta tänderna utvecklas väl i 1-2-årsåldern om jag inte minns fel, kanske det kan påverka dem positivt om man ammar just då?
  • Pigeon
    MalinEddie skrev 2010-09-01 21:25:54 följande:
    Kanske är det så. Jag är inte tillräckligt påläst. Om ni har nåt som visar på detta vore det intressant att läsa. Rent spontant tror jag knappast tändernas form har med amning att göra.
    Nej det finns säkert ingen forskning på detta område, men det kanske kommer? Hade varit otroligt intressant att läsa!
    Det enda jag vet är att sjukdomar under den tiden tänderna bildas kan påverka tändernas färg, detta enligt en tandläkare.
    Men amning kontra de permanenta tändernas färg och form har nog ingen forskat på.
  • Pigeon
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Attackerar du föräldrar med barn som använder napp efter 1 års ålder på samma sätt?
  • Pigeon
    mion skrev 2010-09-02 08:26:29 följande:
    Ap förälder? Aldrig ens hört talas om..  Är det en ursäkt för att få amma ett barn som är ett par år gammalt  el? Så allt är ok så länge man är en AP förälder??  Folk lär ju få göra som dom vill,men det är enligt mig osmakligt... 
    Är det lika osmakligt med en 2-åring som har napp?
  • Pigeon
    zanna80 skrev 2010-09-02 07:34:12 följande:
    Ja, lite konstigt är det att amma ett barn som kan äta fast föda.

MEN, du gör det som du tror är bäst för din familj
    Fast även en nyfödd kan äta annat än bröstmjölk, tycker du det är konstigt att man ammar en nyfödd? Och jag som började ge mina barn fast föda vid 4 mån ålder, var jag konstig som fortfarande ammade dem vid 7 mån?
  • Pigeon
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 09:17:16 följande:
    Visst är det skillnad, den ena ger näring och kroppskontakt ett par ggr under dygnet och den andra ger seda tänder för att den jämt sitter i truten.
    Skrattande
  • Pigeon
    Jeluni skrev 2010-09-02 09:29:59 följande:
    Frågar du mig: ja det är konstigt, frågar du nån annan så kanske inte...
    Men jag undrar om det inte är mammorna som har svårt att sluta amma och inte barnen. Kom igen, en tvååring kan få trygghet och närhet på en massa andra sätt! Däremot blir ju mamman väldigt speciell för barnet om barnet ammas,  eftersom det bara är mamman som kan göra det. Så det kanske är mammans omedvetna behov av att vara den enda för barnet, även om hon tror något annat.
    Det där "argumentet" tycker jag mig se om och om igen. Har ni läst det i nån bok eller? Låter lite som att nån sk "expert" skulle ha hittat på det.

Jag tycker inte det är konstigare att en mamma vill amma sitt barn så länge barnet vill, än att mamman låter barnet dricka välling så länge det vill, eller använda napp. Så länge man begränsar det till vissa stunder på dagen och inte gör det hela tiden, och ger annan mat också.

Naturfolk ammar barnen jättelänge även i länder där det finns gott om rent vatten och annan mat. Tänker nu på t.ex naturfolk på tropiska öar och liknande. Tror du att det är mammans "behov" som styr där också?

Min man brukar vissla klassisk musik för barnen ibland som mysstund, kanske är det nåt han gör för att han har ett behov av att göra något bara han kan (själv kan jag inte vissla så bra)? Dessutom har han hittat på en särskild saga om barnen som han berättar som en följetong, kanske också når han gör för sitt eget egoistiska behov av att vara den enda för barnen?
  • Pigeon
    WmammaW skrev 2010-09-02 09:49:22 följande:
    Ja jag tycker nog att det är lite udda. Jag skulle personligen aldrig amma nina ungar tills dom är så stora. det är ju inga bebisar vi snackar om, utan stora barn som kan få trygghet och närhet på andra sätt. Tycker nog att det är lite konstigt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet. Kan ni inte bara krams och mysa i soffan, måste hon/han vara på dina tuttar för det?

Tror också som någon annan skrivit att det är mamman och inte barnet som har svårt att sluta. Troir att det fyller ett större behov hos amman än hos barnet egentligen.
    Men det är min åsikt.
    Svarar samma till dig som föregående talare:
    Det där "argumentet" tycker jag mig se om och om igen. Har ni läst det i nån bok eller? Låter lite som att nån sk "expert" skulle ha hittat på det.

Jag tycker inte det är konstigare att en mamma vill amma sitt barn så länge barnet vill, än att mamman låter barnet dricka välling så länge det vill, eller använda napp. Så länge man begränsar det till vissa stunder på dagen och inte gör det hela tiden, och ger annan mat också.

Naturfolk ammar barnen jättelänge även i länder där det finns gott om rent vatten och annan mat. Tänker nu på t.ex naturfolk på tropiska öar och liknande. Tror du att det är mammans "behov" som styr där också?

Min man brukar vissla klassisk musik för barnen ibland som mysstund, kanske är det nåt han gör för att han har ett behov av att göra något bara han kan (själv kan jag inte vissla så bra)? Dessutom har han hittat på en särskild saga om barnen som han berättar som en följetong, kanske också når han gör för sitt eget egoistiska behov av att vara den enda för barnen?
  • Pigeon
    Tajan skrev 2010-09-02 10:17:49 följande:
    Min yngste bror blev ammad i 3 år och det hade med trygghet att göra då han var väldig sjuk ofta och fick perioder med matvägran så min mor fick rådet att fortsätta med amningen som komplement.
    Har han fina tänder?
    Det kom upp en teori tidigare i tråden att man får mindre risk att behöva tandställning om man ammas länge.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!