• mion

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Ap förälder? Aldrig ens hört talas om..  Är det en ursäkt för att få amma ett barn som är ett par år gammalt  el? Så allt är ok så länge man är en AP förälder??  Folk lär ju få göra som dom vill,men det är enligt mig osmakligt... 

• mion
    Pie de limon skrev 2010-09-02 13:26:19 följande:
    Ammade min son tills han var ca 19 mån. Slutade då pga att nattamningarna tärde på min hälsa. Det var vemodigt men dags då.

Inget fel amma en 2-åring!!
    Bara vi här i västvärlden som tycker det är konstigt. Tycker man skall amma så länge man själv och barnet vill / trivs med det.

När min son började på dagis var han 1 år men tidig i talet. på eftermiddagarna när jag hämtade gastade han : TUTTE!!

:) 
    men då handlade det ju om dig  o inte om barnet, du valde att sluta amma för det tärde på DIN hälsa o så skriver du att "det var dags då att sluta" det betyder ju att det har inget alls o göra med barnet o att det ammas längre än "NORMALT" utan om dig o alltså   vad jg menar är tt ett barn behöver inte ammas längre än det "behövs"
  • mion
    Plutteli skrev 2010-09-02 13:36:10 följande:
    Attachment Parenting eller Activ Parenting. Går ut på att man ska vara aktiv med sina barn, ge dem mycket mycket närhet, bebisar ska hälst ammas och bäras i sjal så mycket det går och gärna sammsovning. Baseras mycket på hur man tog hand om barn förr i tiden då det inte funkade att helt gå upp i allt barnet vill och inte vill göra, genom att ha en bebis i sjal hänger den ju med i allt man gör men är ändå nöjd då den får sitta näära och vaggas till sömns när det behövs och större barn skall ha en naturlig roll i familjelivet där barnet ges utrymme dels genom uppmärksamhet och kärlek men även genom att från tidig ålder få hjälpa till med små sysslor som blir större ju äldre barnet blir. Filosofin tror inte på bestraffning i större utsträckning utan att beteenden ger naturliga konsekvenser, antingen possitiva eller negativa.

För att förklara det väldigt kort.
    Skillnaden mellan AP o "vanlig" förälder är då??????
  • mion
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 23:07:17 följande:
    Ja... det finns nog många sorters "vanliga" föräldrar, man kan inte dra alla som inte praktiserar AP över en kam. Det kan vara bra att precisera vad man menar med "vanlig" förälder :)

Men vissa exempel på skillnader är: de som gillar "Nanny-programmen" är knappast AP, de som tycker att Kometkurserna är bra är inte AP, de som använder 5 mm eller SHN för att söva sina barn, de som hittar på straff och belöningar för att få sina barn att göra som de vuxna vill. Ja, för att ta några exempel...

Eftersom du ställer frågan som du gör anar jag att du tycker att förklaringen av AP lät som ett naturligt synsätt som "vanliga" föräldrar har och det vore ju underbart om de exempel på icke-AP som jag nämnde blev ovanliga. :)
    Ärligt talat så är AP nåt man har som ursäkt för att det ska låta finare.... Man är förälder helt enkelt,att sätta en bokstavskomination före gör dig INTE till en bättre förälder på något sätt el gör det märkvärdigare...  trams haha
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!